Wielkopolski system monitorowania i prognozowania

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Politechnika Poznańska
Odbiorcy:
  • Pozostali uczniowie
  • Przedsiębiorcy
Użytkownicy:
  • Instytucje rynku pracy
  • Placówki oświatowe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Wielkopolski system monitorowania i prognozowania

Podstawowym problemem, do którego rozwiązania przyczyni się stworzone w projekcie narzędzie jest niedostosowanie systemu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Jedną z istotnych przyczyn istnienia tego problemu jest brak systemowego rozwiązania w zakresie sprawnego przepływu informacji między systemem kształcenia zawodowego a rynkiem pracy.

Zaproponowane w projekcie narzędzie, pn. „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania” to rozwiązanie organizacyjno-techniczne w postaci systemu monitorowania i prognozowania kształcenia zawodowego. Zadaniem systemu jest identyfikowanie luk kompetencji zawodowych i wspomaganie procesu zarządzania kształceniem zawodowym. Rozwiązanie polega w szczególności na stworzeniu dynamicznej, uzupełnianej na bieżąco przez zainteresowane strony (tj. instytucje rynku pracy, szkoły, przedsiębiorców i uczniów) bazy danych, umożliwiającej generowanie informacji pożądanych przez poszczególnych odbiorców. Monitorowanie i prognozowanie obejmuje: popyt na kompetencje i kwalifikacje zawodowe wśród pracodawców i podaż kompetencji zawodowych wśród uczniów szkół zawodowych oraz w placówkach kształcenia zawodowego, wielopłaszczyznową analizę zmian między popytem i podażą kompetencji i kwalifikacji, sporządzanie krótko- i średnioterminowych prognoz. Istotnym elementem tworzonego rozwiązania, jest oparcie funkcjonującego systemu na pojęciu kompetencji. Mapy kompetencji są narzędziem wykorzystywanym do bieżącego monitoringu oraz opracowania prognoz w projektowanym systemie.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez podmioty działające w obszarze związanym
z analizą regionalnego rynku pracy, w tym instytucje rynku pracy (w szczególności powiatowe urzędy pracy), szkoły i placówki oświatowe prowadzące kształcenie zawodowe (z wyłączeniem kształcenia zawodowego dla dorosłych), organizacje reprezentujące pracodawców.


Innowacyjność:

Innowacją w proponowanym rozwiązaniu jest odejście od badań okresowych na rzecz ciągłego pozyskiwania informacji o popycie i podaży na regionalnym rynku pracy, a także stworzenie możliwości oddzielenia kompetencji (w tym umiejętności) od obowiązującej obecnie klasyfikacji zawodów, dzięki czemu możliwe będzie kreowanie nowych profesji, zaspokajających faktyczne zapotrzebowanie rynku pracy.


Skuteczność:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. W opinii użytkowników „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania” jest systemem innowacyjnym, przydatnym dla uczniów szkół zawodowych i pomocnym w identyfikacji zasobów wiedzy i umiejętności uczniów oraz diagnozy braków w tym zakresie. Ponadto system spełnia oczekiwania użytkowników jako platforma informacyjna o rynku pracy. Instytucje rynku pracy pozytywnie oceniały kompleksowość tworzonego rozwiązania. Również w przypadku grupy odbiorców system jest ciekawą propozycją, przydatną w wyborze pracy (w przypadku uczniów) i źródłem ciekawych i przydatnych informacji (dla pracodawców). Ponadto uczniowie wśród zalet systemu wymieniali możliwość zweryfikowania swoich kompetencji i sprawdzenia oczekiwań przedsiębiorców. Natomiast pracodawcy wskazywali na łatwość i szybkość obsługi oraz oszczędność czasu i pieniędzy.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Monografia: Wielkopolski system monitorowania i prognozowania w zakresie kształcenia zawodowego. Praca zbiorowa pod redakcją Macieja Szafrańskiego. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2011.

  • Zestaw instrukcji obsługi narzędzia informatycznego dla odbiorców i użytkowników:
  • Instrukcja dla ucznia,
  • Instrukcja dla pracodawcy,
  • Instrukcja dla instytucji,
  • Instrukcja dla dyrektor szkoły.

  • Zestaw instrukcji multimedialnych obsługi narzędzia informatycznego dla odbiorców i użytkowników:
  • Moduł ucznia,
  • Moduł pracodawcy,
  • Moduł analityczny. 
  • Przewodnik po raportach i wskaźnikach „Wielkopolskiego systemu monitorowania i prognozowania”.
  • Książka jakości projektu „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania”.
  • Procedury i instrukcje w projekcie „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania”:
  • Procedura P-AWT01/01: Przepływ informacji i komunikacja w projekcie.
  • Procedura P-AWT01/02: Zasady rozliczeń prac zespołu projektowego wykonywanych w projekcie.
  • Procedura P-AWT01/03 (Wersja 01): Działania przygotowawcze na rzecz zapewnienia prawidłowego przebiegu fokusów z użyciem komputerów.
  • Procedura P-AWT01/04: Organizacja testowania narzędzia informatycznego WSMiP z wykorzystaniem Internetu.
  • Przykładowa instrukcja zadania projektu: Instrukcja I-AWT01/Z05+: Szczegółowy zakres prac i wymaganych produktów w ramach Zadania 5. Testowanie systemu (WSMPKZ) oraz wybranych etapów Zadań 6 i 9 w ramach projektu.
  • Kody źródłowe i zrzut bazy danych narzędzia w podsystemie informatycznym.
Beneficjent:
  • Politechnika Poznańska
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany