Rejs do kariery

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Akademia Morska w Gdyni
Odbiorcy:
  • Studenci
Użytkownicy:
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Program rozwoju kompetencji

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niskim poziomem praktycznego przygotowania absolwentów szkół wyższych do wymagań stawianych przez pracodawców. Zdobyta przez absolwentów wiedza ma często charakter czysto teoretyczny. Studenci zarówno uczęszczają przede wszystkim na wykłady, mają mało ćwiczeń praktycznych i seminariów. Później w pracy nie potrafią wykorzystać przyswojonych informacji, działają schematycznie, czekają na pomoc i wskazanie sposobu rozwiązania problemu, natomiast pracodawcy oczekują od nich kreatywności, przedsiębiorczości i dużej samodzielności w działaniu. Konieczne jest dostosowanie programów nauczania, tworzenie nowych kierunków studiów, wprowadzenie przedmiotów adekwatnych do wymogów lokalnego rynku pracy oraz stałe konsultacje z lokalnymi pracodawcami.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu stworzenie efektywnej metody (modelu) przygotowania studentów ostatniego roku nauki na uczelniach do wyjścia na rynek pracy oraz poprawy ich elastyczności. W ramach rozwiązania wypracowano model wsparcia studentów ostatniego roku uczelni – Program rozwoju kompetencji – który ma przygotować ich do wyjścia na rynek pracy. Odbiorcy modelu wsparcia (studenci ostatniego roku) będą diagnozowani ze względu na cechy osobowe i kompetencje, następnie na podstawie tej diagnozy ustalane będzie jakiego rodzaju wsparcia potrzebują. Zostanie określone czy potrzebują wsparcia w zakresie przełamywania barier osobowościowych uniemożliwiających efektywne wyjście na rynek pracy, czy też wystarczy wsparcie w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych, lub też w zakresie przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Narzędzie to powinno być wykorzystywane przez akademickie biura karier.


Kto może skorzystać:

Z rozwiązania mogą skorzystać uczelnie i szkoły wyższe.


Innowacyjność rozwiązania 

Innowacyjny charakter tego rozwiązania polega przede wszystkim na dogłębnej diagnozie studenta ostatniego roku studiów za pomocą:

  • testu diagnozującego jego słabe i mocne strony, umiejętności przedsiębiorcze;
  • informacji zwrotnych od pracodawców współpracujących z Biurami Karier (w wyniku spotkań na symulacji rozmów kwalifikacyjnych i assessment centre), a następnie na usunięciu zdiagnozowanych deficytów poprzez „szyte na miarę”, indywidualne ścieżki wsparcia.

Dotychczas stosowane wsparcie nie umożliwia zindywidualizowanego podejścia do osób na ostatnim roku studiów i ma charakter zbyt ogólny, dotyczy obszarów, które sam zainteresowany zauważył. Grupa docelowa była w kontekście rynku pracy do tej pory wspierana zbyt ogólnie oraz w sposób bierny.Nowe podejście do tego problemu uwzględnia takie badanie studenta, aby odkryć braki, o których posiadanie on sam się nie podejrzewa. Przy okazji zaś pozwala znaleźć mocne strony, które mogą zwiększyć pewność siebie podczas szukania pracy czy ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Program rozwoju kompetencji

    Narzędzie wspierania studentów i absolwentów uczelni do zastosowania w Akademickich Biurach Karier przez zatrudnionych tam pracowników. Końcowym elementem innowacyjnej metody jest dokument nazwany Referencjami Biura Karier, który zawiera wszystkie pozytywne informacje zdobyte podczas Programu rozwoju kompetencji na temat osoby, która go przeszła, jak również informacje o uczestnictwie w programie i zrealizowanych ścieżkach wsparcia.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Akademia Morska w Gdyni
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany