Terapia w Piaskownicy - rozwój innowacyjnych form wsparcia
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Dzieci i młodzież
- Terapeuci
Nazwa rozwiązania: Model pracy z młodzieżą nad zaburzeniami psychicznymi poprzez innowacyjną metodę Terapii w Piaskownicy
Rozwiązanie odpowiada na problem wykluczenia społecznego młodzieży marginalizowanej oraz braku skutecznych form wczesnej interwencji socjalnej i psychologicznej u młodzieży.
Model pracy z młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi poprzez metodę Terapii w Piaskownicy opiera się na tworzeniu przez pacjenta w miniaturowej piaskownicy dowolnej sceny z użyciem kolekcji składającej się z figurek postaci, symboli, martwej natury. Z pomocą takich rekwizytów stworzyć można dowolną trójwymiarową scenę, odzwierciedlającą stan emocjonalny, przeżycia, pragnienia osoby budującej. Obrazy pojawiające się w piaskownicy charakteryzują się dużą łatwością wyświetlania treści pochodzących z nieświadomości pacjenta. W swobodnej i chronionej przestrzeni, terapeuta staje się empatycznym, cichym obserwatorem działań pacjenta, który używa piasku, wody i miniaturowych figurek do tworzenia obrazów. Sceny te mają być wyrazem nieświadomości lub świata wewnętrznego pacjenta. W ten sposób pacjent symbolicznie odgrywa to, czego nie jest w stanie wyrazić słowami. Pacjent w przeciwieństwie do tradycyjnych i standardowych metod może skutecznie i efektywnie pokazać w sposób obrazowy i niewerbalny swoje problemy.
Psychoterapię w Piaskownicy stosować można zarówno jako samodzielną metodę leczenia, jak i narzędzie diagnostyczne. Ma zastosowanie w oddziaływaniu na szerokie spektrum psychopatologii: osoby cierpiące na zaburzenia o charakterze afektywnym, stresopochodnym: nerwice, depresje, zaburzenia lękowe, zaburzenia posttraumatyczne, a także z zaburzeniami osobowości. W problematyce dzieci i młodzieży metoda szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku urazów psychicznych, zaburzeń psychosomatycznych, zaburzeń więzi u dzieci osieroconych oraz deficytów parcjalnych.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane w Polsce zarówno w lecznictwie szpitalnym jak i ambulatoryjnym, tj. w poradniach zdrowia psychicznego i ośrodkach zajmujących się pomocą psychoterapeutyczną. Skierowane jest do profesjonalistów posiadających podstawowe doświadczenie i kwalifikacje w pracy psychoterapeutycznej oraz marginalizowanej młodzieży.
Innowacyjność:
Terapia w Piaskownicy jest metodą dużo skuteczniejszą w pracy z młodzieżą niż stosowane w Polsce metody tradycyjne, głównie behawioralne. Pozwala na rozwiązywanie problemów mających swoje źródło w dzieciństwie. Metoda była do tej pory stosowana z sukcesami za granicą. Badania australijskie wskazują na korzystniejszy bilans finansowy metody w porównaniu z farmakologicznym leczeniem depresji u dzieci i młodzieży.
Skuteczność:
Przeprowadzone analizy na etapie ewaluacji metody wykazały na wysokie zapotrzebowanie na tego typu rozwiązanie, zarówno wśród potencjalnych pacjentów (w wieku 15-25 lat), jak i psychoterapeutów pracujących z młodzieżą. Terapeuci testujący rozwiązanie, zostali poproszeni również o ocenę stopnia z punktu widzenia ich pracy terapeutycznej, w 41% nadali najwyższą notę skuteczności metody. Zastosowanie Terapii w Piaskownicy spowodowało istotną poprawę samopoczucia młodzieży. W przypadku kondycji psychicznej wzrosła średnio o 110%, w zakresie samooceny i poczucia własnej wartości – o 105%. Najmniejszą poprawę – ale i tak znaczącą – odnotowano w przypadku poprawy stanu zdrowia psychicznego odbiorców, tu samopoczucie poprawiło się o 85%.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Metoda Terapii w Piaskownicy
Opis znajduje się w skrypcie teoretycznym wyjaśniającym podstawy metody oraz jej dostosowanie do warunków polskich.
- Program szkoleniowy dla terapeutów w metodzie Terapii w Piaskownicy wraz z dokumentacją szkoleniową i weryfikującą umiejętności
Szkolenia z metody Terapii w Piaskownicy na całym świecie podlegają standaryzacji i certyfikacji przez Międzynarodowe Towarzystwo Terapii w Piaskownicy. Na przebieg certyfikowanego szkolenia składają się: szkolenie praktyczne i teoretyczne z metody; doświadczenie własne oraz superwizja indywidualna i grupowa.
- Metoda kwalifikowania osób do objęcia szkoleniem dla terapeutów z Metody Psychoterapii w Piaskownicy
Dokument zawiera kryteria, jakie brane są pod uwagę podczas wszystkich etapów szkolenia. Zarówno podczas zajęć teoretycznych i praktycznych, doświadczeń własnych jak i superwizji.
- Program terapeutyczny z zastosowaniem Metody Psychoterapii w Piaskownicy wraz ze wskazówkami do metody
Program zawiera etapy pracy psychoterapeutycznej z pacjentem i charakterystykę roli terapeuty; wybrane techniki stosowane w dialogu terapeutycznym z pacjentem; zasady kontraktu terapeutycznego; strukturę i charakterystykę sesji.
- Metoda kwalifikowania osób do objęcia Metodą Psychoterapii w Piaskownicy
- Wskazówki dotyczące materiałów koniecznych do przeprowadzania terapii Metodą Psychoterapii w Piaskownicy
- Wskazówki dla terapeutów, ośrodków pracujących Metodą Psychoterapii w Piaskownicy
- Baza dobrych praktyk, zagrożeń, rozwiązań wypracowywanych w ramach wykorzystywania Metody Psychoterapii w Piaskownicy
- Instrukcja wdrażania oraz stosowania Metody Psychoterapii w Piaskownicy
Składa się z dwóch dokumentów. W pierwszym przedstawiono ogólne warunki wdrożenia metody przez dowolny podmiot planujący jej włączenie w zakres świadczonej przez siebie pomocy terapeutycznej. W drugim materiale opisano sposób posługiwania się wszystkimi elementami rozwiązania.
- Program nauczania przedmiotu „Wprowadzenie do Terapii w Piaskownicy” na uczelni
Proponowane kierunki na których można wykładać przedmiot to: psychologia, pedagogika, socjologia, doradztwo psychospołeczne, nauki o rodzinie.
- Strona internetowa poświęcona Metodzie Psychoterapii w Piaskownicy z materiałami do pobrania
- Towarzystwo Wspierania Inicjatyw Kulturalno-Społecznych TWIKS
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany