Model kompleksowego systemu współpracy z przedsiębiorcami dla wsparcia wchodzenia na rynek pracy młodych więźniów w województwie lubelskim

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Fundacja Rozwoju Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Odbiorcy:
  • Osoby do 25 roku życia
  • Osoby opuszczające jednostki penitencjarne
Użytkownicy:
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Instytucje rynku pracy
  • Pracodawcy
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Model kompleksowego systemu współpracy z przedsiębiorcami dla wsparcia wchodzenia na rynek pracy młodym więźniom

Opis rozwiązania:

Rozwiązanie odpowiada na problem niskiej efektywności współpracy podmiotów pośredniczących w procesie readaptacji społecznej i zawodowej więźniów z pracodawcami. W województwie lubelskim nie ma obecnie wspólnych, prowadzonych przez kilka podmiotów, przedsięwzięć służących aktywizacji więźniów przy aktywnym udziale przedsiębiorców/pracodawców. Wyzwaniem jest opracowanie i realizacja programów współpracy ww. podmiotów z przedsiębiorcami, których celem jest aktywizacja społeczna i zawodowa więźniów.

Wypracowany model jest nowatorskim sposobem współpracy różnorodnych podmiotów, wspierających readaptację społeczną i zawodową młodych więźniów na poziomie społeczności lokalnej/gminy/powiatu/ województwa. W systemie tym umieszczeni zostali również pracodawcy. Model zakłada współpracę (w społeczności lokalnej) zasobów ludzkich i instytucjonalnych, tak aby tworzyły układ połączony. Zakłada się, że każda instytucja dysponuje określonymi zasobami – wzajemne poznanie, uzupełnienie, łączenie zasobów pozwala na bardziej efektywne i ekonomiczne oddziaływania systemu na proces readaptacji młodych więźniów. Mocną stroną modelu jest także założenie wewnętrznej ewaluacji poprzez monitorowanie losów/sukcesu społecznego i/lub zawodowego młodych więźniów.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie jest skierowane do pracodawców, służby więziennej, służby kuratorskiej, instytucji pomocy społecznej, urzędów pracy oraz grup samopomocowych i organizacji pozarządowych świadczących wsparcie młodocianym więźniom.


Innowacyjność:

Elementem rozwiązania wartym uwagi jest połączenie aktywizacyjnego i diagniostycznego charakteru wsparcia oraz współpraca różnych podmiotów, które dotychczas funkcjonowały oddzielnie. Dotychczas nie podejmowano inicjatyw powodujących trwałą współpracę z przedsiębiorcami przy aktywizacji zawodowej więźniów.


Skuteczność:

 


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Strategia przygotowania do wolności i zatrudnialności młodych więźniów opuszczających zakłady karne jako forma angażowania pracodawców

Strategia organizuje zasady współpracy systemu na rzecz pozytywnej readaptacji społecznej i zawodowej młodych więźniów w oparciu o indywidualną ścieżkę readaptacji społecznej i zawodowej wyznaczaną poprzez potencjał psychospołeczny i zawodowy więźnia oraz zasoby systemu (kapitał służby penitencjarnej i kuratorskiej, pomocy społecznej, pośrednictwa pracy, organizacji pozarządowych, przedsiębiorczości).

  • Narzędzia do diagnozy potrzeb użytkowników i ich oczekiwań do pozostałych uczestników i pracodawców procesu readaptacji zawodowej więźniów

Narzędzia zawierają elementy specyficzne i niespecyficzne, określające potencjał wspierający dla każdej z grup użytkowników (pracodawcy, służba więzienna, służba kuratorska, instytucje pomocy społecznej, pracownicy urzędów pracy, grupy samopomocowe, NGO).

  • Program szkoleń dla użytkowników modelu na bazie potrzeb wspólnych z pracodawcami

W modelu szkolenia uwzględniono zaspokajanie potrzeb użytkowników w trzech wymiarach: pozyskiwania zasobów materialnych (funduszy) na prowadzoną działalność readaptacyjną; pozyskiwania zasobów stanu dla działań readaptacyjnych – przede wszystkim w wymiarze aktywizowania takich systemów społecznych, jak rodzina, grupy samopomocowe, pracodawcy, wolontariusze, organizacje pozarządowe; zwiększania zasobów osobistych, które służą pozytywnej readaptacji więźniów – m.in. poprzez uczestnictwo w zajęciach o charakterze superwizyjnym.

  • Narzędzia diagnozujące potencjał psychospołeczny i zawodowy więźniów stwierdzający potencjalną zatrudnialność u pracodawców

Narzędzia stanowią podstawę do wyboru ścieżki readaptacyjnej dla młodego więźnia na okres pobytu w zakładzie karnym a zwłaszcza 6 miesięcy przed opuszczeniem zakładu karnego, jak również po jego opuszczeniu.

  • Interaktywna platforma współpracy podmiotów z pracodawcami i baza danych podmiotów, użytkowników i uczestników readaptacji zawodowej więźniów zawierająca oferty dla współpracy i zatrudnialności

Platforma służy zwiększeniu wsparcia w wymienionym obszarze, m. in. poprzez możliwość wykorzystywania przez użytkowników takich elementów, jak: poszukiwanie informacji o dotychczasowym sposobie funkcjonowania skazanego; poszukiwanie i wymiana informacji o nowych możliwościach wspierania młodych więźniów; tworzenie współpracy instytucjonalnej na rzecz zatrudnialności osób opuszczających więzienia; szybki dostęp w zakresie uzyskiwania informacji zwrotnych od innych organizacji pomocowych; oszczędzanie czasu w zakresie komunikacji poziomej między podmiotami wspierającymi readaptację więźniów.

  • System monitorowania losów oraz sukcesu społecznego i zawodowego młodych więźniów na rynku pracy jako metoda prognozowania form współpracy z pracodawcami

System obejmuje działania: poznanie kapitału początkowego więźniów wyznaczającego indywidualną ścieżkę readaptacji (w okresie readaptacji do wolności); poznanie czynników podmiotowych (cech więźniów) oraz czynników środowiskowych (rodzinnych, instytucjonalnych), które w istotny sposób przyczyniają się do pozytywnych zmian w przystosowaniu młodych więźniów do życia w społeczeństwie oraz wyznaczają sukces w pracy (pozyskanie i utrzymanie pracy).

  • Model Komitetu wspierającego zatrudnialność osób opuszczających zakłady karne (formuła analizy indywidualnych przypadków) jako forma współpracy z pracodawcami

Model opiera się na analizach indywidualnych przypadków, przeprowadzanych przez zespół ekspertów – przedstawicieli instytucji pośredniczących w readaptacji społecznej i zawodowej więźniów, działających w określonej gminie/powiecie z udziałem pracodawców.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Fundacja Rozwoju Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRAPORT z ewaluacji.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany