SCOUTING – aktywny system monitoringu i oceny potencjału rynkowego prac badawczych kluczem do współpracy nauki i przedsiębiorców

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Uniwersytet Łódzki
Odbiorcy:
  • Pracownicy naukowi
  • Pracownicy przedsiębiorstw
  • Przedsiębiorcy
Użytkownicy:
  • Instytucje otoczenia biznesu
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązaniaUczelniany model scoutingu wiedzy i technologii

Rozwiązanie odpowiada na problem niskiej innowacyjności przedsiębiorstw. Przyczyną tego stanu rzeczy jest bardzo małe wykorzystanie potencjału wiedzy i technologii zlokalizowanych na uczelniach wyższych do przygotowywania nowych produktów i usług. Dla przykładu, 65% przedsiębiorstw aktywnych innowacyjnie w województwie łódzkim nie współpracowało w zakresie innowacji z żadnym partnerem. W skali kraju jedynie 13% innowacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych i 8% usługowych współpracowało z uczelniami wyższymi. Odnosząc powyższe wskaźniki do ogółu przedsiębiorstw (nie tylko tych innowacyjnych), z uczelniami współpracuje w jakikolwiek sposób mniej niż 1% firm. Fakt ten istotnie wpływa na konkurencyjność całego sektora przedsiębiorstw.

Scouting to innowacyjne rozwiązanie na rzecz monitoringu i oceny potencjału prac badawczych oraz składników wiedzy powstających na uczelniach. Polega na wprowadzeniu do struktur organizacyjnych uczelni stanowisk oraz formalnego ich umocowania. Stanowiska te zajmowane będą przez osoby wyspecjalizowane w danej dziedzinie naukowej oraz posiadające przygotowanie merytoryczne do oceny potencjału komercyjnego badań (tzw. scoutów). "Scouci" odpowiedzialni będą za zbieranie informacji o pracach naukowo-badawczych, wstępną ocenę ich potencjału do komercjalizacji oraz nawiązywanie kontaktów z światem biznesu. Scouting jest stosowany przez politechnikę w Turynie. Opiera sie na metodzie porta a porta, co oznacza pukanie bezpośrednio do drzwi, za którymi prowadzi się badania naukowe i kryje się wiedza lub technologia możliwa do skomercjalizowania.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie skierowane jest do uczelni wyższych oraz ośrodków innowacji i podmiotów związanych z komercjalizacją wiedzy i transferem technologii.


Innowacyjność:

Nowatorski charakter rozwiązania jest widoczny w kilku jego aspektach. Wprowadza wysoką aktywność poszukiwaczy rezultatów prac badawczych ("scoutów" docierających do naukowców) oraz specjalizację pracowników zajmujących sie identyfikacją i oceną potencjału rynkowego prac badawczych. Poprzez intensywną wymianę doświadczeń między "scoutami", którzy pracują w różnych obszarach wiedzy, możliwe jest ich samodoskonalenie się.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Filar systemowy

Zawiera model:

  • ogólny ("scouta") określający profil "scouta", jego predyspozycje, prawa i obowiązki, kompetencje (dotyczy zarówno scouta centralnego jak i lokalnego),
  • szczegółowy (systemu uczelnianego) odnoszący się do umiejscowienia procesu scoutingu w strukturze organizacyjnej uczelni, określającego sposoby rekrutacji i wynagradzania "scoutów", procedurę oceny wstępnej projektów transferu wyników prac badawczo-naukowych na potrzeby sieci "scoutów" jak również procedurę ochrony własności intelektualnej.
  • Filar edukacyjny

Zawiera przygotowanie kandydatów na "scoutów" poprzez studia podyplomowe połączone z praktycznymi aspektami (rozumianymi jako tzw. działalność porta a porta wsparta systemem coachingu, zajęcia praktyczne, wizyty studyjne) oraz wymianą doświadczeń (poprzez sieć "scoutów" uczelnianych). Odpowiednie przygotowanie merytoryczne jest jednym z warunków efektywności scoutingu.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Uniwersytet Łódzki
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Strategia wdrażania: application/pdfStrategia wdrażania produktu.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany