Rozwój zainteresowań uczniów gimnazjum drogą do kariery
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Nazwa rozwiązania: Innowacyjny Program Zajęć Edukacyjnych z Pakietem Edukacyjnym
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niewielkiego zainteresowania uczniów gimnazjów kontynuowaniem edukacji na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Deficyty wiedzy w zakresie przedmiotów ścisłych, zwłaszcza nauk matematyczno-przyrodniczych lub przedsiębiorczości, powstają dlatego, że dziedziny te wymagają poświęcania dużej ilości czasu na naukę. Zastosowanie atrakcyjnej formy edukacyjnej, w tym uczenia się przez poszukiwanie i doświadczenie, może być czynnikiem zmniejszającym niechęć do nich i pokazującym inną – ciekawą – formę pozornie nieinteresujących zagadnień.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie – Innowacyjny Program Zajęć Edukacyjnych z Pakietem Edukacyjnym – ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów gimnazjów przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi i przedsiębiorczością (przedmiot szkolny Wiedza o społeczeństwie). Kładzie nacisk na uczenie się przez doświadczenie i realizację projektów edukacyjnych przy wspierającej roli nauczyciela. Narzędzie wprowadza do praktyki szkolnej pracę metodą projektów, która jest atrakcyjną formą nauczania, kształtującą u uczniów umiejętności pożądane we współczesnym świecie.
Realizacja projektów uczniowskich obejmujących interesujące dla nich tematy, np. związane z dalszym ich kształceniem czy rozwijaniem zainteresowań, pozwala uzyskiwać lepsze od standardowych efekty dydaktyczne. Ich wykonanie wspiera usamodzielnianie się uczniów, kształtowanie w nich umiejętności planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, rozwijania umiejętności współpracy w zespole, komunikacji, podejmowania decyzji i budowania więzi międzyludzkich. Ponadto działania w modelu nakierowane są na rozwijanie umiejętności informacyjno-komunikacyjnych uczniów (wykorzystanie platformy informatycznej w procesie uczenia się). Uczniowie mają możliwość komunikowania się za pośrednictwem mediów elektronicznych, podejmując działania w ramach wykonywanych przez siebie projektów edukacyjnych.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli szkół gimnazjalnych (szczególnie nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i przedsiębiorczości) oraz uczniów tych szkół.
Innowacyjność:
Model polega na stworzeniu rozwiązania metodycznego, które oferuje zintegrowane narzędzia i metody pracy pozwalające na efektywne stosowanie metody projektów w praktyce dydaktycznej.
Metoda projektów nie jest całkowicie nową metodą edukacji, w polskiej dydaktyce jest jednak mało popularna. Rozwiązanie to umożliwia wspieranie rozwoju zainteresowań uczniów i umiejętność radzenia sobie w sytuacjach niestandardowych w obrębie nauk matematycznych, ułatwia definiowanie problemów badawczych, stosowanie metod badawczych w obrębie nauk przyrodniczych, pozwala na wdrożenie rozwiązań wspierających kształtowanie postaw przedsiębiorczych, a także rozwijanie kompetencji informatycznych. Stanowi skoordynowany i uporządkowany sposób podejścia do systemowego wdrożenia metody projektu do praktyki edukacyjnej. Proponowane rozwiązanie w znaczący sposób wzmacnia i modernizuje warsztat pracy dydaktycznej nauczycieli organizujących proces kształcenia w gimnazjum w przedmiotach matematyczno-przyrodniczych i przedsiębiorczości (przedmiot szkolny Wiedza o społeczeństwie).
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: u ponad 90% uczniów biorących udział w projekcie wzrósł poziom zainteresowania przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi, u 90% wzrósł poziom zainteresowania dalszym kształceniem na kierunkach związanych z przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi. Również nauczyciele, a więc osoby które rozwiązanie stosowały, wskazali wyraźnie, że produkt spełnia ich oczekiwania w szczególności w zakresie rozwoju ich kompetencji czy motywacji do pracy, tj. 97,5% nauczycieli podniosło swoje umiejętności stosowania metody projektów, 87,5% nauczycieli podniosło umiejętności z zakresu posługiwania się komputerem/rozwiązaniami informatycznymi, u 87,5% nauczycieli biorących udział w projekcie wzrosła motywacja do stosowania metody projektów w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, a u 78% nauczycieli wzrosły umiejętności w zakresie poszukiwania inspiracji do własnej pracy dydaktycznej.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Poradnik dla nauczyciela, obejmujący 5 modułów tematycznych:
- Moduł I. Działania okołoprojektowe.
- Moduł II. Przygotowanie projektu.
- Moduł III. Wykonanie projektu.
- Moduł IV. Ocena projektu.
- Moduł V. Ścieżka kariery zawodowej uczniów.
- Program Zajęć Edukacyjnych dla każdego z ww. modułów tematycznych.
- Przewodnik dla uczniów „Jak wykonać dobry projekt edukacyjny?”.
- Platforma IT, której celem jest ułatwienie pracy nad projektem uczniowskim dając możliwość komunikowania się i dzielenia informacjami i materiałami.
- Poradnik z zakresu obsługi Platformy IT.
- Film dydaktyczny „Rozwój zainteresowań uczniów gimnazjum drogą do kariery”.
- Prezentacje multimedialne do każdego modułu.
- Dobre praktyki projektowe.
- ECORYS Polska Sp. z o.o.
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany