Droga do doskonałości zawodowej

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Organizacja Międzyzakładowa NSZZ "Solidarność" Stoczni Gdańskiej
Odbiorcy:
  • Osoby pracujące
  • Pracownicy przedsiębiorstw
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Jednostki naukowe i jednostki B+R
  • Placówki oświatowe
  • Pracownicy naukowi
  • Szkoły zawodowe
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązaniaModel transferu wiedzy narzędziowej w zakresie zintegrowanych systemów komputerowych typu CAD/CAM/CAE1

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiego poziomu wiedzy i umiejętności pracowników zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych, jak również niewystarczającego dostępu do nowoczesnych programów komputerowych wspomagających pracę małych i średnich przedsiębiorstw. Wśród głównych przyczyn takiego stanu rzeczy można wskazać opóźnienie technologiczne wynikające z wysokich kosztów nabycia nowoczesnego oprogramowania, jak również braku systemowego podejścia do wspomagania pracy projektowej narzędziami komputerowymi.

Na model transferu wiedzy narzędziowej składa się program szkoleniowy dopasowany do potrzeb pracowników z wykształceniem zasadniczym zawodowym, technicznym oraz inżynierskim, zatrudnionych w firmach o profilu projektowo-produkcyjnym. Zainteresowane osoby mogą pogłębiać swoją wiedzę w ramach specjalistycznych kursów, indywidualnych konsultacji z trenerem, jak również nieodpłatnie testować profesjonalne oprogramowanie oraz inne narzędzia informatyczne użyteczne na stanowiskach inżynieryjno-technicznych.

-----------------------------

System komputerowy typu: CAD (Computer Aided Design – komputerowo wspomagane projektowanie), CAM (Computer Aided Manufacturing – komputerowo wspomagane wytwarzanie), CAE (Computer Aided Engineering – komputerowe wspomaganie analiz inżynierskich).


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez pracodawców i pracowników przedsiębiorstw z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych. W szerszym ujęciu model może być wykorzystany również przez przedstawicieli administracji samorządowej, uczelni oraz jednostek badawczych i naukowych zainteresowanych włączeniem się w podejmowanie wspólnych inicjatyw w zakresie transferu wiedzy oraz szerokim wdrażaniem idei flexicurity w przedsiębiorstwach.


Innowacyjność:

Rozwiązanie przyczynia się do poprawy adaptacyjności pracowników przedsiębiorstw z sektora MŚP do zmieniających się warunków na lokalnym rynku pracy poprzez podniesienie kwalifikacji w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi komputerowych w codziennej praktyce zawodowej. Zaletą modelu jest wypracowanie odrębnych ścieżek szkoleniowych dla pracowników z wykształceniem zasadniczym zawodowym, technicznym oraz inżynierskim, co pozwala na lepsze dopasowanie programu kształcenia do potrzeb różnych kategorii pracowników.


Skuteczność:

Wyniki ewaluacji zewnętrznej projektu potwierdziły realne zapotrzebowanie na podnoszenie kwalifikacji pracowników zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych w przedsiębiorstwach sektora MŚP. Spośród pracowników, którzy skorzystali z narzędzia 90% zadeklarowało, że udział w szkoleniu wpłynął na wzmocnienie ich kompetencji zawodowych, zaś 80% osób osiągnęło pozytywny wynik testu na zakończenie kursu. Uczestnicy szkolenia podkreślali, że dobre opanowanie materiału dotyczącego zintegrowanych systemów komputerowych wymaga poświęcenia większej liczby godzin niż przewiduje to program kursu, dlatego konieczna praca własna w oparciu o oprogramowanie komputerowe udostępnione do samodzielnego testowania.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Komponent merytoryczny

Komponent obejmuje program szkoleniowy przygotowany w trzech wersjach dostosowanych do potrzeb pracowników z wykształceniem zasadniczym zawodowym, technicznym oraz inżynierskim, zatrudnionych w firmach o profilu projektowo-produkcyjnym. Składa się z:

  • kompendium wiedzy (podręcznik dla trenera i uczestnika kursu);
  • kompendium umiejętności (zestaw ćwiczeń w formie elektronicznej dla uczestnika kursu);
  • zestawu bezpłatnych licencji szkoleniowych umożliwiających dostęp do zintegrowanego systemu typu CAD/CAM/CAE.

  • Komponent instytucjonalny

Komponent obejmuje powołanie Pomorskiego Klastra Kompetencji Technologicznych oraz Stowarzyszenia doskonałości zawodowej. W skład obu instytucji wchodzą przedstawiciele pracowników, pracodawców, jak również innych podmiotów zainteresowanych podejmowaniem wspólnych inicjatyw w zakresie transferu wiedzy oraz szerokim wdrażaniem idei flexicurity w przedsiębiorstwach.

Beneficjent:
  • Organizacja Międzyzakładowa NSZZ "Solidarność" Stoczni Gdańskiej
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany