ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Instytucje szkoleniowe
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niewystarczającego wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych, szczególnie przy przygotowaniu dokumentacji i analizie eksperymentów, pomiarów, doświadczeń, pokazów, zajęć terenowych. System nauczania powinien uwzględniać wymagania dynamicznie rozwijającego się społeczeństwa informacyjnego, a materiały edukacyjne trzeba opracowywać w taki sposób, aby mogły zaciekawić ucznia, pokazując przyjazne oblicze edukacji.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów dalszym kształceniem na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Proponowane podejście to model wykorzystania ICT i platformy e-learningowej na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych z biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki w gimnazjum. Rozwiązanie zakłada cykl szkoleń nauczycieli ww. przedmiotów oraz informatyki przede wszystkim w zakresie wykorzystania ICT i platformy e-learningowej oraz instalacji i administrowania szkolną platformą e-learningową Moodle na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. Szkolenia obejmują dodatkowo sposoby prowadzenia zajęć dla uczniów na platformie, w tym przygotowania zadań i testów, prowadzenia czatów i forów internetowych, edycji i obróbki zdjęć, wstawiania multimediów. Uzupełnieniem tego są liczne poradniki metodyczne oraz 100 scenariuszy lekcji z biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki. Model proponuje dodatkowo utworzenie i administrowanie przez nauczycieli – liderów ICT w gimnazjum – szkolnych platform e-learningowych, stanowiących bazę multimediów, wspierających komunikację i współpracę pomiędzy uczniami oraz nauczycielami i uczniami. Niezwykle istotnym elementem rozwiązania jest edukacyjna platforma e-learningowa, która jest bazą materiałów dydaktycznych, instrukcji, multimedialnych materiałów dydaktycznych (filmy, prezentacje, animacje, zdjęcia).
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych szkół gimnazjalnych oraz uczniów tych szkół. Dodatkowo rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli, konsultantów i doradców przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w placówkach doskonalenia nauczycieli.
Innowacyjność:
Rozwiązanie, oparte na platformie internetowej, zwiększa zaangażowanie uczniów w kształcenie, ponieważ w życiu codziennym są oni przyzwyczajeni do takich form komunikacji. Model jest dostosowany do stylu przyswajania i analizowania informacji przez uczniów. Na skutek rozwoju współczesnych technologii i otaczania się różnymi mediami młodzież jest przyzwyczajona do uczenia się poprzez obrazy i komunikację, przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Korzystanie z platformy e-learningowej usprawnia system prac domowych oraz sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki ewaluacji zewnętrznej potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 85% uczniów stwierdziło, że model nauczania pomógł im w nauce biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki, 92% nauczycieli potwierdziło, że prowadzili i dokumentowali przeprowadzenie ćwiczeń i eksperymentów przy pomocy ICT, 75% uczniów stwierdziło, że zastosowanie rozwiązania zwiększyło ich zainteresowanie nauką przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- program szkolenia dla nauczycieli informatyki („Instalacja i administrowanie szkolną platformą e-learningową Moodle oraz jej wykorzystanie na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych”) wraz z materiałami edukacyjnymi;
- programy szkoleń dla nauczycieli biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki („Wykorzystanie ICT i platformy e-learningowej na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych”) wraz z materiałami edukacyjnymi;
- poradniki dla nauczycieli biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki w gimnazjum zawierające po 20 scenariuszy lekcji proponujących wykorzystanie środków i narzędzi ICT;
- platformy e-learningowe 10 gimnazjów, zawierające materiały dydaktyczne;
- edukacyjna platforma e-learningowa Centrum Edukacji Nauczycieli, będąca bazą materiałów dydaktycznych, instrukcji i materiałów edukacyjnych dla nauczycieli.
- Samorząd Województwa Podlaskiego/Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany