Wczoraj wykluczenie jutro zatrudnienie

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Stowarzyszenie PROREW
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
Użytkownicy:
  • Placówki opiekuńczo-wychowawcze
  • Pozostali nauczyciele
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z brakiem efektywnej i skoordynowanej współpracy między publicznymi instytucjami pomocy społecznej, rynkiem pracy i organizacjami pozarządowymi działającymi w sferze integracji społeczno-zawodowej wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW). Współpraca między tymi podmiotami bywa podejmowana, ale często ma charakter okazjonalny (np. w okresie realizacji projektu w ramach PO KL) i skupia się na wąskim obszarze współpracy. Brak systemowych rozwiązań powoduje, że działania podejmowane przez te trzy rodzaje podmiotów nie uzupełniają się, za to często się powielają.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu opracowanie, przetestowanie oraz upowszechnienie i włączenie do polityki modelu rozwiązań służących ułatwieniu wchodzenia na rynek pracy wychowanków MOW w wyniku współpracy podmiotów działających w obszarze zatrudnienia, pomocy i integracji społecznej oraz przedsiębiorców.
W ramach rozwiązania wypracowano nowe narzędzia dla kadry młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz przedsiębiorców przyjmujących wychowanków na praktyki zawodowe. Wypracowany model ułatwia i zwiększa szanse wchodzenia na rynek pracy. Model obejmuje niestosowane dotychczas w MOW wsparcie dla wychowanków w formie:

  • indywidualnych zajęć z przedmiotów istotnych dla rynku pracy tj. język polski, matematyka, język obcy, przedsiębiorczość oraz technologie informacyjno-komunikacyjne,
  • indywidualnych zajęć pedagogiczno-resocjalizacyjno-zawodowych,
  • alternatywnych form rozwoju do rozbudzania pasji życiowych, która w przyszłości zaowocować może podjęciem decyzji o samo zatrudnieniu,
  • grupowych zajęć z zakresu Treningu Zastępowania Agresji oraz Treningu Twórczego Myślenia
  • przyuczenia do zawodu u pracodawcy.


Kto może skorzystać:

Z rozwiązania mogą skorzystać wychowawcy MOW, jednostki samorządu terytorialnego, pracodawcy.


Innowacyjność rozwiązania:

Innowacyjność modelu wypracowanego i przetestowanego w ramach projektu, polega na jego interdyscyplinarnym charakterze, kompleksowości, połączeniu różnych typów metod, form i działań wsparcia, w celu stworzenia lepszych warunków do wejścia na rynek pracy młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym przebywającej w MOW. To także sposób prowadzący do zmiany mentalności i postrzegania wychowanków MOW-ów przez pracodawców i społeczeństwo. Proponowany model opiera się na odejściu od "podawczych", tradycyjnych form nauczania, wychowania i pracy z osobami umieszczonymi w MOW-ach, i zastąpieniu ich aktywną pracą indywidualną i grupową. Proponuje wyjście poza ramy życia w zamkniętej placówce i otwarcie się na środowisko lokalne i pracodawców.
Model obejmuje indywidualne zajęcia z języka polskiego, języka angielskiego matematyki, technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK - z ang. ICT) i przedsiębiorczości, podczas których, oprócz wyrównywania braków edukacyjnych, wprowadzono innowacyjne formy pracy z uczniami polegające na tym, że treści nauczania każdych zajęć oparte są na tematyce będącej przedmiotem zainteresowań grupy uczniów.


Skuteczność:

Potwierdzeniem skuteczności form wsparcia młodzieży, które składają się na wypracowany w ramach projektu model, są wyniki (uzyskane po badaniu ankietowym odbiorców) przyrostu wiedzy i umiejętności wśród wychowanków MOW. 
Potwierdzeniem skuteczności modelu dla kadry i pracodawców są ich opinie z badań kwestionariuszowych w projekcie. W kwestii wykorzystania mocnych stron wychowanków, które zostały rozpoznane przez wychowawców i nauczycieli w trakcie realizacji projektu, niemal jednomyślnie stwierdzono wzrost kompetencji w "organizacji zajęć zgodnych z zainteresowaniami uczniów dających możliwość wykazania się młodzieży, organizacji imprez szkolnych, konkursów i zajęć sportowych (stawianie na rozwój fizyczny ale także na intelektualny), organizacji wycieczek poza teren placówki (muzea, teatry), prowadzeniu kół zainteresowań itp." Na pytanie "Czy formy wsparcia w pracy z młodzieżą oferowane w projekcie są w stanie zmniejszyć Pani/Pana stres w codziennej pracy?" 90% ankietowanej kadry odpowiedziało twierdząco, tylko 10% odpowiedziało "nie" lub "raczej nie". Badani wskazywali, że dzięki wsparciu, które otrzymali przez udział w projekcie, zmniejszył się ich poziom stresu. Mieli bowiem możliwość lepiej poznać wychowanków, otworzyć się na nich, a tym samym potrafią teraz efektywniej wpływać na wychowanków dzięki, wzbogaconej o nowe formy i metody, pracy z trudną młodzieżą.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Produktem finalnym wypracowanym w ramach projektu jest Poradnik wejścia na rynek pracy młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym zawierający:

  • Model wejścia na rynek pracy młodzieży niedostosowanej społecznie i zagrożonej wykluczeniem społecznym przebywającej w/opuszczającej młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
  • Model współpracy między sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarządowymi na rzecz wypracowania modelu wejścia na rynek pracy młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym przebywającej w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych.

 

 

Beneficjent:
  • Stowarzyszenie PROREW
Fiszka projektowa: application/zipFiszka.docx
Strona www:

www.wwjz.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany