Implementacja skutecznych europejskich systemów funkcjonowania ekonomii społecznej w zakresie wprowadzania osób z autyzmem na polski rynek pracy

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Fundacja SYNAPSIS
Odbiorcy:
  • Osoby niepełnosprawne
Użytkownicy:
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Organizacje pozarządowe
  • Pracodawcy
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązaniaModel programu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z zespołem Aspergera i wysokofunkcjonujących osób z autyzmem

Rozwiązanie z jednej strony odpowiada na problem niskiej efektywności ekonomicznej instytucji ekonomii społecznej zatrudniających osoby z zespołem Aspergera, z drugiej strony nawiązuje do kwestii wykluczenia społecznego osób z zespołem Aspergera, spowodowanego brakiem ich aktywności zawodowej.

Model obejmuje proces przygotowania osób z zespołem Aspergera do podjęcia zatrudnienia, zarówno w instytucjach ekonomii społecznej, jak i na otwartym rynku pracy. Ponadto opisuje proces przygotowania pracodawców do zatrudniania osób z zespołem Aspergera i przedstawia analizę porównawczą efektywności ekonomicznej tworzenia miejsc pracy dla tej grupy odbiorców, w zależności od uwarunkowań formalno-prawnych. Wypracowane narzędzia uwzględniają specyfikę sposobów uczenia się, funkcjonowania społecznego i potrzeb wysokofunkcjonujących osób z autyzmem i osób z zespołem Aspergera. Model opiera się na doświadczeniach partnerów ponadnarodowych – organizacji pozarządowych z Danii i Wielkiej Brytanii.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być wykorzystane przede wszystkim przez instytucje ekonomii społecznej oraz organizacje pozarządowe, które tworzą (lub planują tworzyć) programy aktywizacji społecznej i zawodowej lub miejsca stażu/pracy dla dorosłych osób z zespołem Aspergera. Model może być także wykorzystywany przez inne podmioty prowadzące przygotowanie do pracy: np. szkoły w klasach przysposabiających do pracy dla uczniów z zespołem Aspergera; firmy szkoleniowe; ośrodki konsultacyjno-doradcze; poradnie psychologiczno-pedagogiczne w celu ukierunkowania kształcenia młodzieży z zespołem Aspergera; samorządy (zwłaszcza na szczeblu powiatu); powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty publiczne, działające w na rzecz promocji zatrudnienia oraz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Niektóre elementy modelu mogą też być wykorzystane przez pracodawców na otwartym rynku pracy lub we współpracy biznesu z trzecim sektorem.


Innowacyjność
:

Elementem wartym uwagi jest wykorzystanie w wypracowanym modelu eksperymentalnych metod oceny kompetencji zawodowych i społecznych osób z zespołem Aspergera (w tym specjalnych zestawów klocków konstrukcyjnych, stosowanych przez duńskiego partnera).


Skuteczność
:

Wyniki badań oceniających skuteczność rozwiązania wskazały, że zakładane rezultaty i wskaźniki zostały osiągnięte na wyższym poziomie niż pierwotnie zakładano. Zaletą rozwiązania jest jego przejrzysta struktura, kompleksowość, właściwy dobór informacji, przejrzystość i szczegółowość opisu oraz praktyczne ukierunkowanie, co daje duże szanse na jego pomyślne wdrożenie.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Szczegółowy opis Programu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z zespołem Aspergera i wysokofunkcjonujących osób z autyzmem oraz wskazówek dla otoczenia, jak go wprowadzać.

  • Analiza porównawcza możliwości i efektywności ekonomicznej zatrudnienia przeszkolonych osób z zespołem Aspergera przez instytucje ekonomii społecznej lub inne podmioty na otwartym rynku pracy.

  • Elementy uzupełniające:
  • szczegółowa instrukcja stosowania rozwiązania;
  • charakterystyka podmiotów, które mogą zastosować model lub wspomóc jego wdrażanie;
  • opis uwarunkowań systemowych dotyczących zatrudniania osób z zespołem Aspergera;
  • narzędzia do wykorzystania w procesie rekrutacji (m.in. kwestionariusze ankiety i wywiadu, pozwalające zebrać dane dotyczące specyficznych potrzeb osób z zespołem Aspergera oraz zestaw najskuteczniejszych testów i procedur, służących do oceny kompetencji zawodowych i społecznych osób z zespołem Aspergera);
  • narzędzia do wykorzystania w trakcie realizacji Programu (Ocena kompetencji, Profil kompetencji, Plan Rozwoju Zawodowego, Profil osobisty kandydata, Katalog kwalifikacji zawodowych stażysty, Program stażu, Program wsparcia dla pracodawców);
  • programy szkoleń IT i biurowych;
  • programy treningu umiejętności społecznych i zajęć z doradcą ds. Zatrudnienia;
  • pakiety informacyjne dla pracodawców i osób z zespołem Aspergera;
  • opisy modeli wsparcia osób z zespołem Aspergera stosowanych przez organizacje partnerskie w projekcie z Danii i Wielkiej Brytanii.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Fundacja SYNAPSIS
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany