Do Przodu
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Osoby niepełnosprawne
- Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym
- Administracja samorządowa
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Nauczyciele szkół podstawowych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Organizacje pozarządowe
- Osoby niepełnosprawne
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Szkoły
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej liczby opracowań dotyczących aktywnych metod pracy z osobami mającymi kontakt z osobami niewidomymi, jak również brakiem wiedzy i doświadczenia w zakresie tworzenia i wprowadzania narzędzia, jakim jest audiodeskrypcja do miejsc użyteczności publicznej.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, zaadaptowane od partnera czeskiego, to dwa podręczniki – „Podręcznik Trenerski” oraz „Podręcznik Audiodeskrypcji”. Mają na celu stworzenie bazy wykwalifikowanych instruktorów, umiejących przygotować i przeprowadzić szkolenia dla dorosłych, którzy w swojej pracy mają do czynienia z osobami niewidomymi i słabowidzącymi oraz rozpowszechnienie metody audiodeskrypcji wśród osób mających styczność w pracy z tą grupą docelową.
„Podręcznik trenerski” zawiera wskazówki na temat szkolenia dorosłych oraz sposobu diagnozowania potrzeb szkoleniowych. Charakteryzuje metody i sposoby projektowania szkoleń z jednoczesnym podaniem formy pracy trenera podczas szkolenia. Autorzy podręcznika opisują procesy zachodzące w grupie szkoleniowej, sposoby kształtowania postaw uczestników podczas szkolenia. Podręcznik wskazuje też na sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach podczas szkolenia. Na zakończenie została scharakteryzowana specyfika pracy z osobą niewidomą i etyka pracy trenera z takimi osobami.
„Podręcznik do audiodeskrypcji" opisuje główne schorzenia i uszkodzenia narządu wzroku oraz ich wpływ na praktyczne wykorzystanie zdolności widzenia. Następnie szczegółowo charakteryzuje zmysły kompensujące brak wzroku. W dalszej kolejności autorzy skupiają się na specyfice procesów poznawczych u osób niepełnosprawnych wzrokowo. Na koniec scharakteryzowane są zasady postępowania z osobą niepełnosprawną wzrokowo, jak również komunikacja i retoryka w procesie audiodeskrypcji. Na końcu podręcznika znajduje się wprowadzenie do działań praktycznych (audiodeskrypcja w kinie, teatrze i muzeum) oraz zestaw ćwiczeń praktycznych z podaniem przykładów dobrych praktyk z Polski i innych krajów.
Zastosowanie wypracowanych w projekcie narzędzi pozwala na zwiększanie szans zatrudnieniowych nauczycieli w wieku 50+, poszerzenie ich umiejętności/zdobycie nowych umiejętności na potrzeby lokalnego rynku pracy i wymogów pracodawców.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane w szkołach przez dyrektorów i nauczycieli, organizacje pracodawców, organizacje pozarządowe, instytucje rynku pracy, Powiatowe Urzędy Pracy, organizacje pracodawców oraz wszelkie inne instytucje wspierające osoby niedowidzące/niewidome.
Wsparcie skierowane jest do nauczycieli (szczególnie w wieku 50+) i pracowników dydaktycznych szkół i placówek oświatowych, nauczycieli (instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz wszystkich osób zainteresowanych pracą z osobami niewidomymi).
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera z Czech, Stowarzyszenia Apogeum, w zakresie tworzenia opisowej rzeczywistości dla osób niewidomych (przy współpracy z Fundacją Katarynka w zakresie pracy na rzecz osób niewidomych), a także firmą PROGRES w zakresie edukacji, szkoleń dla trenerów i kształcenia ustawicznego osób dorosłych). Ich wiedza oraz umiejętność jej zastosowania w praktyce została zaadaptowana do polskich warunków.
Współpraca ponadnarodowa pozwoliła na zaimplementowanie sprawdzonej metody audiodeskrypcji, która nie jest jeszcze wykorzystywana na szeroką skalę. Bardzo istotna jest tu zatem kwestia rozwijania i popularyzowania technik audiodeskrypcji wśród społeczeństwa za pośrednictwem adaptowania tego typu idei w praktyce, co znacznie ułatwi życie osobom upośledzonym wzrokowo, często umożliwiając im powrót do normalnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Podręcznik dla trenerów przygotowujących różne grupy zawodowe do pracy z osobami słabowidzącymi i niewidomymi.
- Podręcznik: Audiodeskrypcja w teorii i praktyce, czyli jak mówić o tym, czego nie można zobaczyć.
- Fundacja Cultura Mentis
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany