E-nauczyciel przyrody. Zintegrowane środowisko edukacyjne dla rozwijania myślenia naukowego, umiejętności informacyjnych oraz kompetencji językowych uczniów II i III etapu edukacyjnego

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Uniwersytet Adama Mickiewicza
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół podstawowych
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół podstawowych
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: ETOS

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej jakości i skuteczności nauczania przedmiotów przyrodniczych w szkołach podstawowych i gimnazjalnych. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest ograniczona liczba zajęć praktycznych z przedmiotu, co przekłada się na trudności w zrozumieniu przez uczniów treści programowych. Nauczyciele często opierają pracę z uczniem głównie na podręczniku, co nie przyczynia się do zrozumienia zjawisk przyrodniczych. Efektem tego jest postrzeganie tych przedmiotów, w szczególności fizyki i chemii, jako przedmiotów trudnych, mało atrakcyjnych.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, pn. ETOS ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych nauką fizyki, chemii, biologii i przyrody, a w rezultacie zachęcenie ich do kontynuacji kształcenia na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Wypracowany model ETOS wykorzystuje metodę modelowania dialogów Questioning the Author (QtA) do przeprowadzania klasowych dyskusji na temat zjawisk przyrodniczych, prezentowanych uczniom na animacjach komputerowych. Dzięki zastosowaniu wirtualnej rzeczywistości uczniowie mają szansę zobaczyć to, czego nie byliby w stanie obserwować „gołym okiem”, np. domeny magnetyczne lub ładunki elektryczne. Dyskusja QtA różni się od szkolnych pogadanek, gdyż opiera się na doświadczeniach i wiedzy uczniów, prowadzona jest w ich języku i rozwijana otwartymi pytaniami nauczyciela, dzięki czemu uczniowie samodzielnie dochodzą do naukowo poprawnych wyjaśnień. Częścią integralną programu jest platforma, umożliwiająca samodzielną pracę ucznia z wirtualną nauczycielką - awatarem Moniką. Wyjaśnia ona główną ideę zajęć oraz stawia przed uczniem zadania. Program podejmuje pionierską próbę nauczania słów i fraz w języku angielskim, a gimnazjaliści mogą korzystać z bazy specjalnie utworzonych artykułów naukowych.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (przyrody,fizyki, chemii i biologii) w szkołach podstawowych i gimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.


Innowacyjność
:

Rozwiązanie jest propozycją zastosowania ciekawej metody modelowania dialogów w klasie Questioning The Author (QtA), gdzie nauczyciel stosując aktywne słuchanie (słowa wyrażające zainteresowanie, parafrazy wypowiedzi uczniów), stawianie pytań otwartych oraz ich parafrazowanie, zachęca uczniów do dyskusji nad postawionym problemem, a także aktywizuje poszczególnych uczniów do formułowania i wyrażania swoich opinii na temat zjawisk przyrodniczych. Model wykorzystuje w procesie nauczania: komputerowe animacje w technologii Flash (tzw. CASUMY), prezentujące ciekawe zjawiska przyrodnicze w sposób umożliwiający uczniom aktywne budowanie i restrukturyzowanie wiedzy na ten temat; TUTORIALE umożliwiające uczniom indywidualną pracę we własnym tempie podczas oglądania i słuchania filmu oraz rozwiązywania zadań. Interesującym elementem modelu jest wykorzystanie awatara Moniki, który prezentuje treści zawarte w materiałach multimedialnych.


Skuteczność
:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 75% uczniów stwierdziło, że jest zadowolonych z pracy z programem ETOS, 67% uczniów stwierdziło, że jest bardziej zainteresowana przedmiotami przyrodniczymi, 100% nauczycieli stwierdziło, że poleciłoby E-nauczyciela przyrody innym nauczycielom.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

Innowacyjny program wspomagania nauczania ETOS obejmujący:

  • 180 scenariuszy zajęć dla nauczycieli;
  • 180 kompletów animacji Flash wykorzystywanych podczas klasowej dyskusji;
  • 180 filmów (tzw. TUTORIALI), a także mini Sieć www, w której znajduje się 100 uproszczonych artykułów i stron www dotyczących zagadnień z zakresu nauk przyrodniczych;
  • lekcję pokazową przedstawiającą zajęcia prowadzone w ramach projektu wraz ze scenariuszem lekcji;
  • publikację książkową zawierającą instrukcję wykorzystania produktu (w tym materiały dotyczące metody modelowania dialogów Questioning The Author), teoretyczne uzasadnienie stosowania program ETOS oraz zestaw praktycznych wskazówek dla nauczycieli pracujących na programie;
  • platformę e-learningową.
Produkt dostępny w wyszukiwarce IP pod adresem: https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?title=E-nauczyciel+przyrody.+Innowacyjna+strategia+nauczania+i+uczenia+si%C4%99+przedmiot%C3%B3w+przyrodniczych+z+wykorzystaniem+multimedi%C3%B3w&description=&author=&education_id=0&subject_id=0&category_id=0&year_from=&year_to=&isbn=&projectTitle=&contestNumber=&projectDecisionNumber=&keywords=
Beneficjent:
  • Uniwersytet Adama Mickiewicza
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany