Model kształcenia w branży gastronomiczno-hotelarskiej – dostosowanie kwalifikacji w zakresie kształcenia modułowego

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Fundacja „Wspieranie i Promocja Przedsiębiorczości na Warmii i Mazurach”
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Placówki oświatowe
  • Pracodawcy
  • Przedsiębiorcy
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostosowania metod i treści nauczania kształcenia zawodowego w branży gastronomiczno-hotelarskiej (branża kluczowa dla rozwoju Warmii i Mazur) do zmian i potrzeb zachodzących na rynku pracy. Wśród pozostałych przyczyn można wymienić m.in.: brak wiedzy i doświadczenia kadry w zakresie edukacji opartej o modułowe programy nauczania, obawy kadry przed stosowaniem modułowych programów nauczania, brak krajowych wzorców (dobrych praktyk) w stosowaniu modułowych programów nauczania w branży gastronomiczno-hotelarskiej, niski poziom edukacji w stosunku do krajów Europy Zachodniej.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, przy współpracy partnerów z Włoch, Francji i Danii, w postaci publikacji pn. Model kształcenia w branży hotelarsko-gastronomicznej – dostosowanie kwalifikacji w zakresie kształcenia modułowego, miało na celu dostosowanie kwalifikacji nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz kadry zarządzającej szkół gastronomiczno-hotelarskich objętych programem pn. ,,Poprawa jakości usług gastronomicznych i hotelarskich w regionie Warmii i Mazur w latach 2014-2013”, w zakresie kształcenia modułowego przy uwzględnieniu najlepszych europejskich praktyk. Publikacja składa się ze szczegółowo opisanych modeli kształcenia (pełnej oferty edukacyjnej, w tym ćwiczeń i zajęć praktycznych oraz weryfikacji zdobytej wiedzy), w poszczególnych branżach w każdym kraju partnera w takich specjalnościach jak: kucharz, kelner/barman, pracownik hotelu (w tym recepcjonista), kucharz/cukiernik.

Pozyskane do adaptacji programy nauczania są wdrażane w ramach projektu systemowego Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Projekt pn. „Model kształcenia w branży gastronomiczno-hotelarskiej połączony z systemem walidacji kwalifikacji i kompetencji formalnych”, realizowany był od 2010 do 2014 roku przez Departament Polityki Jakości w partnerstwie z Fundacją „Wspieranie i Promocja Przedsiębiorczości na Warmii i Mazurach” oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Po realizacji projektu systemowego (innowacja pedagogiczna) - przejściu całego cyklu edukacyjnego przez nauczycieli i uczniów możliwe będzie zaimplementowanie programów nauczania do wszystkich szkół branży gastronomiczno-hotelarskiej w regionie.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne oraz inne instytucje kształcące w specjalnościach hotelarskich, gastronomicznych i turystycznych. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli oraz kadry zarządzającej w tego typu szkołach.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia czterech partnerów ponadnarodowych:

  1. Dania, Kolegium Biznesowo-Techniczne na Bornholmie;
  2. Francja, Izba Rzemieślnicza Cotes d’Armor Saint-Brieuc (Chambre de Metiers et de l’Artisant des Cotes d’Armor);
  3. Włochy, Państwowy Zakład Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich w Asyżu;
  4. Włochy, Państwowy Zespół Szkół Gastronomicznych i Turystycznych w Spoleto.

Są to doświadczone i profesjonalne podmioty, których działania ukierunkowane są na kształcenie młodzieży i dorosłych w zawodach gastronomicznych, wsparcie doradcze firm z branży gastronomicznej i spożywczej, zarówno w aspektach produkcyjnych, jak i komercjalizacji produktów.

Dzięki współpracy pozyskano programy nauczania oparte o najlepsze europejskie praktyki, stanowiące doskonałe materiały szkoleniowe oraz źródło wiedzy z gotowymi rozwiązaniami, które można dostosowywać i przenosić na rynek regionalny.

Współpraca ponadnarodowa dała możliwość bezpłatnego dostępu do bazy edukacyjnej wykorzystywanej do kształcenia w krajach partnerów. Poza tym kraje partnerskie były znacznie bardziej rozwinięte pod względem kształcenia modułowego (szczególnie Francja i Dania) oraz charakteryzują się wysokim poziomem i jakością w branży gastronomiczno-hotelarskiej. Dzięki temu nauczyciele zdobyli praktyczne umiejętności wdrażania systemu kształcenia w oparciu o programy modułowe dla poszczególnych zawodów. Partnerzy wspierali uczestników szkolenia oraz kadrę zarządzającą szkół, m.in. w zakresie wdrażania programów modułowych, dostosowywania szkół "pod kształcenie" oparte o programy modułowe.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

• Publikacja Model kształcenia w branży hotelarsko-gastronomicznej – dostosowanie kwalifikacji w zakresie kształcenia modułowego, zawierająca trzy pozyskane do adaptacji programy nauczania (z Francji, Włoch i Danii).

Załącznik: application/zipprodukt.zip
Beneficjent:
  • Fundacja „Wspieranie i Promocja Przedsiębiorczości na Warmii i Mazurach”
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.fp.olsztyn.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany