Re:start

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Polska Fundacja Przedsiębiorczości
Odbiorcy:
  • Absolwenci
  • Kobiety
  • Mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców
  • Mieszkańcy miast
  • Osoby bezrobotne
  • Osoby planujące rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej
  • Osoby pracujące
  • Pracownicy naukowi
  • Pracownicy przedsiębiorstw
Użytkownicy:
  • Instytucje otoczenia biznesu
  • Instytucje rynku pracy
  • Instytucje szkoleniowe
  • Organizacje pozarządowe
  • Organizacje zawodowe i gospodarcze
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie przyczynia się do rozwiązania problemu braku kompleksowego programu wsparcia osób, których firmy nie przetrwały na rynku. Aktualna oferta krajowych i lokalnych instytucji rynku pracy i otoczenia biznesu nie obejmuje działań skierowanych bezpośrednio do osób, które zamierzają ponownie rozpocząć własną działalność biznesową (tzw. restarterów), uwzględniająca ich doświadczenie w prowadzeniu firmy. Analiza badań wskazuje także na stosunkowo niską jakość usług, związanych ze wsparciem nowopowstających firm, w szczególności zakładanych przez osoby z doświadczeniem w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Stworzone rozwiązanie to schemat wsparcia mający na celu ułatwienie przedsiębiorcom, których firmy zostały zamknięte, ponowne rozpoczęcie działalności gospodarczej. Celem modelu jest również ograniczenie ryzyka przedwczesnego zamykania przedsiębiorstw oraz przeciwdziałanie negatywnym skutkom tego procesu. Osoby, które trafiają do programu uzyskują indywidualne, kompleksowe wsparcie, świadczone w tzw. Centrum Wsparcia Restart przez praktyków biznesu, posiadających wysokie kompetencje oraz doświadczenie w prowadzeniu i rozwijaniu firm. Dzięki temu wsparciu wzrasta motywacja klientów, budowane są kompetencje menadżerskie i osobowościowe (zarządzanie czasem, autoprezentacja, asertywność), zwiększa się świadomość swoich mocnych i słabych stron, a także umiejętność analizy problemów, które przyczyniły się do zamknięcia poprzedniej działalności. Dzięki pracy z ekspertami restarterzy zyskują wiedzę oraz umiejętności w zakresie zarządzania m.in. określenia celów biznesowych krótko- i długoterminowych, aspektów prawnych, marketingu, finansów, ochrony własności intelektualnej. Dzięki możliwości przedyskutowania z mentorami wielu aspektów zaplanowanych działań przed założeniem firmy oraz poddaniu ocenie ich realności – uzyskują dodatkowo poczucie pewności oraz wiary w swoje możliwości. Ponadto rozwiązanie wprowadza System Wzajemnej Komunikacji Restart, łączący specjalistów zatrudnionych do realizacji usług wsparcia oraz samych restarterów. Stanowi on podstawę procesu świadczenia usługi, od zgłoszenia restartera, poprzez diagnozę jego potrzeb, świadczenie usług, po ich ewaluację.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie mogą zastosować instytucje otoczenia biznesu oraz instytucje rynku pracy, oferujące wsparcie dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej, osób bezrobotnych lub przedsiębiorców, w szczególności powiatowe urzędy pracy, punkty konsultacyjne Krajowego Systemu Usług (KSU), sieć Enterpise Europe Network (EEN), cechy i izby rzemieślnicze, zrzeszenia przedsiębiorstw, izby handlowe.


Innowacyjność:

Nowością w proponowanym rozwiązaniu jest objęcie wsparciem grupy osób, których problemy były dotychczas marginalizowane i które z różnych powodów były zmuszone zakończyć działalność gospodarczą. Wyróżnikiem modelu jest też zindywidualizowany sposób realizacji usług, dopasowany do potrzeb osób, które już prowadziły firmę. Po raz pierwszy pojawia się system wsparcia oparty na coachingu, mentoringu oraz pomocy ekspertów, realizowany przez zewnętrznych specjalistów-przedsiębiorców, świadczących część usług na zasadzie non-profit. Usługi oparte są o praktykę biznesową, gdzie oprócz wiedzy restarterzy mają możliwość wykorzystania doświadczenia właścicieli firm w rozwiązywaniu swoich problemów lub odpowiednim planowaniu nowej działalności.


Skuteczność:

Rozwiązanie zostało poddane ewaluacji zewnętrznej, a jej wyniki potwierdzają skuteczność narzędzia. Pod względem efektywności biznesowej: na 40 restarterów, którzy uzyskali wsparcie, 9 osób zarejestrowało i rozpoczęło prowadzenie działalności gospodarczej (w tym 7 założyło działalność jeszcze w okresie testowania), przy średnim okresie ok. 1-3 tygodni od zakończenia wsparcia. O skuteczności proponowanego narzędzia świadczy także zbiorczy wskaźnik wzrostu kompetencji biznesowych oraz motywacji klientów. Zarówno przed rozpoczęciem wsparcia, jak i po jego zakończeniu restarterzy oceniali poziom swoich kompetencji oraz wiedzy. Przed rozpoczęciem wsparcia poziom wiedzy ogólnej oraz we wskazanych w ankiecie zakresach (m.in. wiedza ogólna dotycząca prowadzenia działalności, umiejętność przygotowania biznesplanu, aspekty prawne prowadzenia firmy, kompetencje interpersonalne) restarterzy ocenili na średnio 3 punkty w skali od 1 do 5 (1- zdecydowanie źle, 5 - bardzo dobrze). Po zakończeniu wsparcia ocena wzrosła do poziomu 4,0. Największy wzrost poziomu wiedzy (średnio o 60%) wskazano w obszarach dotyczących: przygotowania biznesplanu (w części finansowej), aspektów prawnych prowadzenia firmy (umowy, formy prawne, własność intelektualna), zarządzania finansami, a także aspektów księgowo-podatkowych. W pozostałych aspektach, w tym m.in. dotyczących marketingu czy zarządzania personelem wzrost poziomu wiedzy oceniono na średnio 20%. Umiejętności interpersonalne (komunikacja, motywacja, asertywność, samoocena) wzrosły także o średnio 20%.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Podręcznik świadczenia usług

Publikacja zawiera zestaw wystandaryzowanych usług coachingu, mentoringu i doradztwa eksperckiego, bazę coachów, mentorów i ekspertów branżowych wraz z opisem wymaganych kompetencji, systemem rozliczania pracy oraz wzorami umów o współpracę, oraz program szkolenia dotyczący stworzenia Centrum Restart oraz zasad realizowania modelu wsparcia.

  • Narzędzie online: Instrukcja instalacji i obsługi systemu do wzajemnej komunikacji, wraz z plikiem instalacyjnym

System komunikacji stanowiący podstawę procesu świadczenia usługi, od zgłoszenia restartera, poprzez diagnozę jego potrzeb, realizację usług aż po ich ewaluację, wykorzystywane przez wszystkich uczestników procesu tj. odbiorców, specjalistów oraz Zespół Centrum Restart.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Polska Fundacja Przedsiębiorczości
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Strona www:

www.pfp.com.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany