Z matrycą do innowacyjnej przedsiębiorczości

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Politechnika Śląska
Odbiorcy:
  • Pracownicy naukowi
  • Przedsiębiorcy
  • Studenci
Użytkownicy:
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Matryca potrzeb marketingowych (MPM)

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) związane z niskimi umiejętnościami przedsiębiorców w zastosowaniu innowacyjnego podejścia do reklamy, promocji, dystrybucji, i co za tym idzie do skutecznej sprzedaży produktu lub usługi.

Narzędzie jakim jest matryca potrzeb marketingowych pozwala przedsiębiorcom MŚP zdiagnozować i ocenić swoją konkurencyjność i innowacyjność na rynku pracy. Rozwiązanie umożliwia indywidualne oszacowanie pozycji firmy w wymiarze innowacyjności. Matryca przyczynia się do podniesienia i dostosowania kwalifikacji i umiejętności studentów i doktorantów uczelni wyższych oraz przedsiębiorców MŚP w zakresie marketingu innowacyjnych dóbr przemysłowych i usług. Ponadto sprzyja lepszemu łączeniu sfery nauki i przedsiębiorczości, szczególnie w dziedzinie innowacji marketingowej i marketingu innowacji w sektorze MŚP.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie skierowane jest głównie do uczelni wyższych, pracodawców, firm szkoleniowych a także MŚP. Z rozwiązania mogą również skorzystać: absolwenci uczelni, którzy zdecydują się na założenie własnej działalności gospodarczej, studenci, doktoranci, pracownicy MŚP.


Innowacyjność:

Według autorów rozwiązania dotychczas nie opracowano skutecznego narzędzia łączącego sferę nauki akademickiej z praktyką życia gospodarczego sektora MŚP. W polityce kształcenia studentów uczelni technicznych problem trudności wypromowania nowego, innowacyjnego produktu na rynku nie był wystarczająco dostrzegany, dodatkowo przedsiębiorcy z MŚP do chwili obecnej nie posiadali standaryzowanych narzędzi do samodzielnej diagnozy swoich potrzeb marketingowych. Dotychczas na uczelniach technicznych forma warsztatów z wykorzystaniem standaryzowanego narzędzia diagnostycznego w nauczaniu metod promowania nowych, innowacyjnych rozwiązań dla przemysłu i usług nie była wykorzystywana.


Skuteczność:

Raport z ewaluacji zewnętrznej wykazuje, iż 96% osób pracujących z narzędziem ocenia matrycę pozytywnie. Blisko 70% z nich nie spotkało się wcześniej z podobnym narzędziem, a ponad 77% twierdzi, iż matryca jest potrzebna przedsiębiorcom sektora MŚP. Ponad 77% osób pracujących z narzędziem, oświadczyło, że byliby skłonni do systematycznego korzystania z narzędzia, a ok. 65% z nich stwierdziło, iż dzięki skorzystaniu z narzędzia ich umiejętności i wiedza z zakresu innowacji marketingowej i marketingu innowacji wzrosły. Wskazano również (98%), że matryca idealnie nadaje się do autodiagnozy przedsiębiorstwa pod względem innowacji marketingowej oraz marketingu innowacji.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Kwestionariusz matrycy

Jest to narzędzie on-line dostępne na stronie internetowej: www.innowacyjna-matryca.pl wraz z opisem oraz instrukcją obsługi narzędzia.

  • Interaktywna ścieżka rozwoju (Indywidualna Ścieżka Rozwoju)


Indywidualna Ścieżka Rozwoju powstaje na postawie odpowiedzi na wszystkie pytania w kwestionariuszu matrycy. Rezultat generowany jest bezpośrednio po zakończeniu badania z możliwością wydruku i zapisu dokumentu w formacie pdf na dysku twardym komputera.

  • Program nauczania przedmiotu: „Marketing innowacyjnych dóbr i usług”

Program jest do wykorzystania na uczelniach technicznych i ekonomicznych.

  • Publikacja „Matryca potrzeb marketingowych w sektorze MŚP. Diagnoza problemu i konstrukcja narzędzia”
  • Podręcznik „Matryca potrzeb marketingowych w sektorze MŚP. Testowanie i upowszechnianie narzędzia”

Podręcznik zawiera szczegółowy opis procesów testowania oraz upowszechniania rozwiązania.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Politechnika Śląska
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany