Innowacyjne szkolnictwo zawodowe na Mazowszu Płockim

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Zakład Doskonalenia Zawodowego w Płocku
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Organizacje zawodowe i gospodarcze
  • Pracodawcy
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Modele nauki zawodów oraz współpracy z przediębiorcami


Opis rozwiązania:

Rozwiązanie odpowiada na problem niskiej efektywności współpracy szkół zawodowych z pracodawcami. Badania prowadzone przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZIU) wskazują kilka zjawisk charakterystycznych dla systemu szkolenia zawodowego: kształcenie zawodowe jest niedostosowane do potrzeb rynku pracy; oferta edukacyjna szkół zawodowych, centrów kształcenia praktycznego oraz centrów kształcenia ustawicznego jest nieatrakcyjna dla uczniów; treści kształcenia zawarte w aktualnych podstawach programowych i programach nauczania dla zawodów są modernizowane zbyt rzadko; kwalifikacje i kompetencje zawodowe absolwentów często nie są zbieżne z oczekiwaniami pracodawców; w szkołach zawodowych obserwuje się niezadowalające rozwijanie kompetencji kluczowych (zwłaszcza w zakresie porozumiewania się w językach obcych, kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych oraz technicznych, a także kompetencji informatycznych i przedsiębiorczości); wielu uczniów i słuchaczy opuszcza szkoły i placówki kształcenia zawodowego bez dostatecznej umiejętności samodzielnego uczenia się oraz nawyku ustawicznego kształcenia i doskonalenia zawodowego.

Rozwiązaniem są dwa modele:

  • Model nowej jakości praktycznej nauki zawodów w zakresie informatyk i fryzjer: uwzględnia zmodernizowane programy praktyk zawodowych u pracodawców, laboratorium wsparcia kompetencji miękkich uczniów, program szkolenia uczniów prowadzony przez pracodawców oraz metodologię potwierdzania przez pracodawców kompetencji i umiejętności uczniów;
  • Model współpracy pracodawców ze szkołami zawodowymi: uwzględnia założenia systemu organizacyjno-finansowego realizacji praktyk zawodowych, program doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego realizowany u pracodawców, zasady współpracy międzysektorowej realizowanej w ramach Samorządowej Rady Szkolnictwa Zawodowego oraz system certyfikacji pracodawców – realizatorów praktyk.

Z założenia, wypracowane modele umożliwiają: realizację działań na rzecz podniesienia jakości kształcenia zawodowego pomiędzy wszystkimi interesariuszami (Samorządowa Rada Szkolnictwa Zawodowego); współtworzenie, modyfikowanie i monitorowanie programów nauczania, w tym planów nauczania, wspólnie z pracodawcami i innymi interesariuszami w celu dostosowania ich do potrzeb lokalnego rynku pracy i wymogów europejskich ram kwalifikacji; realizację kształcenia w zakresie kompetencji miękkich uczniów w oparciu o ujednolicone standardy; potwierdzanie przez pracodawców kompetencji i umiejętności uczniów w oparciu o ujednolicone standardy; uczestnictwo nauczycieli w warsztatach i szkoleniach w oparciu o program doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego realizowany u pracodawców; wprowadzenie systemu certyfikacji pracodawców - realizatorów praktyk.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie jest kierowane do dyrektorów, nauczycieli oraz uczniów placówek kształcenia zawodowego, jak również do pracodawców.


Innowacyjność:

Rozwiązanie umożliwia zarówno szkołom, jak i pracodawcom standaryzację programów kształcenia praktycznego w zawodach fryzjer i informatyk. Ponadto dzięki zastosowaniu współpracy międzysektorowej pozwala na włączenie w działania na rzecz wzmocnienia efektywności kształcenia zawodowego wszystkich interesariuszy. Wypracowany model, uwzględniający zarówno interesy uczniów, szkół, pracodawców, instytucji rynku pracy i otoczenia biznesu, w zakresie praktycznego kształcenia zawodowego dotychczas nie był szeroko wykorzystywany.


Skuteczność:

 


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Model nowej jakości praktycznej nauki zawodów w zakresie informatyk i fryzjer

Model składa się z czterech elementów:

  • Zmodernizowane programy praktyk zawodowych u pracodawców.
  • Laboratorium wsparcia kompetencji miękkich uczniów.
  • Program szkolenia uczniów prowadzony przez pracodawców.
  • Metodologia potwierdzania przez pracodawców kompetencji i umiejętności uczniów. 
  • Model współpracy pracodawców ze szkołami zawodowymi

Model składa się z pięciu elementów:

  • Platforma współpracy szkoła - pracodawcy.
  • System organizacyjno-finansowy realizacji praktyk zawodowych.
  • Program doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego realizowany u pracodawców.
  • Samorządowa Rada Szkolnictwa Zawodowego.
  • Znak jakości realizacji praktyk zawodowych.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Zakład Doskonalenia Zawodowego w Płocku
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany