Rozwój zainteresowań uczniów gimnazjum drogą do kariery

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Ecorys Polska Sp. z o.o.
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Innowacyjny Program Zajęć Edukacyjnych z Pakietem Edukacyjnym

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niewielkiego zainteresowania uczniów gimnazjów kontynuowaniem edukacji na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Deficyty wiedzy w zakresie przedmiotów ścisłych, zwłaszcza nauk matematyczno-przyrodniczych lub przedsiębiorczości, powstają dlatego, że dziedziny te wymagają poświęcania dużej ilości czasu na naukę. Zastosowanie atrakcyjnej formy edukacyjnej, w tym uczenia się przez poszukiwanie i doświadczenie, może być czynnikiem zmniejszającym niechęć do nich i pokazującym inną – ciekawą – formę pozornie nieinteresujących zagadnień.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie – Innowacyjny Program Zajęć Edukacyjnych z Pakietem Edukacyjnym  ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów gimnazjów przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi i przedsiębiorczością (przedmiot szkolny Wiedza o społeczeństwie). Kładzie nacisk na uczenie się przez doświadczenie i realizację projektów edukacyjnych przy wspierającej roli nauczyciela. Narzędzie wprowadza do praktyki szkolnej pracę metodą projektów, która jest atrakcyjną formą nauczania, kształtującą u uczniów umiejętności pożądane we współczesnym świecie.

Realizacja projektów uczniowskich obejmujących interesujące dla nich tematy, np. związane z dalszym ich kształceniem czy rozwijaniem zainteresowań, pozwala uzyskiwać lepsze od standardowych efekty dydaktyczne. Ich wykonanie wspiera usamodzielnianie się uczniów, kształtowanie w nich umiejętności planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, rozwijania umiejętności współpracy w zespole, komunikacji, podejmowania decyzji i budowania więzi międzyludzkich. Ponadto działania w modelu nakierowane są na rozwijanie umiejętności informacyjno-komunikacyjnych uczniów (wykorzystanie platformy informatycznej w procesie uczenia się). Uczniowie mają możliwość komunikowania się za pośrednictwem mediów elektronicznych, podejmując działania w ramach wykonywanych przez siebie projektów edukacyjnych.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli szkół gimnazjalnych (szczególnie nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i przedsiębiorczości) oraz uczniów tych szkół.


Innowacyjność
:

Model polega na stworzeniu rozwiązania metodycznego, które oferuje zintegrowane narzędzia i metody pracy pozwalające na efektywne stosowanie metody projektów w praktyce dydaktycznej.

Metoda projektów nie jest całkowicie nową metodą edukacji, w polskiej dydaktyce jest jednak mało popularna. Rozwiązanie to umożliwia wspieranie rozwoju zainteresowań uczniów i umiejętność radzenia sobie w sytuacjach niestandardowych w obrębie nauk matematycznych, ułatwia definiowanie problemów badawczych, stosowanie metod badawczych w obrębie nauk przyrodniczych, pozwala na wdrożenie rozwiązań wspierających kształtowanie postaw przedsiębiorczych, a także rozwijanie kompetencji informatycznych. Stanowi skoordynowany i uporządkowany sposób podejścia do systemowego wdrożenia metody projektu do praktyki edukacyjnej. Proponowane rozwiązanie w znaczący sposób wzmacnia i modernizuje warsztat pracy dydaktycznej nauczycieli organizujących proces kształcenia w gimnazjum w przedmiotach matematyczno-przyrodniczych i przedsiębiorczości (przedmiot szkolny Wiedza o społeczeństwie).


Skuteczność
:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: u ponad 90% uczniów biorących udział w projekcie wzrósł poziom zainteresowania przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi, u 90% wzrósł poziom zainteresowania dalszym kształceniem na kierunkach związanych z przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi. Również nauczyciele, a więc osoby które rozwiązanie stosowały, wskazali wyraźnie, że produkt spełnia ich oczekiwania w szczególności w zakresie rozwoju ich kompetencji czy motywacji do pracy, tj. 97,5% nauczycieli podniosło swoje umiejętności stosowania metody projektów, 87,5% nauczycieli podniosło umiejętności z zakresu posługiwania się komputerem/rozwiązaniami informatycznymi, u 87,5% nauczycieli biorących udział w projekcie wzrosła motywacja do stosowania metody projektów w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, a u 78% nauczycieli wzrosły umiejętności w zakresie poszukiwania inspiracji do własnej pracy dydaktycznej.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Poradnik dla nauczyciela, obejmujący 5 modułów tematycznych:
  • Moduł I. Działania okołoprojektowe.
  • Moduł II. Przygotowanie projektu.
  • Moduł III. Wykonanie projektu.
  • Moduł IV. Ocena projektu.
  • Moduł V. Ścieżka kariery zawodowej uczniów.
  • Program Zajęć Edukacyjnych dla każdego z ww. modułów tematycznych.

  • Przewodnik dla uczniów „Jak wykonać dobry projekt edukacyjny?”.

  • Platforma IT, której celem jest ułatwienie pracy nad projektem uczniowskim dając możliwość komunikowania się i dzielenia informacjami i materiałami.

  • Poradnik z zakresu obsługi Platformy IT.

  • Film dydaktyczny „Rozwój zainteresowań uczniów gimnazjum drogą do kariery”.

  • Prezentacje multimedialne do każdego modułu.

  • Dobre praktyki projektowe.
Produkt dostępny w wyszukiwarce IP pod adresem: https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?projectDecisionNumber=POKL.03.03.04-00-089%2F10-00
Beneficjent:
  • ECORYS Polska Sp. z o.o.
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Strona www:

www.ecorys.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany