Wirtualna firma dobrą praktyką kształcenia zawodowego
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Pozostali uczniowie
- Uczniowie szkół podstawowych
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół podstawowych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pozostali nauczyciele
Nazwa rozwiązania: Wirtualna Firma
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy występujące w szkolnictwie zawodowym o profilu ekonomicznym i handlowym, związane ze słabym wykorzystaniem w praktyce teoretycznej wiedzy nabytej przez uczniów. Przekłada się to na niską zdawalność egzaminów zawodowych. Przyczyną takiego stanu jest brak odpowiednich metod dydaktycznych, które pozwalałyby na łączenie teorii z praktyką.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to narzędzie dydaktyczne w postaci aplikacji pn.: „Wirtualna Firma”, mającej na celu podniesienie poziomu innowacyjnej oferty kształcenia zawodowego w szkołach. Aplikacja umożliwia symulację w wirtualnym środowisku rzeczywistej pracy z dokumentami i ludźmi, kształcenie uczniów przebiega w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistości. „Wirtualna Firma” umożliwia odwzorowanie w warunkach szkolnych rzeczywistych warunków funkcjonowania firmy, gdzie prace biurowe, rozliczenia finansowe, transakcje handlowe, itp. są identyczne z tymi, które można spotkać w prawdziwych przedsiębiorstwach, a jedynie towar i pieniądze są fikcyjne. Aplikację można wykorzystać przy pomocy poradnika dla nauczyciela oraz poradnika dla ucznia.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli i dyrektorów szkół, prezydentów miast i starostów powiatowych, ośrodki doskonalenia nauczycieli, gminne, powiatowe i wojewódzkie wydziały edukacji oraz organizacje pozarządowe działające w zakresie: edukacji, szkolnictwa wyższego, oświaty i wychowania.
Innowacyjność:
Nowość w prezentowanym rozwiązaniu polega na wdrożeniu dotychczas niestosowanego w szkołach zawodowych o profilu ekonomicznym narzędzia dydaktycznego w postaci aplikacji. Wykorzystane podejście wyróżnia przede wszystkim skala podobieństwa do warunków realnej pracy. Większość stosowanych form ćwiczeń nie daje możliwości poznania zasad funkcjonowania przedsiębiorstw oraz zrozumienia istoty zagadnień pracownika na każdym stanowisku pracy. Atutem rozwiązania jest wytworzenie u uczniów poczucia odpowiedzialności za własne działania i za ogólną sytuację firmy oraz zapoznanie ich z prawami rynku.
Skuteczność:
Badania przeprowadzone w trakcie ewaluacji zewnętrznej wskazują, że wszystkie założone we wniosku wskaźniki odzwierciedlające realizację celów szczegółowych a mianowicie: wykorzystywanie aktywizującego środka dydaktycznego, przygotowanie merytoryczne kadry nauczycielskiej do wykorzystania innowacyjnej formy edukacji oraz podniesienia kwalifikacji zawodowych uczniów zostały osiągnięte na założonym lub wyższym od założonego poziomie, a zaplanowane mechanizmy zostały opracowane i wdrożone do realizacji.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Aplikacja WIRTUALNA FIRMA wraz z instrukcją obsługi oraz projektem funkcjonalnym – umożliwia symulację w wirtualnym środowisku rzeczywistej pracy z dokumentami i ludźmi
- Poradnik dla nauczyciela i poradnik dla ucznia – opisuje zasady korzystania z aplikacji
- ECORYS Polska Sp. z o.o.
- Firma handlowo-usługowa ”JAR-MAR” Centrum Kształcenia ”Wiedza dla wszystkich”
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany