SCOUTING – aktywny system monitoringu i oceny potencjału rynkowego prac badawczych kluczem do współpracy nauki i przedsiębiorców
- Adaptacyjność
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Pracownicy naukowi
- Pracownicy przedsiębiorstw
- Przedsiębiorcy
- Instytucje otoczenia biznesu
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: Uczelniany model scoutingu wiedzy i technologii
Rozwiązanie odpowiada na problem niskiej innowacyjności przedsiębiorstw. Przyczyną tego stanu rzeczy jest bardzo małe wykorzystanie potencjału wiedzy i technologii zlokalizowanych na uczelniach wyższych do przygotowywania nowych produktów i usług. Dla przykładu, 65% przedsiębiorstw aktywnych innowacyjnie w województwie łódzkim nie współpracowało w zakresie innowacji z żadnym partnerem. W skali kraju jedynie 13% innowacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych i 8% usługowych współpracowało z uczelniami wyższymi. Odnosząc powyższe wskaźniki do ogółu przedsiębiorstw (nie tylko tych innowacyjnych), z uczelniami współpracuje w jakikolwiek sposób mniej niż 1% firm. Fakt ten istotnie wpływa na konkurencyjność całego sektora przedsiębiorstw.
Scouting to innowacyjne rozwiązanie na rzecz monitoringu i oceny potencjału prac badawczych oraz składników wiedzy powstających na uczelniach. Polega na wprowadzeniu do struktur organizacyjnych uczelni stanowisk oraz formalnego ich umocowania. Stanowiska te zajmowane będą przez osoby wyspecjalizowane w danej dziedzinie naukowej oraz posiadające przygotowanie merytoryczne do oceny potencjału komercyjnego badań (tzw. scoutów). "Scouci" odpowiedzialni będą za zbieranie informacji o pracach naukowo-badawczych, wstępną ocenę ich potencjału do komercjalizacji oraz nawiązywanie kontaktów z światem biznesu. Scouting jest stosowany przez politechnikę w Turynie. Opiera sie na metodzie porta a porta, co oznacza pukanie bezpośrednio do drzwi, za którymi prowadzi się badania naukowe i kryje się wiedza lub technologia możliwa do skomercjalizowania.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie skierowane jest do uczelni wyższych oraz ośrodków innowacji i podmiotów związanych z komercjalizacją wiedzy i transferem technologii.
Innowacyjność:
Nowatorski charakter rozwiązania jest widoczny w kilku jego aspektach. Wprowadza wysoką aktywność poszukiwaczy rezultatów prac badawczych ("scoutów" docierających do naukowców) oraz specjalizację pracowników zajmujących sie identyfikacją i oceną potencjału rynkowego prac badawczych. Poprzez intensywną wymianę doświadczeń między "scoutami", którzy pracują w różnych obszarach wiedzy, możliwe jest ich samodoskonalenie się.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Filar systemowy
Zawiera model:
- ogólny ("scouta") określający profil "scouta", jego predyspozycje, prawa i obowiązki, kompetencje (dotyczy zarówno scouta centralnego jak i lokalnego),
- szczegółowy (systemu uczelnianego) odnoszący się do umiejscowienia procesu scoutingu w strukturze organizacyjnej uczelni, określającego sposoby rekrutacji i wynagradzania "scoutów", procedurę oceny wstępnej projektów transferu wyników prac badawczo-naukowych na potrzeby sieci "scoutów" jak również procedurę ochrony własności intelektualnej.
- Filar edukacyjny
Zawiera przygotowanie kandydatów na "scoutów" poprzez studia podyplomowe połączone z praktycznymi aspektami (rozumianymi jako tzw. działalność porta a porta wsparta systemem coachingu, zajęcia praktyczne, wizyty studyjne) oraz wymianą doświadczeń (poprzez sieć "scoutów" uczelnianych). Odpowiednie przygotowanie merytoryczne jest jednym z warunków efektywności scoutingu.
- Uniwersytet Łódzki
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany