Komercjalizacja wiedzy drogą do skutecznej współpracy naukowców i przedsiębiorców województwa zachodniopomorskiego

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: INVESTIN Sp. z o.o.
Odbiorcy:
  • Jednostki naukowe i jednostki B+R
  • Pracownicy naukowi
  • Studenci
Użytkownicy:
  • Jednostki naukowe i jednostki B+R
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Interaktywna Gra Symulacyjna – model edukacji symulujący rynkowe procesy komercjalizacji wyników badań naukowych i wynalazków w formie edukacyjnej gry on-line

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiego poziomu wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu transferu wiedzy do praktyki gospodarczej.

Interaktywna Gra Symulacyjna to platforma internetowa, która umożliwia przeprowadzenie wirtualnej komercjalizacji wyników prowadzonych badań naukowych. Po zalogowaniu się do systemu, użytkownik jest odpowiedzialny za przebieg poszczególnych etapów procesu – począwszy od wyboru branży, poprzez określenie problemów z jakimi borykają się przyszli adresaci rozwiązania, aż do stworzenia produktu gotowego do wypuszczenia na wirtualny rynek. Aktywne uczestnictwo w procesie komercjalizacji wynalazku w świecie wirtualnym pozwala na bieżąco śledzić poszczególne kroki, jakie należy podjąć w celu wprowadzenia technologii na rynek w świecie rzeczywistym. Interaktywna Gra Symulacyjna przyczynia się do podniesienia poziomu wiedzy dotyczącej komercjalizacji, kształtowania postaw pro-biznesowych oraz poszerzenia kontaktów między sferą biznesową a środowiskiem naukowym i akademickim.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez centra transferu technologii, inkubatory przedsiębiorczości, parki technologiczne, uczelnie wyższe, jednostki naukowe, jednostki badawczo-rozwojowe, studentów, jak również przez przedsiębiorców, którzy swoją działalność opierają na innowacyjnych technologiach.


Innowacyjność:

Rozwiązanie umożliwia aktywne przyswajanie wiedzy w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych i wynalazków poprzez zastosowanie nowego, nieznanego do tej pory narzędzia łączącego ideę e-learningu, ideę learning by doing (nauka poprzez doświadczenie) oraz ideę ekonomii eksperymentalnej. Najważniejsze cechy platformy to możliwość konsultacji z ekspertami z danej dziedziny, dostęp do bazy wiedzy oraz wykorzystanie elementów grywalizacji przez którą rozumiemy zastosowanie mechanizmów z gier w codziennym życiu i pracy. Na uwagę zasługuje dużym realizm gry, która przejawia się m.in. poprzez uwzględnienie nieuczciwej konkurencji i charakteryzowanie postaci graczy przez zespół parametrów. Do korzystania z platformy nie jest potrzebne specjalistyczne przygotowanie i przeszkolenie – po uruchomieniu aplikacji dostępny jest samouczek, który umożliwia zapoznanie się z zasadami gry.

Skuteczność:

Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna rozwiązania potwierdziła konieczność zastosowania Interaktywnej Gry Symulacyjnej na szeroką skalę. Gra jest narzędziem łatwym do wdrożenia, niewymagającym dużych nakładów finansowych, czy znaczących zmian o charakterze organizacyjnym. W opinii osób korzystających z platformy, rozwiązanie jest odpowiednie do pogłębiania wiedzy w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych. Wysoko oceniono użyteczność poszczególnych funkcjonalności platformy, jak również przejrzystość szaty graficznej. Poza zastosowaniem indywidualnym, aplikacja może być wykorzystywana jako narzędzie do celów dydaktycznych w ramach zajęć na uczelniach wyższych bądź jako narzędzie do szkolenia kadr instytucji zaangażowanych w procesy transferu wiedzy.

 

Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Interaktywna Gra Symulacyjna

Gra jest aplikacją internetową, która pozwala odtworzyć poszczególne etapy procesu komercjalizacji wyników badań naukowych. Kluczowe funkcjonalności Interaktywnej Gry Symulacyjnej to:

  • Możliwość wyboru branż i technologii, w ramach których gracz będzie przeprowadzał komercjalizację;
  • System rozwoju gracza poprzez punkty doświadczenia;
  • Interakcje z instytucjami otoczenia biznesu symulujące zależności występujące w realnym świecie;
  • Karty ryzyka symulujące nieprzewidywalność otaczającego świata;
  • Moduł umożliwiający konsultacje z ekspertami z danej dziedziny, którzy wspierają na bieżąco użytkowników platformy;
  • Baza wiedzy zawierająca informacje z zakresu komercjalizacji.


Dodatkowo do narzędzia dołączony jest przewodnik po procesie komercjalizacji, który szczegółowo opisuje działanie platformy. Interaktywna Gra Symulacyjna została udostępniona na stronach: www.milestonehero.com, www.igs.investin.pl.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • INVESTIN Sp. z o.o.
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany