Młodzi Gniewni – wypracowanie nowych i skutecznych metod integracji społecznej młodzieży wykluczonej lub zagrożonej wykluczeniem społecznym

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Fundacja Edukacji Europejskiej
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież
  • Osoby wykluczone społecznie
  • Osoby do 25 roku życia
  • Osoby opuszczające placówki zastępcze
Użytkownicy:
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Organizacje pozarządowe
  • Placówki opiekuńczo-wychowawcze
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niską skutecznością metod usamodzielniania się wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Działania prawno-organizacyjne w tym zakresie realizowane w Polsce oparte są na obligatoryjnym wsparciu finansowym, co sprawia, że nie przygotowują młodych ludzi do codziennego, dorosłego życia. Brak indywidualnej pracy z klientem na bazie poprawnie dobranych instrumentów aktywizacji społecznej i zawodowej powoduje, że wychowankowie placówek opiekuńczych po ich opuszczeniu są bezradni i uzależnieni od pomocy instytucjonalnej.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, to koncepcja funkcjonowania hostelu dla usamodzielnianych wychowanków placówek, z pakietem kompleksowych i zintegrowanych metod wsparcia w zakresie integracji społecznej. Rozwiązanie zakłada aktywną i świadomą partycypację w procesie usamodzielniania: wychowanków placówek, przedstawicieli jednostek pomocy społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych, organizacji pozarządowych, szkół oraz pracodawców. Wsparcie ma charakter zindywidualizowany i dopasowany do potrzeb danego wychowanka placówki, w oparciu o gruntowną diagnozę przeprowadzoną przez pracownika socjalnego, psychologa i doradcę zawodowego. Na bazie wykonanej diagnozy powstaje karta charakterystyki odbiorcy, która jest fundamentem sporządzenia Indywidualnego Planu Działania przyszłego mieszkańca hostelu. Podstawową zasadą funkcjonowania hostelu jest podejście indywidualne, a nie instytucjonalne. Hostel stanowi substytut "normalnego" mieszkania/środowiska rodzinnego.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez instytucje działające na rzecz usamodzielniania wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, powiatowe centra pomocy społecznej, ośrodki pomocy społecznej, organizacje pozarządowe i pracodawcy oraz szkoły ponadgimnazjalne.


Innowacyjność:

Innowacyjność proponowanego rozwiązania polega na wprowadzeniu nowych, niestosowanych dotychczas metod integracji społecznej młodzieży wykluczonej lub zagrożonej wykluczeniem społecznym w wieku 17-19 lat. W Polsce podjęto działania w zakresie tworzenia hosteli, ale ukierunkowanych tylko na jedną grupę wychowanków np. opuszczających zakłady poprawcze. Opisane rozwiązanie proponuje podobne narzędzie w odniesieniu do wszystkich typów młodzieży wykluczonej lub zagrożonej wykluczeniem.

Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Poradnik składający się z dwóch części:
  • Część I - HOSTEL DLA USAMODZIELNIONYCH WYCHOWNKÓW PLACÓWEK - metoda zwiększająca skuteczność wsparcia na rzecz osób w wieku 17-19 lat zagrożonych wykluczeniem społecznym.
  • Część II - ZESTAW SKUTECZNYCH METOD WSPARCIA W HOSTELU.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Fundacja Edukacji Europejskiej
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.fee.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany