Nauki ścisłe priorytetem społeczeństwa opartego na wiedzy
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej jakości i efektywności metod i środków kształcenia przedmiotów ścisłych na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej. Spowodowane jest to często tym, iż nauczyciele preferują nauczanie oparte na metodach podających, a te nie sprzyjają rozwijaniu zainteresowań. Niechętnie w kształceniu stosowane są metody aktywizujące zorientowane na ucznia i wspierające go w rozwoju. Nauczyciele stosują również mało atrakcyjne środki dydaktyczne, nie zachęcające do nauki, a obecnie funkcjonująca szkoła powinna odpowiadać potrzebom dynamicznie rozwijającego się społeczeństwa informacyjnego.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów rozwijaniem kompetencji w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Wypracowana w projekcie metoda kładzie nacisk na wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym. Materialną postacią wypracowanego modelu jest pakiet edukacyjny, w skład którego wchodzą: programy nauczania z matematyki, fizyki, chemii, informatyki i podstaw przedsiębiorczości, komplety scenariuszy zajęć z poszczególnych przedmiotów ścisłych oraz zajęć interdyscyplinarnych, środki dydaktyczne wykorzystywane w wymienionych programach i scenariuszach (gry edukacyjne, moduły e-learningowe, poradniki multimedialne), zbiór instrumentów z dziedziny doradztwa zawodowego.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli matematyki, chemii, fizyki, przedsiębiorczości szkół ponadgimnazjalnych oraz przez uczniów tych szkół. Może także być wykorzystywane podczas zajęć pozalekcyjnych (koła zainteresowań).
Innowacyjność:
Rozwiązanie proponuje atrakcyjne metody nauczania nauk ścisłych oraz wyposaża szkoły
w interesujące materiały i narzędzia dydaktyczne, zwiększa szansę na podniesienie kompetencji uczniów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych oraz zapewnienia możliwości kontynuowania nauki na kierunkach technicznych. Model silniej wiąże usługi edukacyjne z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy przez podniesienie kreatywności i zdolności praktycznego zastosowania wiedzy, rozwinięcie i ukierunkowanie sytemu doradztwa zawodowego. Co ważne umożliwia wyrównywanie dysproporcji w osiągnięciach edukacyjnych uczniów.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce przez podmioty, które były zainteresowane jego wykorzystaniem oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki ewaluacji zewnętrznej potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 77% uczniów zadeklarowało pozytywny wpływ realizacji projektu na rozwój ich zainteresowań w obszarach, których dotyczyły zajęcia, 54% uczniów potwierdza, że zajęcia, w których uczestniczyli realizowane w ramach projektu, wpłynęły na decyzję o wyborze kierunku studiów, 92% nauczycieli zadeklarowało dalsze wykorzystywanie w pracy dydaktycznej metod i narzędzi stosowanych w projekcie.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Zbiory scenariuszy zajęć – do matematyki, fizyki, chemii, informatyki, przedsiębiorczości, ale także warsztaty ekologiczne czy wyjazdy do centrów naukowo-badawczych.
- Programy nauczania w zakresie podstawowym – z matematyki, fizyki, chemii, informatyki, przedsiębiorczości.
- Poradniki multimedialne – z matematyki, fizyki, chemii, informatyki, które zawierają informacje przedmiotowe „w pigułce” w postaci teksu, grafiki, grafiki animowanej, nagrań dźwiękowych. W poradnikach znajdują się także zadania, które pozwalają uczniowi na samodzielne sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy i umiejętności.
- Gry edukacyjne – z matematyki, fizyki, chemii, informatyki, osadzone w świecie realistycznym lub baśniowym.
- Moduły e-learningowe – z matematyki, fizyki, chemii, informatyki, przedsiębiorczości, które zawierają część informacyjną oraz zadania testowe i otwarte dostępne w trybie online.
- Artykuły – z matematyki, fizyki, chemii, informatyki, przedsiębiorczości, które opisują różnorodne zagadnienia z zakresu nauk ścisłych i przedsiębiorczości oraz stanowią uzupełnienie i rozszerzenie informacji zawartych w poradnikach multimedialnych i modułach e-learningowych.
- Miasto Białystok / Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika w Białymstoku
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany