Przedsiębiorczość akademicka dźwignią innnowacyjnej gospodarki WKP
- Adaptacyjność
- projekt innowacyjny
- Pracownicy naukowi
- Studenci
- Pracownicy naukowi
- Studenci
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: Model systemowego procesu nawiązywania współpracy studentów, absolwentów i pracowników naukowych z przedsiębiorcami, ukierunkowany na zwiększenie adaptacyjności środowiska akademickiego do potrzeb gospodarki opartej na wiedzy
Rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznego dopasowania kwalifikacji studentów kierunków o profilu technicznym do potrzeb innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy, w szczególności w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, zakładania działalności gospodarczej oraz pozyskania praktycznych umiejętności z obszaru przedsiębiorczości.
Wypracowany model umożliwia studentom kierunków technicznych nabycie praktycznych umiejętności z zakresu przedsiębiorczości, m.in. poprzez indywidualne konsultacje z menedżerem biznesu, konsultacje online z zakresu doradztwa zawodowego oraz poszerzenie programu nauczania o obowiązkowe i fakultatywne przedmioty dotyczące własności intelektualnej i komercjalizacji wyników badań. Rozwiązanie przewiduje wsparcie finansowe na etapie preinkubacji dla studenckich pomysłów biznesowych o największym potencjale innowacyjnym. Narzędzie zakłada również wsparcie dla pracowników naukowych (mikrogranty), dla promotorów prac dyplomowych pisanych w kooperacji z przemysłem, pracowników naukowych składający zgłoszenia patentowe oraz warsztaty z zakresu komercjalizacji wiedzy.
Kto może skorzystać:
Wsparcie oferowane w ramach modelu jest skierowane przede wszystkim do uczelni prowadzących kierunki techniczne. Zastosowanie modelu przynosi korzyści studentom, doktorantom oraz pracownikom naukowym, którzy pozyskują wiedzę i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i transferu wiedzy.
Innowacyjność:
Rozwiązanie zakłada zastosowanie nowych i modyfikację istniejących form wsparcia w zakresie procesu kształcenia i budowania postaw probiznesowych oferowanych w ramach uczelni. Dotychczas stosowane narzędzia oferowane przez biura karier nie wpłynęły w znaczącym stopniu na zmianę biernej postawy społeczności akademickiej. Wypracowany model kładzie nacisk na praktyczną stronę nauczania, m.in. poprzez włączanie do procesu dydaktycznego przedstawicieli przedsiębiorców, wprowadzenie nowych przedmiotów obowiązkowych i fakultatywnych (m.in. innowacyjność biznesu, relacje biznesowe, finanse firmy, zarządzanie zasobami), realizację kooperacyjnych prac dyplomowych oraz doktorskich, a także zachęcanie studentów i promotorów do opracowywania innowacyjnych rozwiązań z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Ze względu na uniwersalny charakter, dostępność i replikowalność, istnieje duża szansa na funkcjonowaniee modelu na uczelniach nie tylko technicznych, ale także przyrodniczych i humanistycznych.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Podręcznik wdrażania modelu
Publikacja zawiera opis wszystkich wypracowanych działań, procedur w zakresie dostosowywania procesu dydaktycznego na uczelniach o profilu technicznym do potrzeb współczesnej gospodarki opartej na wiedzy. Obejmuje takie zagadnienia, jak:
- opis procedur i schematy wdrażania modelu,
- system szkolenia i aktywizowania pracowników naukowych,
- opis modyfikacji siatki godzin,
- opis przedmiotów obowiązkowych oraz fakultatywnych z podstaw przedsiębiorczości i wykorzystania nowoczesnych technologii w biznesie,
- sylabusy do nauczania wybranych przedmiotów,
- materiały e-learningowe w formacie SCORM do nauki wybranych przedmiotów,
- system zarządzania wymianą informacji między użytkownikami korzystającymi z modelu,
- metody doboru trenerów prowadzących szkolenia z zakresu przedsiębiorczości,
- regulaminy przyznawania mikrograntów,
- skrócony podręcznik rejestracji patentów,
- propozycje aktów prawnych, porozumień i umów niezbędnych podczas wdrażania modelu w ramach uczelni.
- Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany