Młodzi Gniewni – wypracowanie nowych i skutecznych metod integracji społecznej młodzieży wykluczonej lub zagrożonej wykluczeniem społecznym
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Dzieci i młodzież
- Osoby wykluczone społecznie
- Osoby do 25 roku życia
- Osoby opuszczające placówki zastępcze
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Organizacje pozarządowe
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niską skutecznością metod usamodzielniania się wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Działania prawno-organizacyjne w tym zakresie realizowane w Polsce oparte są na obligatoryjnym wsparciu finansowym, co sprawia, że nie przygotowują młodych ludzi do codziennego, dorosłego życia. Brak indywidualnej pracy z klientem na bazie poprawnie dobranych instrumentów aktywizacji społecznej i zawodowej powoduje, że wychowankowie placówek opiekuńczych po ich opuszczeniu są bezradni i uzależnieni od pomocy instytucjonalnej.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, to koncepcja funkcjonowania hostelu dla usamodzielnianych wychowanków placówek, z pakietem kompleksowych i zintegrowanych metod wsparcia w zakresie integracji społecznej. Rozwiązanie zakłada aktywną i świadomą partycypację w procesie usamodzielniania: wychowanków placówek, przedstawicieli jednostek pomocy społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych, organizacji pozarządowych, szkół oraz pracodawców. Wsparcie ma charakter zindywidualizowany i dopasowany do potrzeb danego wychowanka placówki, w oparciu o gruntowną diagnozę przeprowadzoną przez pracownika socjalnego, psychologa i doradcę zawodowego. Na bazie wykonanej diagnozy powstaje karta charakterystyki odbiorcy, która jest fundamentem sporządzenia Indywidualnego Planu Działania przyszłego mieszkańca hostelu. Podstawową zasadą funkcjonowania hostelu jest podejście indywidualne, a nie instytucjonalne. Hostel stanowi substytut "normalnego" mieszkania/środowiska rodzinnego.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez instytucje działające na rzecz usamodzielniania wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, powiatowe centra pomocy społecznej, ośrodki pomocy społecznej, organizacje pozarządowe i pracodawcy oraz szkoły ponadgimnazjalne.
Innowacyjność:
Innowacyjność proponowanego rozwiązania polega na wprowadzeniu nowych, niestosowanych dotychczas metod integracji społecznej młodzieży wykluczonej lub zagrożonej wykluczeniem społecznym w wieku 17-19 lat. W Polsce podjęto działania w zakresie tworzenia hosteli, ale ukierunkowanych tylko na jedną grupę wychowanków np. opuszczających zakłady poprawcze. Opisane rozwiązanie proponuje podobne narzędzie w odniesieniu do wszystkich typów młodzieży wykluczonej lub zagrożonej wykluczeniem.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Poradnik składający się z dwóch części:
- Część I - HOSTEL DLA USAMODZIELNIONYCH WYCHOWNKÓW PLACÓWEK - metoda zwiększająca skuteczność wsparcia na rzecz osób w wieku 17-19 lat zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- Część II - ZESTAW SKUTECZNYCH METOD WSPARCIA W HOSTELU.
- Fundacja Edukacji Europejskiej
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany