Razem przeciw razom
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny
- Dzieci i młodzież
- Mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców
- Administracja samorządowa
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze
- Podmioty ekonomii społecznej
Nazwa rozwiązania: Model nowych rozwiązań w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Rozwiązanie odpowiada na problem rosnącej liczby osób doświadczających przemocy w rodzinie. Zwraca uwagę na niewystarczającą skuteczność narzędzia, jakim było wprowadzenie procedury Niebieskiej Karty (procedura „Niebieskiej Karty” obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie), jak również odnosi się do problemów w komunikacji i współpracy pomiędzy różnymi instytucjami, których zadaniem jest wspieranie osób doświadczających przemocy.
Model nowych rozwiązań w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie eliminuje bariery w komunikacji między instytucjami niosącymi pomoc ofiarom przemocy w rodzinie, dzięki wykorzystaniu narzędzia komunikacji online i sms w postaci lokalnego systemu powiadamiania o przypadkach przemocy w rodzinie. Wyłonienie członków zespołu użytkowników, którzy stają się swoistymi „liderami” w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie w swoich instytucjach, podnosi zakres odpowiedzialności za ich działania pomocowe. Działania podjęte w ramach realizacji kampanii społecznej, a także prowadzenie punktu informacyjno-konsultacyjnego podnoszą świadomość społeczności na temat przemocy, której doznają, bądź której są świadkami lub sprawcami.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie jest kierowane w pierwszej kolejności do przedstawicieli instytucji pierwszego kontaktu z przypadkami przemocy w rodzinie, np. sądów, prokuratur, zespołów kuratorskich, komend policji, ośrodków pomocy społecznej, poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków interwencji kryzysowej. Docelowo rozwiązanie wspiera osoby doświadczające przemocy w rodzinie.
Innowacyjność:
Elementem wartym uwagi jest propozycja rozwiązań organizacyjnych stymulujących współpracę pomiędzy różnymi instytucjami pierwszego kontaktu z przemocą w rodzinie, między innymi poprzez wykorzystanie wiedzy i doświadczenia członków wchodzących w skład zespołu, czy wykorzystanie nowoczesnych technologii. Ponadto zakłada indywidualne formy wsparcia osób doświadczających przemocy, np. indywidualne plany pomocy, indywidualne konsultacje.
Skuteczność:
W opinii osób oceniających rozwiązanie, utworzenie zespołu użytkowników oraz punktu informacyjno-konsultacyjnego zwiększyło dostęp do instytucji pierwszego kontaktu z przemocą w rodzinie, jak również poprawiło jakość ich pracy i współpracy ze sobą nawzajem. Ponadto przeprowadzenie kampanii społecznej zwiększyło świadomość opinii publicznej w zakresie zjawiska przemocy w rodzinie.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Model pracy Zespołu Użytkowników
Model zawiera schemat współpracy pomiędzy instytucjami bezpośrednio zaangażowanymi w rozwiązywanie problemu przemocy domowej, wypracowanie spójnego systemu działania instytucji (takich jak: miejskie ośrodki pomocy społecznej, gminne ośrodki pomocy społecznej, policja, pedagodzy szkolni, prokuratorzy, sędziowie, lekarze, organizacje pozarządowe) zajmujących się problemem przemocy w rodzinie.
- Plan pracy i harmonogram Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego
Przeznaczony jest dla ofiar przemocy i zawiera: mapę instytucji pierwszego kontaktu; linię telefoniczną 0 801; ulotki informacyjne i billboardy; system komputerowy do komunikacji członków zespołu użytkowników; system sms-owy powiadamiania o interwencjach kryzysowych; dyżury specjalistów (psycholog, doradca zawodowy, pracownik socjalny, policjant, prawnik).
- Scenariusz Kampanii Społecznej
Scenariusz obejmuje: opracowanie wizualizacji kampanii; dystrybucję plakatów, ulotek i billboardów; artykuły sponsorowane; dystrybucję kwartalnika, zawierającego informacje przydatne z punktu wiedzenia ofiary przemocy; dystrybucję raportów z badań; konferencję podsumowującą.
- Powiat Świdwiński/Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Świdwinie z siedzibą w Połczynie – Zdroju
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany