Model pracy pozalekcyjnej z wykorzystaniem nowatorskich metod pracy oraz współczesnych technik informatycznych
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Nazwa rozwiązania: Model pracy pozalekcyjnej
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiego zainteresowania uczniów kształceniem na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, w szczególności na kierunkach matematyczno-przyrodniczych. Oparte na przekazywaniu wiedzy teoretycznej nauczanie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w gimnazjum, czyni je przedmiotami trudnymi i nie zachęca uczniów do rozwijania zainteresowań. Zastosowanie atrakcyjnej formy nauczania, w tym uczenia się przez poszukiwanie i doświadczenie, może być czynnikiem zmniejszającym niechęć do nich i pokazującym inną – ciekawą – formę pozornie nieinteresujących zagadnień.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie – Model pracy pozalekcyjnej – ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów gimnazjów wiejskich przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi i kontynuacją kształcenia na kierunkach technicznych i matematyczno-przyrodniczych. Proponowane podejście polega na wspieraniu i rozwijaniu zainteresowań uczniów przedmiotami ścisłymi w formie oddziaływania wielostronnego, tj. w szkole, poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych z wykorzystaniem metody projektu oraz towarzyszących jej metod warunkujących nauczanie przez odkrywanie, wpływających na rozwijanie umiejętności intelektualnych i praktycznych uczniów, a także z zastosowaniem nowoczesnych technik informatycznych. Model uwzględnia współpracę szkoły z uczelnią (wykorzystanie jej potencjału naukowo-dydaktycznego oraz programu kształcenia na obozie naukowym). Model pracy pozalekcyjnej oparty jest o system zorganizowanych i ciągłych zajęć pozalekcyjnych nastawionych na samodzielne rozwiązywanie przez uczniów sytuacji problemowych tj. odkrywanie wiedzy, rozumienie praw rządzących światem nauki i przyrody, rozbudzenie zainteresowania poznawczego, a poprzez to budzenie poczucia satysfakcji z osiąganych sukcesów.
Większość realizowanych projektów edukacyjnych, w zależności od możliwości i zainteresowań uczniów, stanowi model interdyscyplinarny o charakterze badawczym, oparty na aktywności poznawczej uczniów wspomaganej fachową pomocą nauczyciela wspierającego – mentora. Uzupełnieniem zajęć są cykliczne spotkania ze światem nauki, w ramach zorganizowanych zajęć na uczelni oraz zajęć w Centrum Nauki Kopernik. Działania nakierowane na rozwijanie umiejętności informacyjno-komunikacyjnych uczniów, realizowane będą poprzez posługiwanie się platformą internetową. Wykonując działania w ramach realizowanych projektów, uczniowie mają możliwość komunikowania się za pośrednictwem platformy między sobą, z nauczycielem (mentorem) oraz opiekunem naukowym na uczelni.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych szkół gimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.
Innowacyjność:
Model rozwija zainteresowania nauką przedmiotów ścisłych, przyczynia się do wzrostu wiedzy
i umiejętności zastosowania jej w praktyce, motywuje i podnosi aspiracje edukacyjne uczniów, podnosi ich umiejętności wykorzystywania multimediów w edukacji. Proponowane rozwiązanie rozszerza i unowocześnia treści programowe przedmiotów matematyczno – przyrodniczych. Oferuje współczesne rozwiązania oparte na internecie, multimediach, technikach IT. Daje nauczycielom także szansę na zastosowanie atrakcyjnych i skutecznych metod nauczania.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce przez podmioty, które były zainteresowane jego wykorzystaniem oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 61% uczniów zadeklarowało kontynuowanie edukacji na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, 50% uczniów podniosło poziom motywacji i aspiracji edukacyjnych, 61% uczniów podniosło poziom umiejętności współpracy w grupie i autoprezentacji, u 51% nastąpił przyrost wiedzy i umiejętności z przedmiotów ścisłych, 58% nauczycieli wysoko oceniło atrakcyjność zajęć, 80% nauczycieli stwierdziło wzrost zainteresowań uczniów nauką przedmiotów ścisłych.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Interdyscyplinarny program zajęć pozalekcyjnych prowadzonych metodą projektu. Program zawiera 10 projektów edukacyjnych, z których każdy składa się z:
- konspektu projektu,
- wyodrębnionej treści podstawy programowej oraz treści ją rozszerzającej,
- przykładowego interdyscyplinarnego scenariusza zajęć w szkole,
- trzech przykładowych konspektów zajęć na uczelni wyższej,
- dwóch przykładowych scenariuszy zajęć w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Do produktu dołączono 36 filmów instruktażowych przebiegu doświadczeń prowadzonych w ramach realizacji zajęć.
- Poradnik dla uczniów i nauczycieli "Koncepcja zastosowania e-learningu". Poradnik zawiera informacje na temat wymagań technicznych dla wdrożenia platformy oraz możliwości jej wykorzystania podczas realizowanych zajęć.
- Poradnik „Jak stosować metodę projektu”, który zawiera opis działań projektowych oraz opis wdrażania programu zajęć pozalekcyjnych prowadzonych metodą projektu.
- Narzędzia do diagnozy zainteresowań uczniów nauką przedmiotów ścisłych (przeznaczony dla nauczycieli), który zawiera:
- trzy narzędzia do przeprowadzenia diagnozy zainteresowań uczniów naukami ścisłymi wraz z ich opisem,
- trzy matryce odpowiedzi uczniów wraz ze sposobem analizy materiału badawczego.
- Gmina Gorlice / Oświatowy Zespół Ekonomiczno - Administracyjny Gminy Gorlice
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany