Wirtualna fizyka – wiedza prawdziwa
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Nazwa rozwiązania: Innowacyjny program nauczania z wykorzystaniem edukacyjnych gier wideo oraz gier zrealizowanych w technologii flash
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiego zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych kształceniem na kierunkach ścisłych, w szczególności fizyki. Przedmiot fizyka najczęściej kojarzony jest przez uczniów jako trudny i wymagający. Niechęć do przedmiotu związana jest często z przestarzałymi metodami prowadzenia zajęć. W opinii uczniów fizyka mogłaby być bardziej interesująca, gdyby lekcje z tego przedmiotu były prowadzone w sposób mniej encyklopedyczny, a bardziej w sposób prezentujący fizykę w życiu codziennym. Zastosowanie atrakcyjnej formy nauczania, może być czynnikiem zmniejszającym niechęć do nauczania fizyki, a przez to może on pokazać nową – ciekawą – formę pozornie nieinteresujących zagadnień.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie – Innowacyjny program nauczania z wykorzystaniem edukacyjnych gier wideo oraz gier zrealizowanych w technologii flash – ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów nauczaniem fizyki i zachęceniem ich do dalszego kształcenia na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Wypracowany model to zestaw edukacyjnych filmów wideo oraz gier w technologii flash, prezentujących praktyczne zastosowanie zjawisk fizycznych, pozwalających uczniom powiązać wiedzę teoretyczną z praktyczną oraz rozwijać pasje naukowe. Narzędzia stanowią multimedialne rozwinięcie omawianych tematów, a tym samym uzupełniają system nauczania fizyki w szkołach ponadgimnazjalnych. Za pomocą gier i filmów wideo nauczyciele mogą w sposób obrazowy przedstawić trudne pojęcia, zwiększyć aktywność uczniów podczas zajęć, pobudzić ich ciekawość i zmotywować do pracy na lekcji. Uczniowie mają także możliwość zweryfikowania swojej wiedzy oraz powtórzenia zagadnień poznanych na lekcjach podczas grania w gry flash, do których mają dostęp za pośrednictwem portalu edukacyjnego dostępnego pod adresem www.StudiaNET.pl (Portal Ekspertów). Narzędzie propaguję ideę nauki przez działanie, uczniowie samodzielnie poszukują odpowiedzi na pytania zawarte w grach i filmach wideo, a nauczyciel wyłącznie towarzyszy im w realizacji zadań, nie podając gotowych rozwiązań, lecz ukierunkowując proces myślenia.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli fizyki w szkołach ponadgimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.
Innowacyjność:
Model proponuje usystematyzowane podejście do prowadzenia zajęć, oparte o wykorzystanie nowoczesnych technologii multimedialnych i komputerowych. Uczniowie korzystając z produktu, uzyskują trwalszą i przystępniejszą (pod względem przekazu) wiedzę z fizyki, co zdecydowanie wpływa na podniesienie ich umiejętności i kwalifikacji. Dodatkowo gry wideo rozwijają wśród uczniów umiejętności kreatywnego myślenia oraz pobudzają ich wyobraźnie, a filmy wideo dają nauczycielowi możliwość przedstawienia zjawisk fizycznych, których obserwacja w warunkach naturalnych nie jest możliwa, np. gdyby to było szkodliwe lub niebezpieczne.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki ewaluacji zewnętrznej potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 100% ankietowanych nauczycieli stwierdziło, iż rozwiązanie wpływa na wzrost zainteresowania fizyką, podnosi motywację do nauki oraz pobudza uczniów do aktywnego udziału w lekcji, 49% uczniów chętniej niż dotychczas uczęszczało na zajęcia z fizyki, 78% uczniów poprawiło swoje wyniki edukacyjne z fizyki, 50% uczniów stwierdziło, że wypracowane rozwiązanie będzie im przydatne w dalszej edukacji, 56% nauczycieli stwierdziło, iż rozwiązanie wzbogaca ich warsztat pracy.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Innowacyjny program nauczania fizyki dla szkół ponadgimnazjalnych zgodny z nową podstawą programową;
- Poradnik użytkownika - dla nauczyciela;
- Poradnik użytkownika - dla ucznia;
- Komplet 118 edukacyjnych gier wideo w wysokiej rozdzielczości (HD) zgodny z nową podstawą programową. Wśród nich wyróżnić należy:
- filmy zawierające doświadczenia;
- filmy przedstawiające zastosowanie fizyki w budowie i działaniu konkretnych urządzeń takich jak pompa próżniowa, kondensator itd.;
- filmy zawierające materiał audiowizualny, będący zapisem fragmentów rzeczywistości pokazanych w połączeniu z symulacją graficzną;
- filmy przedstawiające zjawiska trudne do bezpośredniej obserwacji w naturalnym środowisku;
- filmy prezentujące opisy zjawisk, wielkości i praw fizycznych, przedstawionych
- w formie zadań rachunkowych, problemów teoretycznych.
- 100 edukacyjnych gier flash dopasowanych do tematów fizyki szkolnej;
- 30 filmów HD prezentujących zjawiska fizyczne, zarejestrowane kamerą szybkościową;
- 10 filmów HD dotyczących ciekawostek na temat praktycznych zastosowań fizyki.
- Politechnika Koszalińska
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany