Intermentoring w małej firmie – zarządzanie kompetencjami

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Collegium Civitas
Odbiorcy:
  • Pracownicy przedsiębiorstw
Użytkownicy:
  • Kadra zarządzająca
  • Przedsiębiorcy
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Platforma Zarządzania Kompetencjami

Rozwiązanie odpowiada na problem niskiego poziomu wiedzy pracodawców z sektora małych przedsiębiorstw w zakresie nowoczesnych modeli zarządzania organizacją. Specyfika problemów z jakimi zmagają się małe przedsiębiorstwa różni się zasadniczo od sytuacji firm średnich i dużych. W warunkach dużej niepewności drobni przedsiębiorcy dążą przede wszystkim do zabezpieczenia bieżącego funkcjonowania organizacji, podczas gdy mało uwagi poświęca się planowaniu działań strategicznych. Wśród problemów z którymi zmagają się małe firmy można wymienić m.in. niedostateczne wykorzystanie narzędzi informatycznych wspomagających procesy zarządzania, brak kompleksowych strategii w zakresie zarządzania strategicznego zasobami ludzkimi, wiedzą i zmianą oraz trudności z pozyskiwaniem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach.

Platforma Zarządzania Kompetencjami to aplikacja w wersji online, która pozwala na diagnozę sytuacji firmy, zdefiniowanie celów rozwojowych, a następnie zaplanowanie konkretnych działań umożliwiających ich realizację.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez pracowników i kadrę zarządzającą małych przedsiębiorstw, które nie są wyposażone w skuteczne narzędzia wspierające zarządzanie strategiczne oraz zarządzanie kapitałem ludzkim.


Innowacyjność:

Rozwiązanie zostało dopasowane do specyfiki funkcjonowania małych firm. Jak wskazują badania, struktura tych przedsiębiorstw, głównie ze względu na liczbę pracowników i zakres działania, znajduje się na etapie przejściowym pomiędzy „ręcznym sterowaniem” a próbami nadania proceduralnych ram procesom zarządzania. Platforma Zarządzania Kompetencjami jest bezpłatnym narzędziem, które może być stosowane samodzielnie, przy wykorzystaniu dołączonego podręcznika użytkownika. W jednym miejscu zebrano całość procesów zarządczych oraz powiązano je z międzygeneracyjnym zarządzaniem pracownikami. Użytkowanie platformy pozwala małym firmom na uporządkowanie wiedzy na temat zasobów organizacji, jak również umożliwia planowanie jej dalszego rozwoju.


Skuteczność:

Platforma Zarządzania Kompetencjami umożliwia definiowanie celów rozwojowych firmy oraz planowanie konkretnych działań pozwalających je zrealizować. W opinii ekspertów przeprowadzających ewaluację zewnętrzną, korzystanie z funkcjonalności platformy jest proste i intuicyjne, co jest szczególnie istotne z punktu widzenia małych firm, które w swojej praktyce rzadko wykorzystują bardziej zaawansowane rozwiązania informatyczne. Przedstawiciele kadry zarządzającej przedsiębiorstw, którzy skorzystali z narzędzia, zauważyli pozytywny wpływ rozwiązania na zatrudnionych pracowników. W opinii pracowników wdrożenie platformy w ich organizacji wpłynęło na wzrost przewidywalności i bezpieczeństwa zatrudnienia, w szczególności wśród osób w wieku poniżej 35 lat oraz powyżej 45 lat.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Platforma Zarządzania Kompetencjami

Narzędzie informatyczne wspomagające procesy zarządzania strategicznego, zarządzania kapitałem ludzkim oraz zasobami wiedzy w postaci aplikacji on-line. Warunkiem wstępnym korzystania z platformy jest rejestracja na stronie: www.intermentoring.civitas.edu.pl. Narzędzie składa się z trzech wyodrębnionych modułów, które odnoszą się do różnych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa:

  • Zakładka Zarządzanie strategiczne – umożliwia diagnozę potencjału organizacji w oparciu o zestaw praktycznych narzędzi (m.in. analiza SWOT; analiza kluczowych czynników sukcesu; strategiczna karta wyników; macierz normatywnych strategii działania), a następnie zdefiniowanie wizji, misji i celów rozwojowych firmy w różnych horyzontach czasowych.
  • Zakładka HR – służy do gromadzenia i przetwarzania informacji o zasobach ludzkich przedsiębiorstwa, które odbywa się w ramach kilku dostępnych modułów tematycznych (np. tabela kompetencji, działania rozwojowe, plan sukcesji, działania dotyczące sukcesji, zasoby ludzkie i rzeczowe, pracownicy). Narzędzie jest szczególnie pomocne w planowaniu ścieżek kariery, jak również ustalaniu planu następstw pracowników.
  • Zakładka Intermentoring – stanowi zmodyfikowaną wersję tradycyjnego mentoringu, czyli wprowadzania nowych pracowników w zasady funkcjonowania organizacji przez pracowników starszych stażem lub wiekiem. Intermentoring zakłada, że różne pokolenia pracowników stają się dla siebie nawzajem mentorami, nauczycielami zapewniając tym samym wzajemne merytoryczne i organizacyjne wsparcie oraz naturalny przepływ wiedzy i doświadczeń w miejscu pracy. Kluczem w tym procesie jest odpowiednie dobranie zespołu współpracowników o zróżnicowanych doświadczeniach i umiejętnościach.
  • Podręcznik Intermentoring w małej firmie – zarządzanie kompetencjami

Podręcznik zawiera opis funkcjonalności platformy, praktyczne informacje w zakresie jej użytkowania oraz studia przypadków firm, które wykorzystują rozwiązanie w swojej praktyce.

 

Beneficjent:
  • Collegium Civitas
Fiszka projektowa: application/zipFiszka projektowa.docx
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany