Model usługi rozwoju strategicznych kompetencji

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Agencja Rozwoju Pomorza S.A.
Odbiorcy:
  • Pracownicy przedsiębiorstw
  • Przedsiębiorcy
Użytkownicy:
  • Instytucje otoczenia biznesu
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązaniaModel świadczenia usługi doradczej z zakresu zarządzania strategicznego i zarządzania kompetencjami pracowników dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)

Proponowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej liczby narzędzi służących do zarządzania strategicznego oraz zarządzania zasobami ludzkimi dedykowanych przedsiębiorstwom. Wielu pracownikom zatrudnionym w sektorze MŚP, zainteresowanym dalszym rozwojem zawodowym w ramach firmy, nie oferuje się powszechnie dostępnego wsparcia w tym zakresie. Brak powiązania polityki personalnej z celami biznesowymi przekłada się na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, w szczególności w zakresie poziomu jego innowacyjności.

Wypracowane rozwiązanie to model świadczenia usługi doradczej, który służy wsparciu przedsiębiorców w planowaniu działalności biznesowej oraz podniesieniu kompetencji pracowników w celu ich lepszego przystosowania do nowych warunków rynkowych i na wypadek ewentualnych zmian w karierze zawodowej. W skład modelu wchodzi zestaw narzędzi służących do wspierania zarządzania strategicznego i zarządzania zasobami ludzkimi adresowany do przedsiębiorstw oraz pakiet szkoleniowy dedykowany przedstawicielom instytucji otoczenia biznesu (IOB), które odpowiadają za rozpowszechnienie rozwiązania wśród zainteresowanych podmiotów. W ramach usługi świadczonej przez IOB, pracodawca otrzymuje informację o dostępnych na rynku narzędziach wspomagających rozwój kompetencji pracowników.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie zostało zaprojektowane z myślą o przedsiębiorstwach z sektora MŚP, które nie posiadają sformalizowanych strategii w zakresie zarządzania strategicznego i zarządzania kompetencjami pracowników. Model może być stosowany przez wszystkie zainteresowane instytucje otoczenia biznesu.


Innowacyjność:

Prezentowany model dostarcza praktycznych narzędzi wspierających planowanie działalności gospodarczej, przy jednoczesnym uwzględnieniu aspektu zasobów ludzkich, a w szczególności tematyki zarządzania kompetencjami pracowników. Mocną stroną metodologii zarządzania kompetencjami jest powiązanie tego procesu z opracowaniem planu działania organizacji. Przedsiębiorcy planują strategiczne kierunki rozwoju firmy, a następnie określają, które kompetencje pracowników należy rozwijać, aby umożliwić realizację wyznaczonych celów. Fakt, że firma oferuje swoim pracownikom konkretne działania rozwojowe w odpowiedzi na zdiagnozowane luki kompetencyjne, sprzyja zaangażowaniu ze strony samych pracowników.


Skuteczność:

Wyniki ewaluacji zewnętrznej potwierdziły, że model odpowiada na potrzeby firm, w zakresie dostarczenia praktycznych narzędzi do zarządzania kompetencjami. Przedsiębiorcy korzystający z narzędzia podkreślali użyteczność podręcznika, w szczególności jego wartość merytoryczną i dostosowanie do specyfiki sektora MŚP. Rozwiązanie wyróżnia się kompleksowością oraz łatwością w praktycznym użytkowaniu, co jest szczególnie istotne z punktu wiedzenia małych firm, które nie są zainteresowane stosowaniem skomplikowanych i czasochłonnych narzędzi.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Matryce kompetencji

Matryce są zestawem kompetencji wyodrębnionych w ramach czterech grup: osobiste, społeczne, menedżerskie, zawodowe. 

  • Arkusze badania kompetencji pracowników

Zawierają testy kompetencji do każdej z matryc kompetencji.

  • Arkusz wspomagający planowanie rozwoju firm z sektora MŚP

Arkusz zawiera analizę biznesową oraz strategiczną w postaci narzędzi zamieszczonych w przewodniku do zarządzania strategicznego (wersja MS Word oraz MS Excel).

  • Pakiet informacyjny dla pracodawców z sektora MŚP z zakresu zarządzania kompetencjami

Pakiet uwzględnia zasady równości szans oraz informacje o możliwych formach organizacji procesu kształcenia, aby umożliwić skuteczne godzenie obowiązków zawodowych pracownika z nauką.

  • Wzór raportu ze świadczenia usługi rozwoju strategicznych kompetencji pracowników

Wzór uwzględnia zasady równości szans w postaci przykładu struktury planu strategicznego.

  • Arkusz oceny okresowej pracowników z sektora MŚP

  • Pakiet szkoleniowy dla pracowników IOB w formie podręcznika do zarządzania kompetencjami oraz podręcznika do zarządzania strategicznego


  • Przewodnik dobrych praktyk z zakresu do zarządzania kompetencjami i zarządzania strategicznego


Wszystkie wymienione narzędzia składają się na model usługi rozwoju strategicznych kompetencji, który integruje dwa kluczowe obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa – zarządzanie kompetencjami i zarządzanie strategiczne.

Beneficjent:
  • Agencja Rozwoju Pomorza S.A.
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany