Szkoła z przyszłością

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Narodowe Centrum Badań Jądrowych
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Rządowe plany rozwoju energetyki jądrowej w Polsce ujęte także w działaniach I Priorytetu „Polityki Energetycznej Polski do 2030” i w uchwale Nr 4 Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2009 r., wymagają szybkiego zasilenia polskiej energetyki jądrowej w wysoko wyspecjalizowane kadry. Plany uruchomienia w Polsce dwóch elektrowni jądrowych po roku 2020 generują zapotrzebowanie na kadrę naukową z szerokiego wachlarza nauk takich jak fizyka, chemia, czy elektronika (ze szczególnym uwzględnieniem tematyki jądrowej). Tymczasem pogłębiający się merytoryczny rozdźwięk pomiędzy wyższym poziomem edukacji nauk ścisłych a kształceniem objętym powszechnym systemem szkolnym (na wszystkich etapach edukacji) zagraża możliwości zbudowania kadry, której kompetencje będą wystarczająco przekonujące dla społeczeństwa uznającego energetykę jądrową za potencjalne źródło zagrożenia ludzi i środowiska. Wypracowane w ramach projektu rozwiązanie odpowiada na ten problem.

Istotą projektu jest zainteresowanie młodzieży szkół zawodowych przedmiotami ścisłymi, za pośrednictwem organizacji zajęć pozalekcyjnych oraz zajęć w ramach „Letniej szkoły”. Uczniowie uczęszczający na zajęcia mają możliwość zapoznania się i lepszego zrozumienia zjawisk przyrodniczych i osiągnięć współczesnej nauki. Zajęcia laboratoryjne przeprowadzane w laboratoriach dydaktycznych Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ) w praktyczny sposób pomagają przybliżyć problem relacji między wiedzą podstawową a przełożeniem jej na język praktyki – rozwiązań technicznych.
W ramach projektu wypracowano autorski program nauczania fizyki, chemii i elektroniki w zakresie poszerzonym o zagadnienia jądrowe tak, aby możliwe stało się kształcenie kadry mogącej pracować w działach gospodarki, w których stosuje się promieniowanie jonizujące: technik elektronik jądrowy, technik chemii jądrowej, technik energetyk jądrowy, czy też technik nukleonik. Możliwe to będzie do osiągnięcia poprzez modyfikację obecnie obowiązujących podstaw programowych do przedmiotów zawodowych w zawodach technik elektronik, technik analityk (chemiczny), technik energetyk.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie jest skierowane do nauczycieli i szkół zawodowych obecnie kształcących w zawodach mających stosunkowo proste przełożenie na zawody związane z tematyką jądrową: m.in. technik elektronik, technik analityk (chemiczny), technik energetyk.


Innowacyjność:

Elementem, na który warto zwrócić uwagę, jest nowatorski sposób prowadzenia zajęć z wykorzystaniem laboratoriów dydaktycznych Narodowego Centrum Badań Jądrowych.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Program nauczania fizyki, chemii i elektroniki
  • Program zajęć pozalekcyjnych

Program zawiera: opis realizacji celów kształcenia i zadań edukacyjnych; szczegółowe cele kształcenia; treści nauczania; sposoby osiągania celów kształcenia z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od możliwości i potrzeb uczniów; opis założonych osiągnięć uczniów; propozycje sprawdzania osiągnięć.

  • Modelowy podręcznik

Podręcznik omawia między innymi zagadnienia z nukleoniki. Pozwala na podniesienie jakości kształcenia w zakresie nauk ścisłych.

  • Propozycja ćwiczeń laboratoryjnych

Propozycja zawiera m.in. proste doświadczenia z zakresu detekcji promieniowania jonizującego i jego obecności w środowisku, co pozwala na lepsze zrozumienie materiału dydaktycznego zawartego w podręczniku.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Narodowe Centrum Badań Jądrowych
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany