Kontrakt na jakość - Innowacyjne rozwiązania w Gminie Sopot na rzecz kontraktowania usług społecznych
- Dobre rządzenie
- projekt innowacyjny
- Administracja samorządowa
- Organizacje pozarządowe
- Administracja samorządowa
- Organizacje pozarządowe
Nazwa rozwiązania: Model czterech innowacyjnych rozwiązań na rzecz wieloletniego kontraktowania usług społecznych
Rozwiązanie odpowiada na problem braku procedur i narzędzi do podejmowania przez organizacje pozarządowe zadań publicznych na zasadzie kontraktowania oraz niedoboru narzędzi oceny efektywności ekonomicznej i społecznej usług społecznych zleconych na zasadzie kontraktowania oraz narzędzi oceny jakości. Konsekwencją wymienionych problemów jest niski poziom współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizowania usług społecznych. To z kolei pogłębia dystans pomiędzy sektorami oraz obniża zaufanie do organizacji pozarządowch jako profesjonalnych partnerów. Z drugiej strony pojawia się też problem racjonalizacji wydatków na usługi społeczne, wiążący się z kwestią konkurencyjności na rynku pracy oraz walką z dampingowymi cenami oferowanymi przez nieprofesjonalną obsługę.
Model przyczynia się do polepszenia współpracy jednostek samorządu terytorialnego i lokalnych organizacji pozarządowych w obszarze świadczenia usług społecznych. W skład pakietu wchodzą narzędzia badające efektywność społeczną i ekonomiczną przejścia na wieloletnie kontraktowanie, badające jakość realizacji usługi społecznej w perspektywie wieloletniej, program edukacyjno-szkoleniowy uczący ewaluacji kontraktu wieloletniego oraz program wieloletniej współpracy JST-NGO.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie przeznaczone jest dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych posiadających wiedzę i doświadczenie w organizacji, zarządzaniu usługą społeczną oraz dla pracowników JST i NGO realizujących usługi społeczne (w tym: pracowników terenowych, personelu merytorycznego, koordynatorów usług), pracowników socjalnych MOPS i OPS oraz pracowników świadczący usługi społeczne w innych NGO.
Innowacyjność:
Model dostarcza lokalnym organizacjom pozarządowym profesjonalne narzędzia do realizacji zadań publicznych na zasadzie kontraktowania. Z kolei jednostki samorządu terytorialnego otrzymują narzędzia oceniające efekt ekonomiczny i społeczny przejścia na kontraktowanie.
Skuteczność:
Podstawowym efektem zastosowania pakietu narzędzi w procesie kontraktowania usługi społecznej jest rzeczywisty pomiar wskaźników wynikających ze standardu realizacji usługi, efektów ekonomicznych i społecznych, skuteczności, jakości usługi w dłuższej niż 1 rok perspektywie czasowej. Wydłużenie perspektywy finansowania usługi społecznej w ramach umowy kontraktowej wywołuje pozytywne konsekwencje, wpływając na profesjonalizację organizacji pozarządowej świadczącej usługę (kadra, procedury, standaryzacja, koszty zarządzania usługą) oraz podnosząc jakość współpracy na linii JST-NGO.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Zestaw narzędzi badających efektywność społeczną i ekonomiczną zmiany formy realizacji usług społecznych na formę kontraktowania
Zestaw zawiera: model i procedurę wdrożenia zmiany, harmonogram, kwestionariusze wywiadu, narzędzie i kryteria oceny efektywności ekonomicznej i społecznej zmiany na kontraktowanie, zestaw wskaźników oceny finansowej i pozafinansowej. Badanie efektywności odbywa się w kontekście relacji: organizacja – profesjonalista – usługa – obsługiwany – otoczenie oraz relacje ze względu na płeć. - Zestaw narzędzi badających jakość realizacji usługi społecznej w formie kontraktacji
Zestaw zawiera: procedurę i plan ewaluacji usługi społecznej, elektroniczny kwestionariusz samooceny działań podmiotu, newsletter w obszarze narzędzi badających jakość realizacji usługi społecznej; scenariusz wywiadu grupowego z pracownikami, scenariusz wywiadu indywidualnego z klientem oraz zestaw wskaźników oceny. - Program edukacyjny i szkoleniowy w zakresie przygotowania, realizacji i badania jakości usługi społecznej w formie kontraktowania
Program przeznaczony jest dla personelu świadczącego usługi społeczne i personelu organizującego usługi społeczne. Zawiera harmonogram oraz witrynę internetowo-edukacyjną z zakresu badania jakości usług społecznych. - Modelowy wieloletni program współpracy przewidujący kontraktację usługi społecznej
- Minimalny rekomendowany standard świadczenia usług opiekuńczych
- Fundacja "Niesiemy Pomoc” w Gdyni
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany