Razem przeciw razom

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Powiat Świdwiński/Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie z siedzibą w Połczynie – Zdroju
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież
  • Mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Placówki opiekuńczo-wychowawcze
  • Podmioty ekonomii społecznej
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązaniaModel nowych rozwiązań w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Rozwiązanie odpowiada na problem rosnącej liczby osób doświadczających przemocy w rodzinie. Zwraca uwagę na niewystarczającą skuteczność narzędzia, jakim było wprowadzenie procedury Niebieskiej Karty (procedura „Niebieskiej Karty” obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie), jak również odnosi się do problemów w komunikacji i współpracy pomiędzy różnymi instytucjami, których zadaniem jest wspieranie osób doświadczających przemocy.

Model nowych rozwiązań w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie eliminuje bariery w komunikacji między instytucjami niosącymi pomoc ofiarom przemocy w rodzinie, dzięki wykorzystaniu narzędzia komunikacji online i sms w postaci lokalnego systemu powiadamiania o przypadkach przemocy w rodzinie. Wyłonienie członków zespołu użytkowników, którzy stają się swoistymi „liderami” w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie w swoich instytucjach, podnosi zakres odpowiedzialności za ich działania pomocowe. Działania podjęte w ramach realizacji kampanii społecznej, a także prowadzenie punktu informacyjno-konsultacyjnego podnoszą świadomość społeczności na temat przemocy, której doznają, bądź której są świadkami lub sprawcami.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie jest kierowane w pierwszej kolejności do przedstawicieli instytucji pierwszego kontaktu z przypadkami przemocy w rodzinie, np. sądów, prokuratur, zespołów kuratorskich, komend policji, ośrodków pomocy społecznej, poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków interwencji kryzysowej. Docelowo rozwiązanie wspiera osoby doświadczające przemocy w rodzinie.


Innowacyjność
:

Elementem wartym uwagi jest propozycja rozwiązań organizacyjnych stymulujących współpracę pomiędzy różnymi instytucjami pierwszego kontaktu z przemocą w rodzinie, między innymi poprzez wykorzystanie wiedzy i doświadczenia członków wchodzących w skład zespołu, czy wykorzystanie nowoczesnych technologii. Ponadto zakłada indywidualne formy wsparcia osób doświadczających przemocy, np. indywidualne plany pomocy, indywidualne konsultacje.


Skuteczność
:

W opinii osób oceniających rozwiązanie, utworzenie zespołu użytkowników oraz punktu informacyjno-konsultacyjnego zwiększyło dostęp do instytucji pierwszego kontaktu z przemocą w rodzinie, jak również poprawiło jakość ich pracy i współpracy ze sobą nawzajem. Ponadto przeprowadzenie kampanii społecznej zwiększyło świadomość opinii publicznej w zakresie zjawiska przemocy w rodzinie.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Model pracy Zespołu Użytkowników

Model zawiera schemat współpracy pomiędzy instytucjami bezpośrednio zaangażowanymi w rozwiązywanie problemu przemocy domowej, wypracowanie spójnego systemu działania instytucji (takich jak: miejskie ośrodki pomocy społecznej, gminne ośrodki pomocy społecznej, policja, pedagodzy szkolni, prokuratorzy, sędziowie, lekarze, organizacje pozarządowe) zajmujących się problemem przemocy w rodzinie.

  • Plan pracy i harmonogram Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego

Przeznaczony jest dla ofiar przemocy i zawiera: mapę instytucji pierwszego kontaktu; linię telefoniczną 0 801; ulotki informacyjne i billboardy; system komputerowy do komunikacji członków zespołu użytkowników; system sms-owy powiadamiania o interwencjach kryzysowych; dyżury specjalistów (psycholog, doradca zawodowy, pracownik socjalny, policjant, prawnik).

  • Scenariusz Kampanii Społecznej

Scenariusz obejmuje: opracowanie wizualizacji kampanii; dystrybucję plakatów, ulotek i billboardów; artykuły sponsorowane; dystrybucję kwartalnika, zawierającego informacje przydatne z punktu wiedzenia ofiary przemocy; dystrybucję raportów z badań; konferencję podsumowującą.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Powiat Świdwiński/Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie z siedzibą w Połczynie – Zdroju
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka projektowa.pdf
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfEwaluacja zewnetrzna.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany