Innowacyjne metody kształcenia w obrębie przedsiębiorczości

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego "OIC Poland"
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niewystarczającego realizowania celów edukacyjnych wyznaczonych dla przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości”. Na ten stan składa się wiele czynników wśród których należy wyróżnić, m.in.: deprecjonowanie znaczenia przedmiotu w procesie kształcenia, niewystarczające przygotowanie merytoryczne nauczycieli do nauczania „Podstaw przedsiębiorczości”, niewystarczające praktyczne podejście do nauki przedmiotu czy nieefektywne metody kształtowania u młodzieży ścieżki kariery zawodowej.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów liceów nauczaniem przedsiębiorczości i dalszym ich kształceniem na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Proponowane podejście wypracowuje atrakcyjne narzędzia do nauczania przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości”. Są nimi: Firma symulacyjna, Test „Edukacja – Zawód” oraz Program nauczania przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości”. Firma symulacyjna to gra decyzyjna oparta na realiach funkcjonowania małych/średnich przedsiębiorstw usługowych takich jak, np. hotel. Symulacja funkcjonowania przedsiębiorstwa w konkurencyjnym otoczeniu jest skuteczną metodą przygotowania do pełnienia ról zawodowych. Co ważne nauka odbywa się w warunkach „laboratoryjnych”, a nie poprzez konieczność doświadczania konsekwencji, np. bankructwa pierwszej zakładanej firmy. Rozwiązanie pozwala poznać pojęcia ekonomiczne, podmioty gospodarcze, zasady obowiązujące na rynku pracy, a nawet zasady etyczne w działalności gospodarczej. Kolejnym elementem rozwiązania są narzędzia do oceny predyspozycji zawodowych uczniów - Test „Edukacja – Zawód”. Stanowi on elektroniczne narzędzie diagnostyczne, którego celem jest wsparcie w wyborze dalszej ścieżki kształcenia lub rozwoju zawodowego przez licealistów. Test Edukacja – Zawód bada szeroko pojęte preferencje edukacyjno-zawodowe. Test mimo, że może być używany jako niezależna metoda do diagnozy szeroko pojętych preferencji edukacyjno-zawodowych, został skonstruowany, jako komplementarne narządzie do firmy symulacyjnej. Wyniki testu mogą posłużyć nauczycielowi w przypisywaniu ról w trakcie zajęć poświęconych firmie symulacyjnej. Nauczyciel znając predyspozycje zawodowe uczniów może przypisać im adekwatne role, jakie mogą pełnić w czasie gry, a tym samym zapewnić im świadome uczestnictwo w grze. Istotnym elementem rozwiązania jest także program nauczania „Podstaw przedsiębiorczości” w liceum oraz scenariusze lekcji dla nauczyciela korzystającego z opracowanego programu nauczania. Proponowany program nauczania zgodny jest z obowiązującą podstawą programową dla IV etapu edukacji oraz jest kompleksowym rozwiązaniem dla nauczyciela chcącego wykorzystać w praktyce nauczania test „Edukacja – Zawód” i firmę symulacyjną.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli przedsiębiorczości w liceach ogólnokształcących oraz uczniów tych szkół.

Może ono być również stosowane:

  • przez doradców zawodowych, pedagogów, rodziców;
  • podczas zajęć dodatkowych, kół zainteresowań, godziny wychowawczej, ale również do nauczania przedmiotu „Ekonomia w praktyce”;
  • na uczelniach wyższych i w ośrodkach kształcenia nauczycieli w procesie edukacji nauczycieli;
  • w innych typach szkół, tj. liceach profilowanych, technikach, zasadniczych szkołach zawodowych.


Innowacyjność
:

Model dostarcza nauczycielom i uczniom praktycznych, atrakcyjnych w formie narzędzi do rozwijania kluczowej kompetencji jaką jest przedsiębiorczość, definiowana jako zdolność przekształcania idei w czyny. Składają się na nią: kreatywność, innowacyjność, podejmowanie ryzyka, umiejętność planowania, organizowania, analizowania, oceny, zarządzania i wdrażania projektu oraz umiejętność współpracy w zespole dla osiągnięcia zamierzonych celów. Narzędzie zwiększa atrakcyjność prowadzonych zajęć, co buduje rangę przedmiotu. Wzbogaca dostępność na rynku edukacyjnym rozwiązań w zakresie kształtowania postaw przedsiębiorczych. Zastosowanie produktu pozwala także uczniowi poznać swoje preferencje edukacyjno – zawodowe oraz bardziej świadomie wybrać kierunek dalszego kształcenia oraz rozwoju zawodowego. Co istotne rozwiązanie wpływa na zwiększenie gotowości nauczycieli do podwyższenia swoich kwalifikacji w nauczaniu „Podstaw przedsiębiorczości”, zwiększenie aktywności zawodowej i gotowości do zdobywania nowej wiedzy, informacji i doświadczeń. Charakterystyczne jest także to, iż narzędzia mają atrakcyjną formę, programów komputerowych oraz wprowadzają aktywizujące metody nauczania.


Skuteczność
:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce przez podmioty, które były zainteresowane jego wykorzystaniem oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki ewaluacji zewnętrznej potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 90% nauczycieli wskazało na użyteczność Testu „Edukacja – Zawód” w codziennej pracy z uczniami, 80% uczniów wskazało na użyteczność Testu „Edukacja – Zawód” w podejmowaniu decyzji co do wyboru dalszej drogi edukacyjno-zawodowej, 77% uczniów wskazało, że firma symulacyjna przyczyniła się do wzrostu ich zainteresowania prowadzeniem działalności gospodarczej, 71% nauczycieli wskazało na użyteczność firmy symulacyjnej w codziennej pracy z uczniami.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Test „Edukacja – Zawód”:
  • test „Edukacja – Zawód” - aplikacja online i offline;
  • poradnik-test „Edukacja – Zawód” – zawierający zasady praktycznego posługiwania się testem w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej licealistów;
  • film instruktażowy.

  • Firma symulacyjna:
  • firma symulacyjna – pliki gry zgodne z arkuszem kalkulacyjnym Excel MS Ofiice i Open Office;
  • poradnik dla prowadzącego zajęcia z zakresu przedsiębiorczości z wykorzystaniem symulacyjnej gry decyzyjnej – zawierający opis gry oraz instrukcję posługiwania się aplikacją;
  • skrócona instrukcja gry;
  • prezentacja multimedialna – wprowadzenie do symulacyjnej gry decyzyjnej;
  • poradnik dla ucznia – zawierający instrukcję gry dla gracza;
  • film instruktażowy.

  • Program nauczania „Podstaw przedsiębiorczości” w liceum oraz scenariusze lekcji dla nauczyciela korzystającego z opracowanego programu nauczania.
Produkt dostępny w wyszukiwarce IP pod adresem: https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?title=Innowacyjne+metody+kszta%C5%82cenia+w+obr%C4%99bie+przedsi%C4%99biorczo%C5%9Bci&description=&author=&education_id=0&subject_id=0&category_id=0&year_from=&year_to=&isbn=&projectTitle=&contestNumber=&projectDecisionNumber=&keywords=
Beneficjent:
  • Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC POLAND”
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany