Faber – Rzemiosło motorem tworzenia zawodów kreatywnych

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Miasto Stołeczne Warszawa
Odbiorcy:
  • Osoby do 25 roku życia
  • Osoby pracujące
Użytkownicy:
  • Instytucje szkoleniowe
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Organizacje zawodowe i gospodarcze
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Program Szkolenia „Akademia Rzemiosł Artystycznych”

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem słabej oferty kształcenia w zawodach rzemieślniczych. Główną cechą wyróżniającą rzemiosło artystyczne jest unikatowość jego wyrobów. Rzemiosło artystyczne jest branżą wymagającą wysokiego poziomu kreatywności oraz ciągłego doskonalenia technik i umiejętności przy jednoczesnym zachowaniu tradycyjnego warsztatu pracy. Tymczasem, programy kształcenia zawodowego koncentrują się na aspekcie praktycznym. Brakuje oferty zajęć podnoszących kompetencje artystyczne rzemieślników.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to szkolenie, którego celem jest podniesienie kompetencji artystycznych w grupie rzemieślników, czeladników oraz uczniów szkół zawodowych, a tym samym podniesienie ich konkurencyjności na rynku rzemiosła artystycznego. Program szkoleń jest komplementarny wobec podstawy programowej w zakresie nauczania w zawodach rzemieślniczych i został porównany z obowiązującymi standardami wymagań będącymi podstawą przeprowadzania egzaminów czeladniczych i mistrzowskich w zawodach rzemieślniczych. Treści szkolenia zostały podzielone na dwa bloki tematyczne: teoretyczny (152 godzin) i praktyczny. Pierwszy obejmuje kursy z historii sztuki i rzemiosła, kreację artystyczną, konserwację zabytków i ochronę dziedzictwa oraz przedsiębiorczość z elementami marketingu. Drugi blok szkolenia ma charakter praktyczny i obejmuje wizyty studyjne w izbach rzemieślniczych, pracowniach rzemieślniczych, muzeach, galeriach i pracowniach konserwatorskich oraz zajęcia plenerowe.

W wyniku udziału w szkoleniu uczestnicy zwiększą kompetencje artystyczne, rozwiną kreatywność oraz podniosą swoje kwalifikacje zawodowe. Szkolenie kończyć się będzie sesją z wykwalifikowanym doradcą zawodowym, który ustali ścieżkę kariery zawodowej każdego uczestnika sprofilowaną do jego potrzeb, aspiracji i umiejętności.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być stosowane przez kadrę szkół i placówek oświatowych prowadzących kształcenie w rzemiośle, uczniów i słuchaczy tych placówek, pracownie mistrzów, ochotnicze hufce pracy, Cech Rzemieślników Artystów.


Innowacyjność
:

Program szkolenia „Akademia Rzemiosł Artystycznych” to jedno z pierwszych w Polsce tego typu rozwiązań, w których wprowadzono połączenie przedstawicieli różnych grup wiekowych jako uczestników szkoleń (mistrzowie i uczniowie), co ułatwia integrację międzypokoleniową środowiska rzemieślników-artystów. Atutem szkolenia jest również uwzględnienie kursu z przedsiębiorczości i marketingu. Zdobycie wiedzy na temat komunikacji z klientem, budowania oferty i marki, nowoczesnych technik marketingowych pomoże rzemieślnikom na lepsze prowadzenie działalności gospodarczej.


Skuteczność
:

Zaproponowane rozwiązanie zostało poddane ewaluacji zewnętrznej. Korzyści dla uczestników szkolenia potwierdzają przykładowe wskaźniki. 54% respondentów w końcowej ankiecie oceniła całokształt szkolenia na ocenę 4 w skali 5-stopniowej. Podczas badania fokusowego, respondenci również wskazywali, że szkolenia takie na rynku są potrzebne. Zatem produkt można uznać za adekwatny w opinii uczestników programu.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Model modernizacji oferty kształcenia zawodowego w rzemiośle artystycznym pt. „Akademia Rzemiosł Artystycznych”;

  • Ramowy program szkolenia;

  • Proponowany plan zajęć w układzie czasowym;

  • Sylabusy zajęć;

  • Rekomendowana bibliografia do poszczególnych przedmiotów;

  • Lista pozycji książkowych dostępnych w bibliotece Ogólnopolskiego Cechu Rzemieślników Artystów (OCRA);

  • Rekomendowana lista miejsc, w których odbywać się będą wizyty studyjne i lekcje muzealne w ramach bloku 2 – zajęć praktycznych;

  • Rekomendowana lista pracowni rzemieślniczych w których odbywać się będą wizyty studyjne w ramach bloku 2 – zajęć praktycznych.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Miasto Stołeczne Warszawa
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport końcowy_FABER.pdf
Strona www:

www.um.warszawa.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany