Turystycznym szlakiem z ziemi włoskiej do Polski
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Szkoły zawodowe
Nazwa rozwiązania: Program organizacji zajęć pozalekcyjnych w celu wykonania projektów uczniowskich
Rynek pracy oraz konkretne oczekiwania pracodawców stawiają nowe wymagania przed szkolnictwem zawodowym w związku z czym istnieje potrzeba wzmocnienia znaczenia kompetencji kluczowych w procesie kształcenia. Zaproponowane w projekcie rozwiązanie miało na celu ukształtowanie umiejętności młodzieży w zakresie realizacji imprez turystycznych, z uwzględnieniem potrzeb indywidualnego turysty zagranicznego. Modelowy program zajęć pozalekcyjnych zawiera szczegółowo rozpisane programy warsztatów, z uwzględnieniem modułów podnoszących kwalifikacje zawodowe, językowe, a także obejmujący kwestie równości płci.
Zastosowanie rozwiązania w praktyce pozwoliło na wzrost motywacji uczniów do nauki języków obcych, umożłiwiło opracowanie indywidualnych planów działania dla uczniów, podwyższenie ich samooceny w zakresie szans na zatrudnienie na lokalnym rynku pracy zgodnie z wykształceniem. Współpraca szkoły z przedsiębiorstwami branży turystycznej umożliwiła lepsze dostosowanie procesu kształcenia (a więc samego progamu organizacji zajęć) do wymogów lokalnego rynku pracy, a tym samym umożliwiła płynne przejście absolwentów do aktywności zawodowej.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły i placówki oświatowe, kształcące w zakresie obsługi indywidualnej turysty zagranicznego. Wsparcie skierowane jest do uczniów kształcących się w zawodzie technik obsługi turystycznej.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera włoskiego – Instituto Tecnico Statale per Attivita Sociali "Pietro Scalcerle", który prowadzi kształcenie w wielu obszarach, przygotowując młodzież do pracy między innymi w turystyce. Szkoła realizuje wiele projektów, dzięki którym uczniowie są lepiej przygotowani do rozpoczęcia kariery zawodowej m.in.: program staży w biurach podróży, informacji turystycznej, czy hotelach; program Leonardo da Vinci, Comenius. W projekcie brały też udział włoskie biura podróży, obsługujące szkoły w zakresie organizacji wycieczek i imprez zewnętrznych.
Wykorzystanie doświadczeń partnerów zagranicznych pozwoliło zwiększyć atrakcyjność nauki w zawodzie technik obsługi turystycznej oraz podniosło jakość kształcenia poprzez ukształtowanie kluczowych umiejętności zawodowych w ścisłym kontakcie z pracodawcą, co potwierdziła przeprowadzona przez beneficjenta ewaluacja projektu. Nawiązano trwałe kontakty, które skutkują propozycjami dalszej współpracy w w realizacji kolejnych przedsięwzięć.
Dzięki współpracy ponadnarodowej młodzi technicy turystyki nauczyli się ustalać, koordynować i nadzorować realizację obsługi turystycznej, badać popyt oraz kreować podaż usług turystycznych dla klientów krajowych i zagranicznych. Młodzież, dzięki uczestnictwu w projekcie otrzymała nie tylko szansę poznania innej kultury, ale przede wszystkim integracji ze środowiskiem międzynarodowym.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Modelowy program zajęć pozalekcyjnych pn. „Program organizacji zajęć pozalekcyjnych w celu wykonania projektów uczniowskich”, zawierający program warsztatów z następującymi modułami:
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wsparcie przygotowania projektów uczniowskich;
- samozatrudnienie;
- przygotowanie do prowadzenia wycieczek zagranicznych/pilotażu;
- indywidualna opieka nad grupą/klientem;
- indywidualny plan działania;
- zajęcia komputerowe;
- równość szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy;
- język angielski i język włoski dla początkujących.
- Opracowanie końcowe prezentujące rezultaty projektu i wyniki adaptacji dobrych rozwiązań partnera zagranicznego
- Miasto Łódź
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany