Q Pracy!
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny
- Osoby opuszczające placówki zastępcze
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z usamodzielnianiem się wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Proces usamodzielniania jest bardzo trudny, a placówki nie są zwykle w stanie w odpowiedni sposób przygotować młodych ludzi do wejścia w dorosłe życie. Pomoc państwa dla usamodzielniających się wychowanków koncentruje się na pomocy finansowej. Przyznanie jej uwarunkowane jest przystąpieniem wychowanka do indywidualnego programu usamodzielnienia, współtworzonego z opiekunem usamodzielnienia. Wychowanek wskazuje opiekuna usamodzielnienia, który pełni tę funkcję społecznie. W wielu przypadkach opiekunem zostaje pracownik socjalny, który z uwagi na brak czasu i więzi z wychowankiem ogranicza pomoc w procesie usamodzielnienia do formalnych spotkań. Sam program usamodzielniania traktowany jest przez wychowanków tylko jako konieczna procedura do uzyskania wsparcia finansowego. W rezultacie program tworzony jest dopiero w momencie podjęcia przez wychowanka decyzji o opuszczaniu placówki, czyli zbyt późno, gdyż najważniejsze decyzje, np. o wyborze ścieżki edukacji zawodowej wychowankowie musieli podjąć dużo wcześniej. Brakuje przykładów współpracy z instytucjami otoczenia rynku pracy i pracodawcami, które uczyniłyby proces usamodzielniania wychowanków placówek kompleksowym i z budowałyby pomost między wychowaniem w placówkach a jego wejściem na otwarty rynek pracy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu usprawnienie obowiązującego systemu wsparcia usamodzielniających się wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych w oparciu o innowacyjny instrument wczesnej interwencji bazujący na trójsektorowej współpracy. W ramach rozwiązania wypracowano instrument wczesnej interwencji w postaci modelu pracy wychowawczej ukierunkowanej na aktywizację zawodową wychowanków domów dziecka oraz metodykę wdrożenia modelu bazującą na trójsektorowej współpracy instytucji integracji społecznej, otoczenia rynku pracy oraz przedsiębiorców.
Kto może skorzystać:
Z rozwiązania mogą skorzystać pracownicy instytucji pomocy i integracji społecznej, kadra pedagogiczna placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Innowacyjność:
Podstawą zaproponowanych w modelu rozwiązań jest indywidualne podejście do wychowanka i jego potrzeb w procesie usamodzielniania, które realizowane jest w warunkach kameralnej placówki opiekuńczo-wychowawczej.
Innowacja polega w głównej mierze na zmianie podejścia przez placówki opiekuńczo-wychowawcze do stawianych celów wychowawczych. Głównymi, realizowanymi formami wsparcia w okresie pobytu dziecka w placówce jest zaspokajanie potrzeb bytowych, zapewnienie opieki, kształcenia, dodatkowych zajęć wyrównawczych, przygotowania do życia społecznego oraz podejmowanie działań w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej. Dlatego praca wychowawcza zorientowana jest na wyrównywanie deficytów wynikających z zaniedbania w środowisku rodzinnym. Jak wynika z badań podejście to jest niewystarczające w kontekście przygotowania wychowanków do życiowej samodzielności, której gwarantem jest trwałe, stabilne zatrudnienie. Proponowany w ramach rozwiązania udoskonalony model pracy wychowawczej zakłada zmiany wprowadzane w warunkach kameralnej placówki opiekuńczo-wychowawczej. Podejście takie zbliżone jest do wychowania w warunkach rodzinnych, ponieważ praca z wychowankiem oparta jest na indywidualnym podejściu do dziecka i jego potrzeb, i jest oparta na mocnych stronach wychowanka, opieraniu się na jego pozytywnym potencjale i budowaniu poczucia wartości, co jest kluczowe dla zaistnienia na rynku pracy.
Skuteczność
Do uzupełnienia po złożeniu produktu.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Produkt będzie się składał z:
- modelu pracy w domach dziecka ukierunkowanej na sferę aktywności zawodowej wychowanków domów dziecka oraz metodyki wdrażania modelu przez kadrę pedagogiczną domów dziecka.
Model podzielony będzie na 2 części:
- katalog zaleceń „Od wychowania w kameralnych domach dziecka do rynku pracy”,
- katalog zaleceń „Jak tworzyć przyjazne środowisko współpracy z pracodawcami”.
Metodyka wdrażania modelu przez kadrę pedagogiczną domów dziecka zawierała będzie scenariusze i materiały szkoleniowe nt. pracy wychowawczej z wykorzystaniem zasobów instytucji rynku pracy i pracodawców.
- Gdańska Fundacja Innowacji Społecznej
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany