CSR drogą do innowacji

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Agencja Rozwoju Innowacji Spółka Akcyjna (ARI)
Odbiorcy:
  • Pracownicy przedsiębiorstw
Użytkownicy:
  • Przedsiębiorcy
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Model Arinova CSR Leader Thinking – model biznesowy działań CSR wzmacniających potencjał innowacyjny przedsiębiorstw

Rozwiązanie odpowiada na problem niskiej znajomości praktycznych rozwiązań związanych z wdrażaniem zagadnień społecznej odpowiedzialności biznesu do praktyki biznesowej.

Model Arinova CSR Leader Thinking jest modelem biznesowych działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), które wzmacniają potencjał rozwojowy przedsiębiorstw. Rozwiązanie stanowi uniwersalny zestaw działań i narzędzi rekomendowanych przedsiębiorcom w celu opracowania strategii CSR, która przyczyni się do wzrostu ich potencjału. Rozwiązanie prowadzi firmę przez proces analizy i planowania strategicznego, dookreślania celów strategicznych i zainicjowania projektów, mających na celu ich osiągnięcie.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie skierowane jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) działających w całej Polsce. Z modelu mogą również skorzystać pracownicy, partnerzy biznesowi, klienci firm sektora MŚP, społeczność lokalna oraz organizacje pozarządowe współpracujące z MŚP.


Innowacyjność:

Model proponuje kompleksowe podejście do kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu i pozwala na myślenie o niej w bezpośrednim powiązaniu z prowadzoną działalnością gospodarczą i strategią biznesową przedsiębiorcy. Przeprowadza firmę krok po kroku przez proces analizy i planowania strategicznego, aż po zainicjowanie projektów na innowacje CSR.
Rozwiązanie otwiera firmy na dialog z całym otoczeniem i wykorzystanie potencjału związanego z budowaniem partnerstw, dając szanse na inne, nowatorskie podejście do zarządzania.


Skuteczność:

Główne korzyści wynikające z zastosowania modelu to wzrost konkurencyjności oraz innowacyjności przedsiębiorstw, przy jednoczesnym pogłębieniu wiedzy z zakresu CSR. Przedsiębiorcy wskazali, że opracowany model, umożliwił im pełne zrozumienie tego tematu. Ponadto najczęstszą korzyścią dostrzeganą przez nich (40%) było lepsze zrozumienie oczekiwań otoczenia. Korzyść ta miała szczególne znaczenie dla mikroprzedsiębiorstw. W dalszej kolejności wskazywano na poprawę relacji z otoczeniem (24% wskazań) oraz zwiększenie konkurencyjności i wyróżnienie się na rynku (20%). Nie bez znaczenia dla dalszego stosowania modelu jest jego nieodpłatność oraz zawartość merytoryczna – praktyczne narzędzia pozwalają na samodzielne wdrożenia strategii CSR.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Dostępne na platformie www.arinova.innowacjecsr.eu

  • Publikacja „Model Arinova CSR Leader Thinking”

Publikacja składa się z kolejnych kroków – rozdziałów. Każdy z kroków jest dokładnie opisany, do każdego dołączono narzędzia (gotowe ankiety, wzory arkuszy do analiz, arkusze do metod warsztatowych). Wsparciem przy realizacji kolejnych kroków modelu jest Kompendium, które zawiera szereg dodatkowych informacji i pełni funkcję analogiczną do „pomocnika” w programie informatycznym.

  • Program informatyczny w wersji aplikacji desktopowej oraz w wersji aplikacji internetowej

W obu wersjach aplikacji, po rozpoczęciu pracy z narzędziem, dzięki przyjaznej aplikacji i wizualizacji, widać postęp prac (realizację kolejnych kroków, ilość brakujących kroków do otrzymania certyfikatu). Jeśli przedsiębiorca spóźnia się z wypełnieniem kolejnego etapu modelu, wysyłane są mu automatyczne przypomnienia. Po zakończeniu wszystkich kroków przedsiębiorca otrzymuje powiadomienie z gratulacjami i zachętą wygenerowania raportu i odebrania Certyfikatu.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Agencja Rozwoju Innowacji Spółka Akcyjna (ARI)
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany