INTERBLOK
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Nazwa rozwiązania: INTERBLOK
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiego zainteresowania uczniów gimnazjum kształceniem na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, w szczególności na kierunkach matematyczno-przyrodniczych. Teoretyczne nauczanie przedmiotów matematyczno - przyrodniczych, czyni je przedmiotami trudnymi i nie zachęca uczniów do rozwijania zainteresowań. Zastosowanie atrakcyjnej formy nauczania, w tym uczenia się przez poszukiwanie i doświadczenie, może być czynnikiem zmniejszającym niechęć do nich i pokazującym inną – ciekawą – formę pozornie nieinteresujących zagadnień.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, pn. INTERBLOK ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów gimnazjum przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi i kontynuacją kształcenia na kierunkach technicznych i matematyczno-przyrodniczych. Proponowany program angażuje uczniów w odkrywanie praw przyrody dzięki przeprowadzaniu przez nich eksperymentów według instrukcji (w klasie I), rozwiązywaniu problemów badawczych (w klasie II) oraz budowaniu prototypów urządzeń (w klasie III). Uczy też pracy w grupie, podstaw przedsiębiorczości, rozwija umiejętności praktyczne i twórczego myślenia. Zajęcia w modelu mają charakter interdyscyplinarny, uczniowie jednocześnie nabywają umiejętności i wiadomości przypisane przedmiotom matematyczno-przyrodniczym: matematyka, fizyka, biologia, chemia, geografia, informatyka, pracując w systemie nauczania blokowego (zajęcia trwające nieprzerwanie 90 minut). Uczniowie na zajęciach pracują w grupie, sami nabywają umiejętności i zdobywają wiadomości poprzez doświadczenia, nauczyciel pełni tutaj rolę doradcy i partnera. Co ważne na każdych zajęciach pracują w pełni projektowo, a każde zajęcia w pierwszym i drugim roku to zamknięty projekt. Projekty są realizowane zgodnie z normami przyjętymi w biznesie, co przygotuje uczniów do przyszłej pracy tzn. uczniowie nie tylko planują zakres i czas działań, ale i koszt realizowanych zadań, co dotychczas w praktyce szkolnej jest pomijane. Wszystkie zajęcia są połączone wątkiem ekonomicznym poprzez grę ekonomiczną, która ma służyć nauczeniu uczniów przedsiębiorczości. Wyniki prac uczniów prezentowane są na ogólnodostępnej Interplatformie.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli i dyrekcję szkół gimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.
Innowacyjność:
Rozwiązanie polega na stopniowaniu umiejętności ucznia: praca własna według instrukcji z pomocą opiekuna - samodzielne rozwiązywanie problemu - konstruktorem (twórcą) własnego projektu. Interesujące jest także wprowadzenie do nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki elementów przedsiębiorczości poprzez umożliwienie uczniom tworzenia kosztorysu eksperymentu (biznes planu) i analizowania go w kontekście otrzymanego rezultatu. Program wnosi ciekawe metody pracy z uczniem, umożliwiając pracę metodą projektów naukowych, samodzielnego eksperymentowania oraz szukania rozwiązań problemów badawczych i budowania prototypów urządzeń.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki ewaluacji zewnętrznej potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 60% uczniów stwierdziło, że zajęcia blokowe były interesujące i ułatwiały uczenie się nowych rzeczy, wyzwalały chęć współpracy z rówieśnikami, 50% uczniów w sposób zdecydowany uznało metodę eksperymentu za pomocną w zrozumieniu zjawisk przyrody, 60% uczniów stwierdziło, że zajęcia blokowe miały wpływ na rozwój ich zainteresowań przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi oraz ułatwiały przyswajanie nowej wiedzy, 60% dyrektorów szkół stwierdziło, że obserwuje pozytywny wpływ interdyscyplinarności nauczania na rozwój zawodowy nauczycieli.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Program INTERBLOK wraz z obudową obejmujący:
- instrukcje pracy ucznia, nauczyciela i dyrektora szkoły;
- scenariusze zajęć interdyscyplinarnych;
- propozycje problemów badawczych do samodzielnego rozwiązania przez ucznia;
- propozycje prototypów urządzeń;
- regulamin gry ekonomicznej;
- propozycje wycieczek badawczych;
- edukacyjny portal internetowy - interplatformę.
- Program certyfikowania nauczycieli na trenerów programu INTERBLOK.
- Samodzielne Koło Terenowe nr 64 Społecznego Towarzystwa Oświatowego
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany