Zagwarantowany sukces z Politechniką Świętokrzyską
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Szkoły zawodowe
Nazwa rozwiązania:
1) Moduł rekomendacji dotyczący rozwoju kompetencji kluczowych z matematyki i fizyki,
2) Moduł rekomendacji dotyczący rozwoju podstawowych kompetencji naukowo-technicznych i informatycznych,
3) Moduł rekomendacji dotyczący ścieżki edukacyjnej i kariery zawodowej o profilu technicznym
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem związany z niską zdawalnością egzaminów maturalnych w technikach. Uczniowie nie mają dostępu do zróżnicowanej oferty wsparcia uczniów uzdolnionych i słabszych, ograniczone są także możliwości dopasowania sposobu i programu uczenia do potrzeb i oczekiwań ucznia. Uczniowie mają braki w podstawowych kompetencjach naukowo-technicznych i informatycznych oraz niskie umiejętności w zakresie planowania ścieżki edukacyjnej i kariery zawodowej o profilu technicznym.
Zaproponowane w projekcie rozwiązania, wypracowane przy udziale partnerów z Niemiec, Słowacji i Czech mają na celu podniesienie jakości kształcenia w zakresie kompetencji kluczowych techników z województwa świętokrzyskiego poprzez wdrożenie programów rozwojowych w oparciu o model koordynacji działań i współpracy między systemem szkolnictwa wyższego a systemem oświaty.
Zastosowanie rozwiązania pozwoliło na wzrost kompetencji kluczowych w zakresie matematyki i fizyki, niezbędnych do studiowania na kierunkach technicznych. Nastąpił wzrost zainteresowań matematyczno-przyrodniczych i technicznych wśród uczniów oraz podniesienie wiedzy i umiejętności nauczycieli techników z województwa świętokrzyskiego. Nauczyciele nabyli umiejętności planowania ścieżki edukacyjnej i kariery zawodowej o profilu technicznym, a dzięki temu szkoły mogą rozszerzyć ofertę edukacyjną o zagadnienia związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno-zawodowym.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne i inne instytucje oświatowe zajmujące się kształceniem i wsparciem grup wykluczonych społecznie, w szczególności osób niepełnosprawnych. Wsparcie skierowane jest do absolwentów szkół zawodowych i nauczycieli.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
Przy opracowaniu rozwiązania wykorzystanie długoletnie doświadczenia partnerów ponadnarodowych: Źilinska univerzita v Źilinie (uczelnia) ze Słowacji; Vysoka Skola Banska – Technicka univerzita Ostrava (uczelnia) z Czech; Hochschule Deggendorf (uczelnia) z Niemiec.
Realizacja projektu we współpracy ponadnarodowej pozwoliła na zwiększenie częstotliwości i jakości współpracy techników z nauczycielami akademickimi Politechniki Świętokrzyskiej i uczelni partnerskich z Czech, Słowacji i Niemiec oraz podniesienie jakości zajęć. Współpraca z partnerami spowodowała wzmocnienie zdolności uczniów do podejmowania studiów inżynierskich i do przyszłego zatrudnienia na rynku pracy.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Moduł rekomendacji w formie raportu dotyczący rozwoju kompetencji kluczowych z zakresu matematyki i fizyki (zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze);
- Moduł rekomendacji w formie raportu dotyczący rozwoju podstawowych kompetencji naukowo-technicznych i informatycznych (warsztaty popularno-naukowe, kursy e-learningowe);
- Moduł rekomendacji w formie raportu dotyczący ścieżki edukacyjnej i kariery zawodowej o profilu technicznym (doradztwo zawodowe);
- Folder informacyjno-promocyjny dotyczący efektów projektu partnerskiego.
- Politechnika Świętokrzyska
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany