Akademia wsparcia 2
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Administracja samorządowa
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Rodzice
- Szkoły
Zaproponowane w projekcie nowatorskie programy nauczania, opracowane we współpracy partnerem z Finlandii, mają na celu podniesienie możliwości edukacyjnych i wyrównywanie dysproporcji w poziomie wiedzy uczniów z przedmiotów humanistycznych, ścisłych i języka angielskiego oraz poprawę jakości nauczania angielskiego poprzez realizację kompleksowego programu rozwojowego gimnazjum.
Rozwiązanie obejmuje przygotowanie programów nauczania do zajęć pozalekcyjnych z przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych i języków obcych. Zastosowanie programów rozwojowych zostało wsparte treningami i terapią EEG Biofeedback (technika neurotechnologiczna wykorzystująca wiedzę medyczną, psychologiczną, pedagogiczną i bioinżynierską do ulepszenia funkcji mózgu poprzez zmianę jego czynności bioelektrycznej). Programy nauczania obejmują następujące moduły:
Moduł 1: Przygotowanie indywidualnego programu i prowadzenie zajęć terapii EEG BFB. Każdy z uczniów odbywa pracę nad koncentracją, pamięcią, relaksacją, poprawieniem jakości uczenia się;
Moduł 2: Przygotowanie programu zajęć pozalekcyjnych z przedmiotów humanistycznych;
Moduł 3: Przygotowanie programu zajęć pozalekcyjnych z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych;
Moduł 4: Przygotowanie programu zajęć pozalekcyjnych z języka angielskiego z zastosowaniem mnemotechnik w procesie uczenia się;
Moduł 5: Przygotowanie indywidualnego programu działań logopedycznych, zajęć pozalekcyjnych poprawiających jakość komunikacji oraz wzmacniających poczucie pewności siebie;
Moduł 6: Przygotowanie programu zajęć z pedagogiem szkolnym z uwzględnieniem doradztwa edukacyjno-zawodowego, pracy z dyslektykami, wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, prewencji oraz przeciwdziałania patologiom.
Efektem wdrożenia wypracowanych w projekcie narzędzi jest podniesienie kompetencji kluczowych uczniów, co przyczyni się do wzmocnienia ich pewności siebie, przyrostu wiedzy i lepszych wyników w nauce oraz łatwiejszego przyswajania materiału. Jest to także impuls do kontynuowania edukacji przez uczniów i zwiększenia ich aktywności społecznej.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły gimnazjalne. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli oraz rodziców, którzy chcą wesprzeć szkołę w podnoszeniu motywacji do nauki u uczniów.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Finlandii, gminy Kaminmaa keskuskoulu/Sivistysloutakunta, która świadczy szeroki wachlarz usług, w tym szkolenia dla nauczycieli i pomoc w przygotowaniu programów nauczania.
Współpraca ponadnarodowa umożliwia transferu nowoczesnych technik i metod nauczania młodzieży gimnazjalnej, bezpośrednie podniesienie możliwości edukacyjnych uczniów i wyrównanie dysproporcji w poziomie ich wiedzy z wielu przedmiotów.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Programy nauczania języka angielskiego z przedsiębiorczością, biologii w języku angielskim, programy do zajęć EEG Biofeedback, zajęć: pn. „Szkoła życia”, zajęć z fizyki, chemii, matematyki, logopedii i języka polskiego
- Miasto Wodzisław Śląski/Gimnazjum nr 2 im. Ziemi Wodzisławskiej
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany