Innowacyjna metoda kształtowania aktywnych postaw edukacyjno-zawodowych młodzieży gimnazjalnej z trudnościami z województwa dolnośląskiego
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Organizacje pozarządowe
- Otoczenie osób wykluczonych społecznie
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze
- Placówki oświatowe
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z edukacją młodzieży w wieku 13-18 lat korzystającej z usług Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapeutycznych, świetlic terapeutycznych i uczącej się w gimnazjach, w tym gimnazjach specjalnych. Młodzież ta charakteryzuje się w dużej mierze znaczącym obniżeniem oczekiwań wobec siebie i otoczenia, skłonnością do wchodzenia w konflikty z prawem, powielaniem negatywnych wzorców postaw obecnych w jej środowisku.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to trójmodułowy program zajęć dla wychowanków MOS i MOW mający na celu kształtowanie pozytywnych postaw edukacyjno-zawodowych u młodzieży. Metoda oddziałuje na trzy główne komponenty osiągania sukcesów edukacyjnych i zawodowych. Pierwszy pn. „samoocena i poczucie sprawstwa” polega na kształtowaniu pewności siebie, poczucia własnej skuteczności oraz zaufania wobec własnych kompetencji. Zajęcia zachęcają do samorozwoju, wskazują sposoby radzenia sobie z planowaniem zadań i presją etc. Drugi pn. „kompetencje społeczne: współpraca i zaufanie” polega na rozwijaniu pozytywnych relacji z innymi, postawy otwartości na współpracę z otoczeniem, nabywaniu umiejętności pracy w zespole i podejmowania dobrych decyzji grupowych. Trzeci moduł pn. „kreatywność: pomysłowość i myślenie wielokierunkowe” polega na kształtowaniu podstawowych zdolności twórczych (pomysłowość, oryginalność myślenia) oraz funkcjonowanie w sytuacjach niepewnych. Treść zajęć obejmie również zagadnienia z zakresu przedsiębiorczości.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez pracowników placówek szkolno-wychowawczych tj.: młodzieżowych ośrodków socjoterapii i młodzieżowych ośrodków wychowawczych, świetlic socjoterapeutycznych, gimnazjów, w tym gimnazjów specjalnych.
Innowacyjność:
Obecnie stosowane formy pracy z wychowankami Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych oraz Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapeutycznych nie oddziaływają na postawy edukacyjno-zawodowe. Metoda kształtowania pozytywnych postaw w tym zakresie oferowana w opisanym rozwiązaniu wypełnia tę lukę. Atutem rozwiązania jest także wyjście poza przekazywanie wiedzy i budowanie postaw proedukacyjnych i prozawodowych poprzez niwelowanie specyficznych dla każdego z odbiorców deficytów. Ponadto zajęcia zawierają ćwiczenia aktywizujące, łączące naukę praktycznych umiejętności z zabawą.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wskaźniki określone w raporcie z ewaluacji potwierdzają jego skuteczność. Wyniki analiz porównawczych wskazują na efektywność modułu – potwierdzają zmianę w zakresie poziomu myślenia kreatywnego, pomysłowości, kształtowania pozytywnych postaw wobec współpracy, postaw zawodowych, poprawę deklarowanych umiejętności poruszania się po rynku pracy. Wychowawcy w trakcie badań potwierdzili, że dzięki dużej ilości ćwiczeń praktycznych metoda wyposaża uczniów w pozytywne schematy działań, a także sposoby postrzegania siebie i innych.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- 3-modułowy program do realizacji podczas 30 godzin lekcyjnych
Program obejmuje moduły: „samoocena i poczucie sprawstwa”; „kompetencje społeczne: współpraca i zaufanie”; „kreatywność: pomysłowość i myślenie wielokierunkowe”. - Podręcznik metodyczny
Metodyka stosowania programu, zalecenia na temat uelastyczniania programu wg. wieku i płci odbiorców. - Materiały dydaktyczne
15 scenariuszy zajęć, każdy dla 2 godzin lekcyjnych, po 5 scenariuszy dla każdego modułu: opisy ćwiczeń i materiały dla odbiorców. - Portal internetowy
Portal www.postawyeduzaw.pl jest narzędziem wspierającym realizację programu poprzez dostęp do programu, materiałów dydaktycznych i forum użytkowników. - Instrukcja stosowania metody
- Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany