Zawód – Kariera – Sukces – program rozwojowy dla szkół z województwa łódzkiego, jako narzędzie podnoszące atrakcyjność i jakość kształcenia zawodowego

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Uniwersytet Łódzki
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Pracodawcy
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem związany z niedostosowaniem aktualnej oferty kształcenia zawodowego do zapotrzebowania rynku pracy oraz brakiem wśród ludzi młodych, którzy wchodzą na rynek pracy, wykształconych postaw przedsiębiorczych.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy udziale partnera z USA, pn. utworzenie Centrum Kariery Młodzieży "Know Base", ma na celu wzmocnienie i podniesienie atrakcyjności oraz jakości oferty edukacyjnej trzech zespołów szkół zawodowych w Pabianicach, przez wykorzystanie innowacyjnych programów i metod kształcenia zaadaptowanych od Arlington Public Schools (APS) z USA.

W ramach projektu powstało Centrum Kariery Młodzieży "Know Base". Centrum jest polskim odpowiednikiem, stworzonego przez partnera, amerykańskiego Centrum Know Base MCDE. Centrum stworzone zostało w oparciu o organizacyjne i merytoryczne doświadczenia APS, które zostały ujęte w podręczniku utworzenia centrum, opracowanym przez APS na potrzeby projektu. Podręcznik zawiera program i opis prowadzenia zajęć z kompetencji kluczowych w zakresie: bezpieczeństwa w sieci - moduł ICT oraz przedsiebiorczości - "Droga do przedsiębiorczości".
Zrealizowano działania w ramach filarów projektu: doradczo-zawodowego, kompetencji kluczowych i edukacyjnych (z przedmiotów: "Bezpieczeństwo w sieci", "Droga do przedsiębiorczości" oraz w zakresie przedmiotów ścisłych, przedmiotów zawodowych oraz rozwoju kompetencji miękkich).

Zastosowanie rozwiązania pozwoli na realne zwiększenie szans na zatrudnienie wśród uczniów biorących udział w projekcie. Pozwala ono na lepsze dostosowanie umiejętności uczniów do potrzeb lokalnego rynku pracy i wymogów pracodawców. W wyniku zastosowania narzędzia możliwe jest poszerzenie wiedzy i kompetencji uczniów i nauczycieli, poszerzenie perspektyw, wzmocnienie rozwoju i adaptacyjności młodego pokolenia do wymogów obecnego rynku pracy.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły zawodowe i inne instytucje edukacyjne zajmujące się kształceniem i wspieraniem rozwoju kariery uczniów. Wsparcie skierowane jest do absolwentów szkół zawodowych i nauczycieli. Będzie ono przydatne także dla lokalnych przedsiębiorców.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

Przy opracowaniu rozwiązania wykorzystano długoletnie doświadczenia partnera zagranicznego w szkolnictwie zawodowym, Arlington Public Schools, będącego liderem w zakresie technologii i zarządzania karierą (w ramach tzw. systemu STEM /science, technology, engineering, mathematics/, Education i CTE /Career Technology Education/) przez adaptację nowych rozwiązań stosowanych w Arlington Public Schools. Korzyści wynikały przede wszystkim z:

  • wspólnej pracy nad zaadaptowaniem materiałów opracowanych przez APS do potrzeb szkół polskich;
  • opracowania i wdrożenia systemu szkoleń dla nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach przedmiotów „Bezpieczeństwo w sieci” oraz „Droga do przedsiębiorczości” - szkolenia dla nauczycieli zostały przeprowadzone przez partnera ponadnarodowego;
  • przygotowania i przeprowadzenia wspólnych zajęć dla młodzieży polskiej i amerykańskiej;
  • organizacji konkursu w ramach zajęć z modułu „Bezpieczeństwo w sieci” o tematyce związanej z prowadzonymi zajęciami;
  • opieki merytorycznej partnera ponadnarodowego, noszącej znamiona mentoringu i coachingu podczas wdrażania projektu.

Realizacja projektu wykazała, że wykorzystanie doświadczeń amerykańskich w zakresie oferowania wsparcia, polegającego m.in. na wzbogacaniu lub uzupełnieniu kompetencji wymaganych na rynku pracy, poprzez zastosowanie praktycznego stylu nauczania, pomocy w przygotowaniu zawodowym lub poszukiwaniu pracy, przynosi korzyści polskiemu systemowi edukacji zawodowej, przy czym wymaga modyfikacji i dostosowania do polskich realiów.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Podręcznik na temat utworzenia i prowadzenia Centrum Kariery Młodzieży;
  • Trzy programy rozwojowe uzupełnione o rozwiązania stosowane przez partnera zagranicznego;
  • Osiem wideokonferencji z udziałem amerykańskiego partnera.
Załącznik: application/zipProdukt WP.zip
Beneficjent:
  • Uniwersytet Łódzki
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.uni.lodz.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany