Szkoła innowacyjna i konkurencyjna – dostosowanie oferty szkolnictwa zawodowego do wymagań lokalnego rynku pracy

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Powiat Toruński
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Przedsiębiorcy
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Instytucje otoczenia biznesu
  • Organizacje pozarządowe
  • Organizacje zawodowe i gospodarcze
  • Placówki oświatowe
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Stosowane dziś rozwiązania w zakresie kształcenia zawodowego, obejmujące w szczególności takie aspekty, jak nabywanie umiejętności praktycznych i zawodowych przez ucznia, w szkole, w pracowniach i warsztatach oraz na praktykach u pracodawców, doskonalenie zawodowe nauczycieli, egzamin zawodowy, nie są ściśle związane z potrzebami rynku pracy. Przekłada się to w dużym stopniu na trudności absolwentów tych szkół w realiach wolnorynkowej, konkurencyjnej gospodarki oraz na trudności pracodawców w znalezieniu odpowiednio przygotowanych pracowników.

Wypracowane w projekcie narzędzia mają na celu podniesienie poziomu dostosowania oferty edukacyjnej szkół zawodowych do potrzeb lokalnego rynku pracy poprzez wdrożenie innowacyjnej współpracy z przedsiębiorcami. Materiały odnoszą się do jakości oferty edukacyjnej w zawodach: technik hotelarstwa, technik pojazdów samochodowych, technik teleinformatyk, kucharz. Rozwiązanie zakłada osiągnięcie wyższej jakości kształcenia zawodowego poprzez kompleksowe działania w zakresie współpracy przy organizacji kształcenia zawodowego (m.in. poprzez współpracę szkół i przedsiębiorców przy przygotowywaniu strategii szkół oraz programów nauczania), doposażenie pracowni praktycznej nauki zawodu, aktualizację wiedzy i doświadczenia nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz kształcenie ucznia ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań lokalnych przedsiębiorców. Ścisła współpraca w przygotowaniu praktyk na płaszczyźnie nauczyciel – szkoła – przedsiębiorca ma gwarantować pracodawcom, że uczeń będzie lepiej przygotowany do praktyk, a po ich odbyciu będzie umiał sprostać stawianym przed nim zadaniom. Nauczyciele i uczniowie mogą poznać lokalny rynek i jego potencjał przez pryzmat konkretnego zawodu poprzez praktyki zawodowe i praktyki obserwacyjne na rzeczywistych stanowiskach pracy. Ważnym narzędziem w tym procesie są poradniki, informatory. Stworzona została również internetowa platforma, służąca współpracy pracodawców i szkół


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli szkół zawodowych kształcących w zawodach technik hotelarstwa, technik pojazdów samochodowych, technik teleinformatyk, kucharz. Z rozwiązania mogą korzystać także organizacje i instytucje zajmujące się szkolnictwem zawodowym.


Innowacyjność:

Nowością w opisanym rozwiązaniu są formy współdziałania szkoły i instytucji współedukującego otoczenia, dla których ważne jest pojawienie się na rynku pracy dobrze przygotowanych do wykonywania zawodu absolwentów szkół w 4 zawodach: technik pojazdów samochodowych, technik hotelarstwa, kucharz i technik telekomunikacji. Istotą rozwiązania jest doprowadzanie do zawiązania partnerstwa, w którym przedsiębiorca jest włączony na każdym etapie kształcenia biorąc na siebie współodpowiedzialność za ten proces, wspierając go oraz pomagając wyznaczyć kierunki jego skutecznego usprawniania.


Skuteczność:

Rozwiązania wypracowane w ramach projektu pozwalają na zwiększenie atrakcyjności szkolnictwa zawodowego dla osób młodych, gwarantują im pozyskanie praktycznych umiejętności, które są zgodne z wymaganiami pracodawców oraz pozwalają poznać ich przyszłe miejsce pracy, zwiększając tym samym ich szanse w procesie rekrutacyjnym. Jak wynika z badania przeprowadzonego w grupie uczestniczących w projekcie przedsiębiorców, znaczna większość z nich przyznała, że jest bardzo zadowolona z poziomu zrealizowanych w ramach projektu praktyk zawodowych. Jednocześnie 45 spośród 50 respondentów zadeklarowało gotowość kontynuowania współpracy na podobnych zasadach. Przedstawiciele szkół (dyrektorzy, koordynatorzy projektu) są zadowoleni z formy współpracy – ich zdaniem uczniowie poprzez kontakt z pracodawcą mają szansę na bardzo ważne wdrożenie w życie zawodowe. Dzięki temu uzyskują informacje na temat tego, jak praktycznie w przyszłości będzie wyglądać ich praca. Ponadto dowiadują się o wymaganiach, którym będą musieli sprostać co daje im możliwość lepszego przygotowania.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Publikacja opisująca proces przygotowania i wdrożenia innowacji

Elementami składowymi publikacji są: poradnik dla ucznia/ rodzica i poradnik dla przedsiębiorcy. Publikacja zawiera także:

  • dobre przykłady w zakresie praktyk zawodowych dla zawodu technik pojazdów samochodowych;
  • dobre praktyki w kształceniu zawodowym w wybranych krajach Unii Europejskiej;
  • zestawy umiejętności oczekiwanych przez pracodawców dla poszczególnych zawodów;
  • analizę lokalnego rynku pracy;
  • propozycje wypracowanych rozwiązań (m.in. opis konstruowania porozumienia);
  • poradnik dla ucznia/rodzica;
  • poradnik dla pracodawcy.
  • Platforma internetowa

Platforma służący wymianie informacji pomiędzy interesariuszami oraz współdziałaniu interesariuszy.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Powiat Toruński
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany