Zajęcia praktyczno–badawcze w powiecie elbląskim. Pilotażowy program wdrożenia nowego przedmiotu nauczania w szkołach podstawowych i gimnazjach
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół podstawowych
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół podstawowych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Szkoły
Nazwa rozwiązania: Zajęcia praktyczno-badawcze
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej efektywności kształcenia przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w szkołach podstawowych i gimnazjalnych. Wiedza z przedmiotów ścisłych takich jak: przyroda w szkole podstawowej oraz biologia, fizyka, chemia w gimnazjum, w zbyt małym stopniu opiera się na praktycznych metodach przyswajania wiedzy i badaniach zjawisk, przez co zajęcia te nie są atrakcyjne dla uczniów i trudne.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów dalszym kształceniem na kierunkach przyrodniczych. Wypracowane podejście to propozycja wprowadzenia do klas V-VI szkół podstawowych oraz klas I-III gimnazjów dodatkowego przedmiotu: "Zajęcia Praktyczno-badawcze". Lekcje w programie realizowane są w większości jako ćwiczenia, doświadczenia, eksperymenty, zajęcia poza terenem szkoły (np. w przyszkolnych ogródkach botanicznych lub w ramach wycieczek edukacyjnych). Część zajęć przeprowadzana jest z wykorzystaniem metody projektu oraz towarzyszących jej metod warunkujących nauczanie przez odkrywanie i zabawę (edutainment). Scenariusze zajęć są przygotowane w taki sposób, żeby każda z dziedzin nauki, tj. przyroda, biologia, fizyka, chemia była odpowiednio reprezentowana. Uzupełnieniem modelu jest Interaktywna Platforma Internetowa, stanowiąca źródło informacji, wymiany wiedzy i weryfikacji pracy uczniów, dzięki której nauka i eksperymentowanie bez trudu będą mogły zostać przeniesione do domu. Zastosowanie modelu umożliwia uczniowi „bycie świadkiem własnego doświadczania” i budowanie własnej wiedzy poprzez poszukiwanie możliwych rozwiązań postawionego problemu.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (przedmiot przyroda w szkole podstawowej i przedmioty biologia, fizyka, chemia w gimnazjum), oraz uczniów klas V i VI szkół podstawowych oraz klas I-III szkół gimnazjalnych.
Innowacyjność:
Dzięki przedmiotowi "Zajęcia praktyczno-badawcze" uczeń będzie samodzielnie eksperymentował, mierzył i rejestrował uzyskane wyniki, interpretował obserwowane zjawiska w świetle posiadanych już wiadomości, odkrywał nowe zjawiska, próbował je uogólniać, poszukiwał nowych informacji związanych z przeprowadzonymi doświadczeniami, współpracował z innymi w celu rozwiązania postawionego problemu.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Prowadzone badania potwierdziły skuteczność modelu, przykładowo: 95,4% uczniów stwierdziło, że zajęcia przeprowadzone zgodnie z programem były interesujące, 85% uczniów chciałoby wziąć udział w "Zajęciach praktyczno-badawczych", gdyby odbywały się w kolejnym roku szkolnym.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Program realizacji i oceniania Zajęć praktyczno-badawczych do klasy V i VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum;
- Zajęcia praktyczno-badawcze – zbiór zadań i eksperymentów dla uczniów klas V-VI szkół podstawowych i klas I-III gimnazjum ;
- Zeszyt ćwiczeń Zajęć praktyczno-badawczych;
- Poradniki dla nauczycieli;
- Interaktywna Platforma Internetowa, która jest narzędziem udostępniania informacji, wymiany i weryfikacji pracy uczniów;
- Wariant demonstracyjny wersji finalnej dostępny jest pod adresem http://demo.zpbinnowacje.pl/.
Ze względu na dużą objętość produkt finalny niedostępny przez stronę internetową.
Produkt finalny jest dostępny pod adresem: http://kiw-pokl.org.pl/media/upload/produkty_pi/f32/Produkt_finalny.zip- Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Kulturalno – Oświatowych Euro - Link
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany