e-podręcznik – przyszłość szkoły zaczyna się dziś...

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Young Digital Planet SA
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiego zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych kształceniem na kierunkach ścisłych (w szczególności na matematyce). Matematyka najczęściej kojarzona jest przez uczniów jako przedmiot trudny, oderwany od rzeczywistości, pełny abstrakcyjnych pojęć. Niechęć do niej związana jest często z przestarzałymi metodami prowadzenia zajęć. Zastosowanie atrakcyjnej formy nauczania może być czynnikiem zmniejszającym niechęć do matematyki.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych matematyką oraz zainteresowanie ich kontynuowaniem kształcenia na kierunkach matematyczno-przyrodniczych. Proponowane narzędzie to e-podręcznik do matematyki (wraz z całą obudową metodyczną i szkoleniową). Jego celem jest dostarczenie rzetelnej i skondensowanej wiedzy w łatwej do zrozumienia i zaabsorbowania postaci, a nie bezpośrednie nauczanie (uczy nauczyciel). Kolejność rozdziałów w e-podręczniku nie jest tak sztywna, jak w podręcznikach tradycyjnych, jednak ze względów dydaktycznych (i formalnych) treść e-podręcznika jest prezentowana w określonym porządku. Kolejność rozdziałów jest wyznaczona przez następstwo treści i dotychczasowe doświadczenia w nauczaniu matematyki w szkole ponadgimnazjalnej. Składa się z rozdziałów: "Liczby i rachunki"; "Planimetria"; "Funkcje"; "Proporcjonalność i funkcja liniowa". Treści nauczania pozwalają zaprezentować możliwości wykorzystania matematyki w życiu codziennym, przez co w oczach ucznia nauka matematyki nabiera sensu i znaczenia praktycznego. E-podrecznik umożliwia dobór sposobów prezentacji treści do potrzeb i stylu uczenia się użytkownika podręcznika, przez mechanizm podpowiedzi i wskazówek do zadań, możliwości wyszukiwania interesujących tematów i tworzenia zakładek wyznaczających własną ścieżkę dydaktyczną ucznia.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli matematyki w szkołach ponadgimnazjalnych oraz uczniów tych szkół. Dodatkowo rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli akademickich w celu wykształcenia u przyszłych nauczycieli umiejętności pracy z nowoczesnymi narzędziami informacyjno-komunikacyjnymi.


Innowacyjność
:

E-podręcznik umożliwia przedstawianie matematyki w sposób dynamiczny i ciekawy. Dzięki niemu widać, że matematyka „dzieje się” tu i teraz, co zachęca nie tylko do czytania czy słuchania (biernego przyswajania wiedzy), ale i do działania (aktywnego wykorzystania). Materiał wizualny działa na zmysły poprzez elementy multimedialne, jak animacje, symulacje, pokazy, interaktywne ćwiczenia, ułatwiając zapamiętywanie wiadomości i budowanie umiejętności ich przetwarzania i wykorzystywania w praktyce. Narzędzie spełnia wszystkie funkcje tradycyjnego podręcznika, a jednocześnie maksymalnie wykorzystuje możliwości oferowane przez współczesne technologie.


Skuteczność
:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki ewaluacji zewnętrznej potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 70% nauczycieli oraz uczniów pozytywnie oceniło użyteczność i ergonomię e-podręcznika, 90% nauczycieli stwierdziło, że poprawiło wyniki testu wiedzy na temat wykorzystania multimediów w nauczaniu, 85% nauczycieli, a także uczniów podniosło swoje umiejętności w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, 85% uczniów zadeklarowało wzrost zainteresowania matematyką i przedmiotami ścisłymi poprzez uatrakcyjnienie zajęć.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • e-podręcznik do matematyki dla 1 klasy szkoły ponadgimnazjalnej w wersji nauczycielskiej;
  • e-podręcznik do matematyki dla 1 klasy szkoły ponadgimnazjalnej w wersji uczniowskiej;
  • poradnik metodyczny dla nauczyciela;
  • instrukcja stosowania wersji nauczycielskiej;
  • instrukcja stosowania wersji uczniowskiej;
  • 30 modelowych konspektów zajęć.
Beneficjent:
  • Young Digital Planet SA
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany