Z matrycą do innowacyjnej przedsiębiorczości
- Adaptacyjność
- projekt innowacyjny
- Pracownicy naukowi
- Przedsiębiorcy
- Studenci
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: Matryca potrzeb marketingowych (MPM)
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) związane z niskimi umiejętnościami przedsiębiorców w zastosowaniu innowacyjnego podejścia do reklamy, promocji, dystrybucji, i co za tym idzie do skutecznej sprzedaży produktu lub usługi.
Narzędzie jakim jest matryca potrzeb marketingowych pozwala przedsiębiorcom MŚP zdiagnozować i ocenić swoją konkurencyjność i innowacyjność na rynku pracy. Rozwiązanie umożliwia indywidualne oszacowanie pozycji firmy w wymiarze innowacyjności. Matryca przyczynia się do podniesienia i dostosowania kwalifikacji i umiejętności studentów i doktorantów uczelni wyższych oraz przedsiębiorców MŚP w zakresie marketingu innowacyjnych dóbr przemysłowych i usług. Ponadto sprzyja lepszemu łączeniu sfery nauki i przedsiębiorczości, szczególnie w dziedzinie innowacji marketingowej i marketingu innowacji w sektorze MŚP.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie skierowane jest głównie do uczelni wyższych, pracodawców, firm szkoleniowych a także MŚP. Z rozwiązania mogą również skorzystać: absolwenci uczelni, którzy zdecydują się na założenie własnej działalności gospodarczej, studenci, doktoranci, pracownicy MŚP.
Innowacyjność:
Według autorów rozwiązania dotychczas nie opracowano skutecznego narzędzia łączącego sferę nauki akademickiej z praktyką życia gospodarczego sektora MŚP. W polityce kształcenia studentów uczelni technicznych problem trudności wypromowania nowego, innowacyjnego produktu na rynku nie był wystarczająco dostrzegany, dodatkowo przedsiębiorcy z MŚP do chwili obecnej nie posiadali standaryzowanych narzędzi do samodzielnej diagnozy swoich potrzeb marketingowych. Dotychczas na uczelniach technicznych forma warsztatów z wykorzystaniem standaryzowanego narzędzia diagnostycznego w nauczaniu metod promowania nowych, innowacyjnych rozwiązań dla przemysłu i usług nie była wykorzystywana.
Skuteczność:
Raport z ewaluacji zewnętrznej wykazuje, iż 96% osób pracujących z narzędziem ocenia matrycę pozytywnie. Blisko 70% z nich nie spotkało się wcześniej z podobnym narzędziem, a ponad 77% twierdzi, iż matryca jest potrzebna przedsiębiorcom sektora MŚP. Ponad 77% osób pracujących z narzędziem, oświadczyło, że byliby skłonni do systematycznego korzystania z narzędzia, a ok. 65% z nich stwierdziło, iż dzięki skorzystaniu z narzędzia ich umiejętności i wiedza z zakresu innowacji marketingowej i marketingu innowacji wzrosły. Wskazano również (98%), że matryca idealnie nadaje się do autodiagnozy przedsiębiorstwa pod względem innowacji marketingowej oraz marketingu innowacji.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Kwestionariusz matrycy
Jest to narzędzie on-line dostępne na stronie internetowej: www.innowacyjna-matryca.pl wraz z opisem oraz instrukcją obsługi narzędzia.
- Interaktywna ścieżka rozwoju (Indywidualna Ścieżka Rozwoju)
Indywidualna Ścieżka Rozwoju powstaje na postawie odpowiedzi na wszystkie pytania w kwestionariuszu matrycy. Rezultat generowany jest bezpośrednio po zakończeniu badania z możliwością wydruku i zapisu dokumentu w formacie pdf na dysku twardym komputera.
- Program nauczania przedmiotu: „Marketing innowacyjnych dóbr i usług”
Program jest do wykorzystania na uczelniach technicznych i ekonomicznych.
- Publikacja „Matryca potrzeb marketingowych w sektorze MŚP. Diagnoza problemu i konstrukcja narzędzia”
- Podręcznik „Matryca potrzeb marketingowych w sektorze MŚP. Testowanie i upowszechnianie narzędzia”
Podręcznik zawiera szczegółowy opis procesów testowania oraz upowszechniania rozwiązania.
- Politechnika Śląska
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany