inLAB-innowacyjne laboratorium współpracy nauki i biznesu

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy
Odbiorcy:
  • Absolwenci
  • Jednostki naukowe i jednostki B+R
  • Pracownicy naukowi
  • Przedsiębiorcy
  • Studenci
  • Uczelnie wyższe
Użytkownicy:
  • Jednostki naukowe i jednostki B+R
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Model funkcjonowania laboratorium inLAB

Rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej liczby narzędzi wspierających transfer innowacji technologicznych do gospodarki. Wzmacnianie współpracy na linii nauka-biznes jest warunkiem koniecznym dla poprawy konkurencyjności polskiej gospodarki, dlatego aktualność potrzeby wprowadzenia rozwiązań w tym zakresie będzie się stale zwiększać.

Model funkcjonowania laboratorium inLAB to jednostka zlokalizowana w strukturze uczelni wyższej, której kluczowym zadaniem jest komercjalizacja wyników badań uczelni, jak również indywidualnych osiągnięć kadry naukowej. Działania inLAB mają dwutorowy charakter – z jednej strony diagnoza potrzeb przedsiębiorstw (strona popytowa), a z drugiej strony przygotowanie bazy gotowych rozwiązań, bądź powoływanie nowych zespołów badawczych, które dostarczą rozwiązań „skrojonych na miarę” konkretnego przedsiębiorcy (strona podażowa). Zgodnie z przyjętymi założeniami w skład modelowego laboratorium inLAB wchodzą minimum trzy osoby (kierownik, specjalista ds. komercjalizacji wiedzy, pracownik biura), których zadaniem jest koordynowanie realizacji projektów badawczo-rozwojowych oraz marketing usług badawczych wśród przedstawicieli przedsiębiorców. Jednym z kluczowych założeń, na których opiera się funkcjonowanie laboratoriów inLAB, jest aktywne uczestnictwo przedstawicieli środowiska naukowego. Studenci, którzy wchodzą w skład zespołów badawczych, mogą opracowywać – pod kierunkiem swoich opiekunów naukowych – rozwiązania dla realnych problemów zgłaszanych przez podmioty gospodarcze.

Zastosowanie modelu inLAB może przynieść korzyści obu stronom zaangażowanym w transfer wiedzy. Zwiększenie realizacji komercyjnych badań przyczyni się do wzrostu dochodów uczelni wyższych, podczas gdy przedsiębiorstwa uzyskają gotowe narzędzia dopasowane do ich specyficznych potrzeb.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie wyższe (publiczne oraz prywatne), które są zainteresowane zacieśnieniem współpracy z biznesem w zakresie komercjalizacji wiedzy. Laboratorium inLAB skierowane jest również do przedsiębiorstw oraz jednostek badawczo-rozwojowych.


Innowacyjność:

Dotychczasowe podejście w zakresie komercjalizacji napotykało na bariery w postaci niechęci środowiska akademickiego do wyodrębniania za swojej struktury jednostek specjalizujących się w transferze wiedzy. Laboratorium inLAB różni się od dostępnych rozwiązań łatwością w uruchomieniu i wdrożeniu modelu, brakiem uzależnienia od finansowania ze strony uczelni wyższej oraz położeniem nacisku na realizację specyficznych potrzeb przedsiębiorców. Dodatkowo narzędzie w postaci kwestionariusza odpowiada na potrzebę diagnozy środowiska naukowego i studenckiego w zakresie potencjału badawczego do realizacji projektów na zlecenie przedstawicieli biznesu.


Skuteczność:

Prezentowane rozwiązanie odznacza się dużym potencjałem wdrożeniowym, zaś miarodajnym dowodem jego skuteczności są projekty zrealizowane dotychczas na zamówienie przedsiębiorców (m.in. z branży medycznej, informatycznej, biotechnologicznej, kosmetycznej, spożywczej). Dodatkowo kilka jednostek o charakterze inLAB z sukcesem ewoluowało, aby przekształcić się w większe podmioty zajmujące się m.in. rozdzielaniem dofinansowania w postaci bonów i voucherów badawczych. W porównaniu do innych podmiotów powoływanych do wspierania komercjalizacji wyników badań (np. Centra Transferu Technologii), opisywany model odznacza się łatwością w zakresie praktycznego wdrożenia. Zainicjowanie działalności laboratorium inLAB wiąże się z koniecznością podjęcia pewnych działań dostosowawczych i organizacyjnych w strukturze uczelni wyższej (m.in. zatrudnieniem kilku nowych pracowników do obsługi biura), natomiast nie jest wymagana zgoda instytucji trzeciej czy podejmowanie większych inwestycji infrastrukturalnych. Na uwagę zasługuje fakt, że dzięki współpracy z przedsiębiorstwami jednostki inLAB mogą samodzielnie finansować swoją działalność oraz wypracowywać dodatkowe zyski dla uczelni macierzystej.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Model funkcjonowania laboratorium inLAB

Zawiera opis metody powoływania i prowadzenia jednostki, na który składają się procedury i instrukcje dotyczące m.in.: zasad zarządzania inLAB, umiejscowienia go w strukturze uczelni, biznes planu, ram prawnych i zasad ochrony własności intelektualnej, wymaganych kompetencji pracowników inLAB, zasad promocji jednostki, jak również finansowania zarówno samego laboratorium jak i realizowanych w jego ramach prac badawczo-rozwojowych. Do modelu zostały dołączone wzory umów z przedsiębiorcami, regulaminy ochrony własności intelektualnej oraz inne dokumenty niezbędne do prowadzenia centrum inLAB.

  • Narzędzie diagnostyczne - Kwestionariusz potencjału środowiska akademickiego w zakresie prac badawczo-rozwojowych

Kwestionariusz służy diagnozowaniu oraz budowaniu postaw i zdolności przedsiębiorczych wśród pracowników naukowych, studentów i doktorantów uczelni wyższych. Istotą narzędzia jest pomiar takich aspektów, jak: styl pracy w zespole badawczym, stosunek do innowacyjności, gotowość podjęcia prac badawczo-rozwojowych czy przedsiębiorczość. Podręcznik zawiera m.in. opis metody badawczej, procedurę przeprowadzenia badania za pomocą kwestionariusza oraz klucz odpowiedzi z rozbudowanym komentarzem do poszczególnych wymiarów kompetencji, pożądanych u członków zespołu naukowego realizującego projekt na zlecenie przedsiębiorcy.

Rozwiązanie zostało opracowane w formie praktycznego podręcznika dostępnego w wersji papierowej oraz elektronicznej (do pobrania ze strony realizatora projektu: www.inlab.byd.pl). Podmioty zainteresowane praktycznym wdrożeniem narzędzia mogą dokonać tego samodzielnie przy wykorzystaniu szczegółowej instrukcji załączonej do modelu.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka projektowa.pdf
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Strona www:

www.inlab.byd.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany