Model kształcenia w branży gastronomiczno-hotelarskiej – dostosowanie kwalifikacji w zakresie kształcenia modułowego
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostosowania metod i treści nauczania kształcenia zawodowego w branży gastronomiczno-hotelarskiej (branża kluczowa dla rozwoju Warmii i Mazur) do zmian i potrzeb zachodzących na rynku pracy. Wśród pozostałych przyczyn można wymienić m.in.: brak wiedzy i doświadczenia kadry w zakresie edukacji opartej o modułowe programy nauczania, obawy kadry przed stosowaniem modułowych programów nauczania, brak krajowych wzorców (dobrych praktyk) w stosowaniu modułowych programów nauczania w branży gastronomiczno-hotelarskiej, niski poziom edukacji w stosunku do krajów Europy Zachodniej.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, przy współpracy partnerów z Włoch, Francji i Danii, w postaci publikacji pn. Model kształcenia w branży hotelarsko-gastronomicznej – dostosowanie kwalifikacji w zakresie kształcenia modułowego, miało na celu dostosowanie kwalifikacji nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz kadry zarządzającej szkół gastronomiczno-hotelarskich objętych programem pn. ,,Poprawa jakości usług gastronomicznych i hotelarskich w regionie Warmii i Mazur w latach 2014-2013”, w zakresie kształcenia modułowego przy uwzględnieniu najlepszych europejskich praktyk. Publikacja składa się ze szczegółowo opisanych modeli kształcenia (pełnej oferty edukacyjnej, w tym ćwiczeń i zajęć praktycznych oraz weryfikacji zdobytej wiedzy), w poszczególnych branżach w każdym kraju partnera w takich specjalnościach jak: kucharz, kelner/barman, pracownik hotelu (w tym recepcjonista), kucharz/cukiernik.
Pozyskane do adaptacji programy nauczania są wdrażane w ramach projektu systemowego Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Projekt pn. „Model kształcenia w branży gastronomiczno-hotelarskiej połączony z systemem walidacji kwalifikacji i kompetencji formalnych”, realizowany był od 2010 do 2014 roku przez Departament Polityki Jakości w partnerstwie z Fundacją „Wspieranie i Promocja Przedsiębiorczości na Warmii i Mazurach” oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Po realizacji projektu systemowego (innowacja pedagogiczna) - przejściu całego cyklu edukacyjnego przez nauczycieli i uczniów możliwe będzie zaimplementowanie programów nauczania do wszystkich szkół branży gastronomiczno-hotelarskiej w regionie.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne oraz inne instytucje kształcące w specjalnościach hotelarskich, gastronomicznych i turystycznych. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli oraz kadry zarządzającej w tego typu szkołach.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia czterech partnerów ponadnarodowych:
- Dania, Kolegium Biznesowo-Techniczne na Bornholmie;
- Francja, Izba Rzemieślnicza Cotes d’Armor Saint-Brieuc (Chambre de Metiers et de l’Artisant des Cotes d’Armor);
- Włochy, Państwowy Zakład Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich w Asyżu;
- Włochy, Państwowy Zespół Szkół Gastronomicznych i Turystycznych w Spoleto.
Są to doświadczone i profesjonalne podmioty, których działania ukierunkowane są na kształcenie młodzieży i dorosłych w zawodach gastronomicznych, wsparcie doradcze firm z branży gastronomicznej i spożywczej, zarówno w aspektach produkcyjnych, jak i komercjalizacji produktów.
Dzięki współpracy pozyskano programy nauczania oparte o najlepsze europejskie praktyki, stanowiące doskonałe materiały szkoleniowe oraz źródło wiedzy z gotowymi rozwiązaniami, które można dostosowywać i przenosić na rynek regionalny.
Współpraca ponadnarodowa dała możliwość bezpłatnego dostępu do bazy edukacyjnej wykorzystywanej do kształcenia w krajach partnerów. Poza tym kraje partnerskie były znacznie bardziej rozwinięte pod względem kształcenia modułowego (szczególnie Francja i Dania) oraz charakteryzują się wysokim poziomem i jakością w branży gastronomiczno-hotelarskiej. Dzięki temu nauczyciele zdobyli praktyczne umiejętności wdrażania systemu kształcenia w oparciu o programy modułowe dla poszczególnych zawodów. Partnerzy wspierali uczestników szkolenia oraz kadrę zarządzającą szkół, m.in. w zakresie wdrażania programów modułowych, dostosowywania szkół "pod kształcenie" oparte o programy modułowe.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
• Publikacja Model kształcenia w branży hotelarsko-gastronomicznej – dostosowanie kwalifikacji w zakresie kształcenia modułowego, zawierająca trzy pozyskane do adaptacji programy nauczania (z Francji, Włoch i Danii).
- Fundacja „Wspieranie i Promocja Przedsiębiorczości na Warmii i Mazurach”
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany