Lubelskie Ramy Kwalifikacji Zawodowych – model efektywnej współpracy szkół zawodowych z pracodawcami
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Administracja samorządowa
- Szkoły zawodowe
Nazwa rozwiązania: Lubelskie Ramy Kwalifikacji Zawodowych
Opis rozwiązania:
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niedostosowaniem oferty szkolnictwa zawodowego do potrzeb regionalnego rynku pracy i niską skutecznością stosowanych dotychczas programów kształcenia zawodowego w kontekście wejścia absolwentów na rynek pracy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, pn. Lubelskie Ramy Kwalifikacji Zawodowych (LRKZ) oferuje model umożliwiający nawiązywanie, badanie i weryfikowanie realnej współpracy i angażowania pracodawców w modernizację kształcenia zawodowego, buduje warunki ścisłej współpracy środowisk ZSZ z pracodawcami w oparciu o ramy dualnego kształcenia zawodowego (w szkole zawodowej i u pracodawcy).
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez instytucje i podmioty, które dzięki LRKZ będą wpływały na modernizację kształcenia zawodowego w powiązaniu z regionalnym/lokalnym rynkiem pracy: zasadnicze szkoły zawodowe, starostwa powiatowe/urzędy miast (organy prowadzące szkoły) i pracodawcy.
Innowacyjność:
Atutem rozwiązania jest oparcie modelu na dualnym systemie kształcenia (w zasadniczej szkole zawodowej i u pracodawcy) i nauczanie zgodnego z oczekiwaniami pracodawców, co w znaczący sposób ułatwia absolwentom szybkie znalezienie pierwszej pracy a przedsiębiorcom zapewnia dostęp do wykwalifikowanej kardy posiadającej praktyczne przygotowanie.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- System akredytacji prowadzący do uzyskania Lubelskich Ram Kwalifikacji Zawodowych (LRKZ) – procedury akredytowania placówek kształcenia zawodowego (PKZ).
- Regionalny Program Kształcenia Zawodowego (RPKZ) – podręcznik zawierający 5 kompleksowych programów nauki zawodów w kontekście strategicznych trendów rozwoju województwa lubelskiego (zawody wyłonione na podstawie badań) w oparciu o rekomendacje pracodawców. Praktyczny model dostosowujący kształcenie zawodowe do potrzeb lokalnego/regionalnego rynku pracy.
- Podręcznik metodologii partnerskiego opracowania programu rozwojowego zasadniczej szkoły zawodowej we współpracy z pracodawcami oraz praktyczne wskazówki angażowania pracodawców.
- e-Barometr edukacji zawodowej + pracodawcy – e-platforma do badania skuteczności współpracy placówek kształcenia zawodowego z pracodawcami składająca się z czterech elementów:
- Program komputerowy do monitorowania losów absolwentów.
- System komputerowy do sieciowania (networking) uczniów zasadniczych szkół zawodowych chcących odbyć praktykę z potencjalnym praktykodawcą.
- Program komputerowy do corocznej aktualizacji zapotrzebowania pracodawców na zawody i specjalności w skali lokalnej.
- Program komputerowy badający jakość współpracy zasadniczych szkół zawodowych z pracodawcami.
- Ankieta online badająca wymagania pracodawców wobec absolwentów ZSZ dla każdego zawodu nauczanego w ZSZ (badane: kompetencje „miękkie”: komunikacyjne, społeczne, osobiste, organizacyjne), kompetencje zawodowe i predyspozycje fizyczne.
- System generujący matryce powiązań wymagań podstawy programowej kształcenia w każdym z zawodów uczonych w ZSZ z oczekiwaniami wobec kompetencji i predyspozycji pracodawców.
- Fundacja Polskiej Akademii Nauk Oddział w Lublinie „Nauka i Rozwój Lubelszczyzny”
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany