Kolegium Śniadeckich – innowacyjny program nauczania przedmiotów przyrodniczych

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej jakości i efektywności metod i środków kształcenia przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (nauczyciele preferują nauczanie oparte na metodach podających, a te nie sprzyjają rozwijaniu zainteresowań ucznia). Niechętnie w kształceniu stosowane są metody aktywizujące, zorientowane na ucznia i wspierające go w rozwoju.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi, a przez to kontynuowaniem nauki na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Wypracowany w ramach projektu model to metoda/strategia nauczania i uczenia się wyprzedzającego z wykorzystaniem platformy edukacyjnej. Metoda polega na wcześniejszym, przed lekcją, przygotowaniu się uczniów według wskazówek nauczyciela do zajęć, w trakcie których uczniowie interpretują pozyskane wcześniej wiadomości i rozwiązują problemy bazujące na tych wiadomościach. Proces przygotowania się uczniów jest kontrolowany i sterowany przez nauczyciela poprzez platformę edukacyjną. W modelu lekcja tematyczna jest zwieńczeniem działań poznawczych uczniów, a nie ich inicjacją i służy podsumowaniu, uzupełnieniu i pogłębieniu oraz systematyzacji opanowanych przez uczniów wiadomości i umiejętności w pracy indywidualnej i grupowej. Podstawowymi metodami realizacji zajęć są metody aktywne (w tym metoda projektów i rozwiązywanie problemów) realizowane przez uczniów w środowisku cyfrowym, wspólnie z nauczycielem i pod jego kierunkiem. Elementem produktu są również materiały dydaktyczne umieszczone na platformie edukacyjnej z biologii, geografii, chemii, fizyki i matematyki dla klas I liceów ogólnokształcących.

Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli liceów ogólnokształcących (w szczególności biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki) oraz uczniów tych szkół. Rozwiązanie może także być stosowane na zajęciach pozalekcyjnych w innych szkołach ponadgimnazjalnych oraz na zajęciach pozalekcyjnych dla zaawansowanych uczniów gimnazjów (kołach zainteresowań).

Innowacyjność:

Rozwiązanie proponuje atrakcyjne metody nauczania nauk ścisłych oraz wyposaża szkoły
w interesujące materiały i narzędzia dydaktyczne, zwiększa szansę na podniesienie kompetencji uczniów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych. Stosowanie strategii wyprzedzającej pozwala (poprzez komunikację z uczniami realizowaną w przestrzeni cyfrowej) odpowiednio wcześniej wyspecyfikować problemy i trudności i wyjaśnić je przed lekcją lub – o ile zaistnieje taka potrzeba – na lekcji. Taki sposób nauczania nie wymaga żadnych specjalnych nakładów, natomiast wykorzystanie platformy cyfrowej i obserwacja przez nauczyciela pracy i postępów uczniów (e-portfolio) zapewnia skuteczną kontrolę i wspieranie uczniów w procesie ich uczenia się. Wartością dodatkową jest elastyczność platformy, gdzie poza już zamieszczonymi materiałami dydaktycznymi nauczyciel może zamieszczać własne materiały przeznaczone dla uczniów.

Skuteczność:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 70% uczniów stwierdziło, iż rozumie lepiej zagadnienia przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, 70% nauczycieli stwierdziło, że uczniowie lepiej i dużo lepiej rozumieją zagadnienia poruszane w czasie zajęć lekcyjnych.

Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Podręcznik „Metodyka kształcenia strategią wyprzedzającą”;
  • Platforma edukacyjna „Kolegium przyrodnicze” zawierająca:
  • Cyfrowe materiały edukacyjne (dla uczniów i nauczycieli) – 75 kompletów składających się z konspektów zajęć, materiałów metodycznych dla nauczycieli oraz materiałów pomocniczych dla uczniów - zgodnych z podstawą programową liceum do nauczania/uczenia się w zakresie biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki;
  • Filmy edukacyjne (75) dla każdego z zagadnień umieszczone na platformie edukacyjnej;
  • Wirtualne laboratorium chemii umieszczone na platformie edukacyjnej;
  • Film wprowadzający do metody/strategii nauczania wyprzedzającego;
  • Film – instruktaż korzystania z platformy edukacyjne.

 

Produkt dostępny w wyszukiwarce IP pod adresem: https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?projectDecisionNumber=POKL.03.03.04-00-019%2F10-00
Beneficjent:
  • Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany