Model usługi rozwoju strategicznych kompetencji
- Adaptacyjność
- projekt innowacyjny
- Pracownicy przedsiębiorstw
- Przedsiębiorcy
- Instytucje otoczenia biznesu
Nazwa rozwiązania: Model świadczenia usługi doradczej z zakresu zarządzania strategicznego i zarządzania kompetencjami pracowników dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)
Proponowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej liczby narzędzi służących do zarządzania strategicznego oraz zarządzania zasobami ludzkimi dedykowanych przedsiębiorstwom. Wielu pracownikom zatrudnionym w sektorze MŚP, zainteresowanym dalszym rozwojem zawodowym w ramach firmy, nie oferuje się powszechnie dostępnego wsparcia w tym zakresie. Brak powiązania polityki personalnej z celami biznesowymi przekłada się na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, w szczególności w zakresie poziomu jego innowacyjności.
Wypracowane rozwiązanie to model świadczenia usługi doradczej, który służy wsparciu przedsiębiorców w planowaniu działalności biznesowej oraz podniesieniu kompetencji pracowników w celu ich lepszego przystosowania do nowych warunków rynkowych i na wypadek ewentualnych zmian w karierze zawodowej. W skład modelu wchodzi zestaw narzędzi służących do wspierania zarządzania strategicznego i zarządzania zasobami ludzkimi adresowany do przedsiębiorstw oraz pakiet szkoleniowy dedykowany przedstawicielom instytucji otoczenia biznesu (IOB), które odpowiadają za rozpowszechnienie rozwiązania wśród zainteresowanych podmiotów. W ramach usługi świadczonej przez IOB, pracodawca otrzymuje informację o dostępnych na rynku narzędziach wspomagających rozwój kompetencji pracowników.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie zostało zaprojektowane z myślą o przedsiębiorstwach z sektora MŚP, które nie posiadają sformalizowanych strategii w zakresie zarządzania strategicznego i zarządzania kompetencjami pracowników. Model może być stosowany przez wszystkie zainteresowane instytucje otoczenia biznesu.
Innowacyjność:
Prezentowany model dostarcza praktycznych narzędzi wspierających planowanie działalności gospodarczej, przy jednoczesnym uwzględnieniu aspektu zasobów ludzkich, a w szczególności tematyki zarządzania kompetencjami pracowników. Mocną stroną metodologii zarządzania kompetencjami jest powiązanie tego procesu z opracowaniem planu działania organizacji. Przedsiębiorcy planują strategiczne kierunki rozwoju firmy, a następnie określają, które kompetencje pracowników należy rozwijać, aby umożliwić realizację wyznaczonych celów. Fakt, że firma oferuje swoim pracownikom konkretne działania rozwojowe w odpowiedzi na zdiagnozowane luki kompetencyjne, sprzyja zaangażowaniu ze strony samych pracowników.
Skuteczność:
Wyniki ewaluacji zewnętrznej potwierdziły, że model odpowiada na potrzeby firm, w zakresie dostarczenia praktycznych narzędzi do zarządzania kompetencjami. Przedsiębiorcy korzystający z narzędzia podkreślali użyteczność podręcznika, w szczególności jego wartość merytoryczną i dostosowanie do specyfiki sektora MŚP. Rozwiązanie wyróżnia się kompleksowością oraz łatwością w praktycznym użytkowaniu, co jest szczególnie istotne z punktu wiedzenia małych firm, które nie są zainteresowane stosowaniem skomplikowanych i czasochłonnych narzędzi.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Matryce kompetencji
Matryce są zestawem kompetencji wyodrębnionych w ramach czterech grup: osobiste, społeczne, menedżerskie, zawodowe.
- Arkusze badania kompetencji pracowników
Zawierają testy kompetencji do każdej z matryc kompetencji.
- Arkusz wspomagający planowanie rozwoju firm z sektora MŚP
Arkusz zawiera analizę biznesową oraz strategiczną w postaci narzędzi zamieszczonych w przewodniku do zarządzania strategicznego (wersja MS Word oraz MS Excel).
- Pakiet informacyjny dla pracodawców z sektora MŚP z zakresu zarządzania kompetencjami
Pakiet uwzględnia zasady równości szans oraz informacje o możliwych formach organizacji procesu kształcenia, aby umożliwić skuteczne godzenie obowiązków zawodowych pracownika z nauką.
- Wzór raportu ze świadczenia usługi rozwoju strategicznych kompetencji pracowników
Wzór uwzględnia zasady równości szans w postaci przykładu struktury planu strategicznego.
- Arkusz oceny okresowej pracowników z sektora MŚP
- Pakiet szkoleniowy dla pracowników IOB w formie podręcznika do zarządzania kompetencjami oraz podręcznika do zarządzania strategicznego
- Przewodnik dobrych praktyk z zakresu do zarządzania kompetencjami i zarządzania strategicznego
Wszystkie wymienione narzędzia składają się na model usługi rozwoju strategicznych kompetencji, który integruje dwa kluczowe obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa – zarządzanie kompetencjami i zarządzanie strategiczne.
- Agencja Rozwoju Pomorza S.A.
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany