Być przedsiębiorczym - nauka przez działanie. Innowacyjny program nauczania przedsiębiorczości w szkołach ponadgimanzjalnych
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Nazwa rozwiązania: Być przedsiębiorczym
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej efektywności kształcenia postaw przedsiębiorczych u uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wśród najczęściej wymienianych przyczyn tego stanu rzeczy należy wskazać: zbyt rozbudowaną podstawę kształcenia przedsiębiorczości, mały udział zajęć praktycznych i ćwiczeń czy niski status przedmiotu w porównaniu do innych nauczanych w szkole.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu wykształcenie u uczniów postaw przedsiębiorczych, które doprowadzą do zwiększonego zainteresowania kontynuacją kształcenia na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Wypracowany program zakłada inny, niż ogólnie przyjęty sposób organizowania zajęć – proponuje naukę przez działanie. Uczniowie poprzez wykonywanie praktycznych zadań i ćwiczeń nabywają określone umiejętności i wiedzę oraz kształtują oczekiwane postawy. W modelu główny nacisk położono na dwie metody pracy z uczniem: symulacje i projekty edukacyjne. Symulacje udostępnione będą na portalu wiedzy, dzięki czemu możliwe będzie wykorzystanie mechanizmu rywalizacji pomiędzy zaangażowanymi grupami lub pojedynczymi uczniami. Uczniowie podejmują decyzje, mogą je modyfikować i doskonalić, zdobywając tym samym wiedzę i rozwijając praktyczne umiejętności. Projekty edukacyjne nastawione są na rozwijanie samodzielności, rozwijanie twórczego myślenia, wzmacnianie motywacji poznawczej, integrowanie wiedzy szkolnej i pozaszkolnej. Program zakłada indywidualizację programową dzięki możliwości wyboru odpowiedniego zakresu i stopnia szczegółowości omawianych zagadnień. Pozwala to na realizację poszczególnych punktów programu według różnego stopnia trudności – zagadnień podstawowych, rozszerzających i dopełniających. Tym samym program jest dopasowany do potrzeb i oczekiwań szkół na wszystkich poziomach, tj. liceów, techników i szkół zawodowych.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli przedsiębiorczości szkół ponadgimnazjalnych oraz uczniów tych szkół. Rozwiązanie może być stosowane w szkole każdego typu, tj. liceum ogólnokształcącym, technikum, zasadniczej szkole zawodowej.
Innowacyjność:
Zakres merytoryczny, jak również metody prowadzenia zajęć zaproponowane w programie, są silnie zorientowane na kształtowanie postaw i naukę umiejętności praktycznych. Program koncentruje się na pracy własnej uczniów i działaniach praktycznych. Duży nacisk kładzie na praktyczne wykorzystanie wiedzy do rozwiązania konkretnego problemu. Umożliwia to:
- kształtowanie u uczniów postaw i cech, takich jak: kreatywność, właściwa samoocena, otwartość, asertywność, samodoskonalenie,
- rozwijanie tzw. „twardych umiejętności”, w tym m.in. organizacji pracy własnej oraz zdobywania, gromadzenia i porządkowania danych i informacji,
- rozwijanie tzw. „miękkich umiejętności”, jak np. umiejętności komunikacji, pracy w zespole, budowania zespołu, wywierania wpływu społecznego, itp.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: u 70% uczniów stwierdzono wzrost postaw przedsiębiorczych, 100% nauczycieli zadeklarowało gotowość dalszego stosowania modelu w pracy dydaktycznej, 60% uczniów wyraziło pozytywną opinię na temat nowych narzędzi zastosowanych przy realizacji zajęć.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Program nauczania „Być przedsiębiorczym - nauka przez działanie”.
- E-podręcznik (e-book) – przeznaczony dla ucznia zawierający interaktywne treści dydaktyczne.
- Prezentacje multimedialne.
- E-book dla nauczycieli – poradnik metodyczny zawierający scenariusze lekcji.
- E-zeszyt ćwiczeń zawierający zestawy zadań.
- Gry edukacyjne – trzy gry kierownicze i biznesowe pozwalające na podejmowanie przez uczniów decyzji biznesowych w środowisku wirtualnym stanowiącym symulacje sytuacji rzeczywistych.
- E-instrukcje w formie wideotutoriali.
- Projekty edukacyjne – 10 propozycji projektów dla grup uczniowskich.
- Portal wymiany wiedzy – umożliwiający realizację szkoleń dla nauczycieli, dostęp do materiałów, wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami, dyfuzję wiedzy, upowszechnianie dobrych praktyk.
- E-baza przedsiębiorczości – sprawdzone dane encyklopedyczne stanowiące uzupełnienie do scenariuszy lekcji i zadań utworzonych w ramach programu nauczania. Zawiera także zestaw narzędzi umożliwiających samodzielne tworzenie i modyfikowanie prezentacji i prostych interaktywnych ćwiczeń.
- PWN.pl Sp. z o.o.
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany