Innowacyjna metoda kształtowania aktywnych postaw edukacyjno-zawodowych młodzieży gimnazjalnej z trudnościami z województwa dolnośląskiego

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
Użytkownicy:
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Organizacje pozarządowe
  • Otoczenie osób wykluczonych społecznie
  • Placówki opiekuńczo-wychowawcze
  • Placówki oświatowe
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z edukacją młodzieży w wieku 13-18 lat korzystającej z usług Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapeutycznych, świetlic terapeutycznych i uczącej się w gimnazjach, w tym gimnazjach specjalnych. Młodzież ta charakteryzuje się w dużej mierze znaczącym obniżeniem oczekiwań wobec siebie i otoczenia, skłonnością do wchodzenia w konflikty z prawem, powielaniem negatywnych wzorców postaw obecnych w jej środowisku.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to trójmodułowy program zajęć dla wychowanków MOS i MOW mający na celu kształtowanie pozytywnych postaw edukacyjno-zawodowych u młodzieży. Metoda oddziałuje na trzy główne komponenty osiągania sukcesów edukacyjnych i zawodowych. Pierwszy pn. „samoocena i poczucie sprawstwa” polega na kształtowaniu pewności siebie, poczucia własnej skuteczności oraz zaufania wobec własnych kompetencji. Zajęcia zachęcają do samorozwoju, wskazują sposoby radzenia sobie z planowaniem zadań i presją etc. Drugi pn. „kompetencje społeczne: współpraca i zaufanie” polega na rozwijaniu pozytywnych relacji z innymi, postawy otwartości na współpracę z otoczeniem, nabywaniu umiejętności pracy w zespole i podejmowania dobrych decyzji grupowych. Trzeci moduł pn. „kreatywność: pomysłowość i myślenie wielokierunkowe” polega na kształtowaniu podstawowych zdolności twórczych (pomysłowość, oryginalność myślenia) oraz funkcjonowanie w sytuacjach niepewnych. Treść zajęć obejmie również zagadnienia z zakresu przedsiębiorczości.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez pracowników placówek szkolno-wychowawczych tj.: młodzieżowych ośrodków socjoterapii i młodzieżowych ośrodków wychowawczych, świetlic socjoterapeutycznych, gimnazjów, w tym gimnazjów specjalnych.


Innowacyjność:

Obecnie stosowane formy pracy z wychowankami Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych oraz Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapeutycznych nie oddziaływają na postawy edukacyjno-zawodowe. Metoda kształtowania pozytywnych postaw w tym zakresie oferowana w opisanym rozwiązaniu wypełnia tę lukę. Atutem rozwiązania jest także wyjście poza przekazywanie wiedzy i budowanie postaw proedukacyjnych i prozawodowych poprzez niwelowanie specyficznych dla każdego z odbiorców deficytów. Ponadto zajęcia zawierają ćwiczenia aktywizujące, łączące naukę praktycznych umiejętności z zabawą.


Skuteczność:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wskaźniki określone w raporcie z ewaluacji potwierdzają jego skuteczność. Wyniki analiz porównawczych wskazują na efektywność modułu – potwierdzają zmianę w zakresie poziomu myślenia kreatywnego, pomysłowości, kształtowania pozytywnych postaw wobec współpracy, postaw zawodowych, poprawę deklarowanych umiejętności poruszania się po rynku pracy. Wychowawcy w trakcie badań potwierdzili, że dzięki dużej ilości ćwiczeń praktycznych metoda wyposaża uczniów w pozytywne schematy działań, a także sposoby postrzegania siebie i innych. 


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • 3-modułowy program do realizacji podczas 30 godzin lekcyjnych
    Program obejmuje moduły: „samoocena i poczucie sprawstwa”; „kompetencje społeczne: współpraca i zaufanie”; „kreatywność: pomysłowość i myślenie wielokierunkowe”.

  • Podręcznik metodyczny
    Metodyka stosowania programu, zalecenia na temat uelastyczniania programu wg. wieku i płci odbiorców.

  • Materiały dydaktyczne
    15 scenariuszy zajęć, każdy dla 2 godzin lekcyjnych, po 5 scenariuszy dla każdego modułu: opisy ćwiczeń i materiały dla odbiorców.

  • Portal internetowy
    Portal www.postawyeduzaw.pl jest narzędziem wspierającym realizację programu poprzez dostęp do programu, materiałów dydaktycznych i forum użytkowników.

  • Instrukcja stosowania metody
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Fiszka projektowa: application/zipFiszka projektowa.docx
Strategia wdrażania: application/pdfStrategia wdrażania.pdf
Strona www:

www.swps.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany