Wybierz Przyszłość - innowacyjne narzędzia wspomagające interwencję socjalną

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Fundacja Nauka dla Środowiska
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież
  • Osoby wykluczone społecznie
  • Osoby do 25 roku życia
  • Osoby opuszczające placówki zastępcze
Użytkownicy:
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Placówki opiekuńczo-wychowawcze
  • Podmioty ekonomii społecznej
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie stanowi odpowiedz jest problem wynikający z braku spójnego systemu edukacji społeczno-finansowej skierowanej do osób i rodzin korzystających z systemu pomocy społecznej w Polsce. Analiza polskiego systemu pomocy społecznej potwierdziła, że sytuacja tych grup nie sprzyja wykształceniu umiejętności oszczędzania, samodzielnego gospodarowania finansami czy podejmowania właściwych wyborów życiowych. Obecnie system pomocy społecznej nie dysponuje efektywnymi instrumentami do prowadzenia edukacji społeczno-finansowej o charakterze profilaktycznym, możliwym do zastosowania na wczesnym poziomie interwencji.

Rozwiązanie wypracowane w projekcie to model przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży  kompleksowe działania pomocowe wobec osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, szczególnie wobec wychowanków domów dziecka i rodzin zastępczych. Model ten zawiera dwa pakiety edukacyjne – dla młodzieży i dla trenerów.

Obejmuje następujące elementy:

  • przygotowanie metodyczne i merytoryczne pracowników systemu pomocy społecznej do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji społeczno-finansowej (tzw. edukatorów);
  • opracowanie wystandaryzowanego narzędzia wsparcia dla dorosłych klientów pomocy społecznej, w tym szczególnie objętych procesem usamodzielnienia;
  • opracowanie wystandaryzowanego narzędzia wsparcia dla dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży wykluczonej społecznie.

Kto może skorzystać:

Z rozwiązania mogą w swojej pracy skorzystać pracownicy placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz podmiotów działających na rzecz pomocy i integracji społecznej i szkół, tj. pracownicy socjalni (w tym powiatowych centrów pomocy rodzinie), wychowawcy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (ośrodki wsparcia rodziny, rodzinne domy dziecka, rodziny zastępcze, wioski SOS, ośrodki wychowawczo-resocjalizacyjne, ochotnicze hufce pracy, itp.), asystenci rodziny, pedagodzy i wychowawcy w szkołach.

Innowacyjność rozwiązania:

Innowacyjność proponowanego podejścia polega na bezpośrednim dotarciu z nowymi formami usług dla grupy docelowej, która do tej pory nie była objęta tego typu działaniami. Innowacja oparta jest też na wypracowaniu nowatorskich metod działania podmiotów lokalnej polityki społecznej, będących użytkownikami opracowanego narzędzia edukacyjnego.

Skuteczność:

Tendencje w zmianach postrzegania problematyki finansowej (m.in. sposobu planowania budżetu domowego, tworzenia rezerw finansowych, podejścia do tematu oszczędzania) deklarowanych przez uczestników szkoleń, a także odbiorców wskazują na wysoką skuteczność opracowanego rozwiązania.

Przykładowo: 73% ankietowanych trenerów uważa, że pod wpływem szkolenia trenerskiego, nie tylko nauczyli się jak pracować z młodzieżą w ramach realizowania zajęć z zakresu edukacji społeczno-finansowej, ale przede wszystkim zmienili swoje własne nawyki w planowaniu wydatków domowych; 90% ankietowanych oceniło, że udział w szkoleniu trenerskim wywarł istotny wpływ na ich budżet domowy. Jakościowo analogiczne spostrzeżenia dotyczą opinii młodzieży. Dodatkowo 96% ankietowanych trenerów wyraziło swoją pozytywną opinię na temat zawartości merytorycznej pakietów edukacyjnych, a jedynie 4% wskazało ocenę średnią.

Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Kształtowanie umiejętności społecznych i finansowych u dzieci – pakiet edukacyjny adresowany do młodych osób w wieku 6-15 lat (na potrzeby projektu nazwano go pakietem dla dzieci i młodzieży). Pakiet dla dzieci i młodzieży składa się z 16 modułów pogrupowanych w 5 sekcjach tematycznych. Zawiera zestaw scenariuszy ćwiczeń mających, z jednej strony pomóc uczestnikom zajęć poznać się wzajemnie, z drugiej – pozwolić prowadzącym dowiedzieć się więcej o ich odczuciach, wartościach, postawach, kompetencjach społecznych. W ramach pakietu dla dzieci i młodzieży można też znaleźć szereg gier symulacyjnych dotyczących praw dziecka, zasad i technik oszczędzania, planowania własnych finansów. Jest tu mowa m.in. o oszczędzaniu zasobów naturalnych (które jest ważne do wpojenia nawyku odpowiedzialnego ich używania i nawiązania pozytywnych relacji ze środowiskiem) oraz oszczędzaniu zasobów niepieniężnych.

  • Wybierz przyszłość - podręcznik dla prowadzących warsztaty z edukacji finansowej – pakiet edukacyjny adresowany do osób w wieku 16-25 lat. Innowacja pakietu polega na udoskonaleniu przetestowanych wcześniej na gruncie międzynarodowym materiałów edukacji społeczno-finansowej oraz stworzeniu jednolitego narzędzia dostosowanego do realiów polskiego systemu pomocy społecznej. Pakiet składa się z 2 części. Pierwsza zawiera szczegółowe scenariusze zajęć. W części drugiej zamieszczono materiały pomocnicze dla trenera wraz z przykładowymi ćwiczeniami „na rozruszanie” uczestników.

Wykorzystanie narzędzi w praktyce nie wymaga od trenerów wysokich kwalifikacji merytorycznych i metodycznych. Zawarte w materiałach scenariusze, gry i ćwiczenia opatrzone są instrukcjami i komentarzami, dzięki którym są łatwe do zastosowania. Wykorzystanie pakietów nie wymaga także szczególnego wsparcia technicznego zajęć, tj. projektora, komputera czy zaawansowanych plansz edukacyjnych. Praca uczestników zajęć oparta jest bowiem jedynie o najprostsze materiały biurowe.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Fundacja Nauka dla Środowiska
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany