Kolegium Śniadeckich – innowacyjny program nauczania przedmiotów przyrodniczych
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej jakości i efektywności metod i środków kształcenia przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (nauczyciele preferują nauczanie oparte na metodach podających, a te nie sprzyjają rozwijaniu zainteresowań ucznia). Niechętnie w kształceniu stosowane są metody aktywizujące, zorientowane na ucznia i wspierające go w rozwoju.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi, a przez to kontynuowaniem nauki na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Wypracowany w ramach projektu model to metoda/strategia nauczania i uczenia się wyprzedzającego z wykorzystaniem platformy edukacyjnej. Metoda polega na wcześniejszym, przed lekcją, przygotowaniu się uczniów według wskazówek nauczyciela do zajęć, w trakcie których uczniowie interpretują pozyskane wcześniej wiadomości i rozwiązują problemy bazujące na tych wiadomościach. Proces przygotowania się uczniów jest kontrolowany i sterowany przez nauczyciela poprzez platformę edukacyjną. W modelu lekcja tematyczna jest zwieńczeniem działań poznawczych uczniów, a nie ich inicjacją i służy podsumowaniu, uzupełnieniu i pogłębieniu oraz systematyzacji opanowanych przez uczniów wiadomości i umiejętności w pracy indywidualnej i grupowej. Podstawowymi metodami realizacji zajęć są metody aktywne (w tym metoda projektów i rozwiązywanie problemów) realizowane przez uczniów w środowisku cyfrowym, wspólnie z nauczycielem i pod jego kierunkiem. Elementem produktu są również materiały dydaktyczne umieszczone na platformie edukacyjnej z biologii, geografii, chemii, fizyki i matematyki dla klas I liceów ogólnokształcących.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli liceów ogólnokształcących (w szczególności biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki) oraz uczniów tych szkół. Rozwiązanie może także być stosowane na zajęciach pozalekcyjnych w innych szkołach ponadgimnazjalnych oraz na zajęciach pozalekcyjnych dla zaawansowanych uczniów gimnazjów (kołach zainteresowań).
Innowacyjność:
Rozwiązanie proponuje atrakcyjne metody nauczania nauk ścisłych oraz wyposaża szkoły
w interesujące materiały i narzędzia dydaktyczne, zwiększa szansę na podniesienie kompetencji uczniów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych. Stosowanie strategii wyprzedzającej pozwala (poprzez komunikację z uczniami realizowaną w przestrzeni cyfrowej) odpowiednio wcześniej wyspecyfikować problemy i trudności i wyjaśnić je przed lekcją lub – o ile zaistnieje taka potrzeba – na lekcji. Taki sposób nauczania nie wymaga żadnych specjalnych nakładów, natomiast wykorzystanie platformy cyfrowej i obserwacja przez nauczyciela pracy i postępów uczniów (e-portfolio) zapewnia skuteczną kontrolę i wspieranie uczniów w procesie ich uczenia się. Wartością dodatkową jest elastyczność platformy, gdzie poza już zamieszczonymi materiałami dydaktycznymi nauczyciel może zamieszczać własne materiały przeznaczone dla uczniów.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 70% uczniów stwierdziło, iż rozumie lepiej zagadnienia przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, 70% nauczycieli stwierdziło, że uczniowie lepiej i dużo lepiej rozumieją zagadnienia poruszane w czasie zajęć lekcyjnych.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Podręcznik „Metodyka kształcenia strategią wyprzedzającą”;
- Platforma edukacyjna „Kolegium przyrodnicze” zawierająca:
- Cyfrowe materiały edukacyjne (dla uczniów i nauczycieli) – 75 kompletów składających się z konspektów zajęć, materiałów metodycznych dla nauczycieli oraz materiałów pomocniczych dla uczniów - zgodnych z podstawą programową liceum do nauczania/uczenia się w zakresie biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki;
- Filmy edukacyjne (75) dla każdego z zagadnień umieszczone na platformie edukacyjnej;
- Wirtualne laboratorium chemii umieszczone na platformie edukacyjnej;
- Film wprowadzający do metody/strategii nauczania wyprzedzającego;
- Film – instruktaż korzystania z platformy edukacyjne.
Produkt dostępny w wyszukiwarce IP pod adresem: https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?projectDecisionNumber=POKL.03.03.04-00-019%2F10-00
- Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany