Eksperyment edukacją przyszłości - innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej jakości oraz słabej efektywności metod i środków kształcenia przedmiotów ścisłych (w szczególności fizyki), na poziomie szkoły gimnazjalnej. Spowodowane jest to często tym, iż nauczyciele preferują nauczanie oparte na metodach podających, a te nie sprzyjają rozwijaniu zainteresowań. Niechętnie w kształceniu stosowane są metody aktywizujące zorientowane na ucznia i wspierające go w rozwoju, gdzie nacisk kładziony jest na samodzielne wykonywanie doświadczeń i obserwacji. Nauczyciele stosują również mało atrakcyjne środki dydaktyczne, nie zachęcające do nauki.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów dalszym kształceniem na kierunkach matematyczno-przyrodniczych. Proponowane w projekcie narzędzie opiera się w swoim założeniu na pracy metodą eksperymentu w nauczaniu fizyki oraz na rezygnacji z wykładu na rzecz aktywnego udziału ucznia w doświadczeniach, obserwacjach i formułowaniu wniosków na podstawie otrzymanych wyników. Ma on ukierunkować uczniów do samodzielnego dochodzenia do wiedzy o prawach fizycznych. Model składa się z zestawu narzędzi dydaktycznych, scenariuszy zajęć z zastosowaniem eksperymentów wraz z drobnymi pomocami dydaktycznymi, przedmiotami codziennego użytku, a także interaktywnych filmów, pozwalających zrealizować w szkole doświadczenia z zachowaniem aktywnego udziału uczniów, nie wymagając przy tym zastosowania kosztownego sprzętu.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli fizyki szkół gimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.
Innowacyjność:
Rozwiązanie uwzględnia atrakcyjne metody nauczania nauk ścisłych oraz wyposaża szkoły
w interesujące materiały i narzędzia dydaktyczne, dzieki czemu zwiększa szansę na podniesienie kompetencji uczniów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych, a także na kontynuację ich nauki na kierunkach technicznych. Model angażuje uczniów do samodzielnego poznawania praw fizyki i odkrywania wiedzy. Kształtuje w nim takie cechy jak: ciekawość, dociekliwość, cierpliwość, zdolności manualne. Kształtuje także umiejętności formułowania oraz samodzielnego rozwiązywania dowolnego złożonego problemu naukowego.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki ewaluacji zewnętrznej potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: u 50% uczniów odnotowano wzrost zainteresowania nauką fizyki, i dalszym kształceniem na kierunkach technicznych, 87% uczniów stwierdziło, że zajęcia z wykorzystaniem opisanego modelu były bardzo ciekawe, u 50% uczniów stwierdzono wzrost podstawowych umiejętności naukowo – technicznych, u 50% uczniów stwierdzono wzrost zdolności praktycznego wykorzystania umiejętności nabytych w trakcie zajęć.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Poradnik metodyczny dla nauczycieli, ułatwiający nauczanie fizyki metodą eksperymentu, zawierający scenariusze zajęć lekcyjnych z opisem efektów kształcenia, użytych metod i środków dydaktycznych, karty pracy ucznia oraz wszystkie niezbędne dodatki multimedialne.
- Prezentacje multimedialne – czyli prezentacje podające najistotniejsze wiadomości z zakresu podstawowych działów fizyki zawartych w podstawie programowej.
- Standardowe karty pracy – związane z analizą podstawowych eksperymentów przewidzianych w podstawie programowej.
- Niestandardowe karty pracy – związane z analizą zjawisk fizycznych.
- Filmowe karty pracy – dostosowane do analizy filmów dydaktycznych nagranych w czasie realizacji projektu.
- Testy (testy „na wejściu” i „na wyjściu”) – narzędzia pozwalające sprawdzić wiedzę i umiejętności przed blokiem eksperymentów i po ich wykonaniu.
- Gmina Miasta Elbląg
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany