Indywidualne ścieżki zatrudnienia

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Elbląska Rada Konsultacyjna Osób Niepełnosprawnych
Odbiorcy:
  • Osoby bezrobotne
  • Osoby po 45/50 roku życia
  • Osoby niepełnosprawne
  • Osoby niepracujące
Użytkownicy:
  • Instytucje rynku pracy
  • Pracodawcy
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Model "Wiek gorącego ziemniaka"

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z systematycznym wzrostem liczby bezrobotnych powyżej 45 roku życia. Osoby niepracujące, zwłaszcza długotrwale bezrobotne, są coraz częściej postrzegane przez pryzmat społecznej bezużyteczności i traktowane jako dodatkowe obciążenie dla społeczeństwa. To „napiętnowanie” ze strony otoczenia utrudnia zmianę niekorzystnej sytuacji i często prowadzi do wykluczenia społecznego i alienacji osób długotrwale bezrobotnych. Jednocześnie pokutuje mit, że osoby po 45 roku życia są mniej aktywne, nie chcą zmieniać lub podnosić kwalifikacji zawodowych, są „mniej zatrudniane”.

Aby zapobiec wykluczeniu osób po 45 r. życia z rynku pracy projekt "Indywidualne ścieżki zatrudnienia" proponuje kompleksowe działania wspierające, zindywidualizowane, dopasowane do konkretnych deficytów i potrzeb danej osoby bezrobotnej. Rozwiązanie pn.: Model „Wiek gorącego ziemniaka” to metoda wspomaganego zatrudnienia, która uwzględnia indywidualne wsparcie zawodowe połączone z pomocą zdrowotną, psychologiczną, emocjonalną, czy socjalną. Pracownicy instytucji rynku pracy mogą zapoznać się z nią w publikacji. Zmiana zaproponowana w tym podejściu polega głównie na sposobie diagnozowania problemu pozostawania bez zatrudnienia tj. zindywidualizowane podejście obejmujące wieloprofilową – interdyscyplinarną diagnozę deficytów dokonywaną przez zespół specjalistów z różnych dziedzin. Rozwiązanie zakłada również pogłębioną ocenę potrzeb i aspiracji osoby bezrobotnej oraz nowe zastosowania tradycyjnych narzędzi aktywizacji zawodowej tj. stosowanie dotychczasowych narzędzi w nowych kontekstach: trening pracy, job coaching i life coaching. Wprowadza także nowe narzędzia aktywizacji zawodowej tj. monitoring pracy w środowisku zawodowym; indywidualną i stałą współpracę trenera pracy z osobą bezrobotną na etapie rekrutacji, przygotowania do wejścia na rynek pracy oraz po wejściu na rynek pracy przez 6 miesięcy.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być stosowane przez specjalistów z publicznych i niepublicznych instytucji rynku pracy (np. pracownicy wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, agencji pośrednictwa pracy, organizacji pozarządowych), którzy pracują z osobami bezrobotnymi.


Innowacyjność
:

Innowacyjność projektu polega na wypracowaniu nowej formy wsparcia bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo osób po 45 roku życia polegającej na zespołowym podejściu do zatrudnienia jednego odbiorcy, partycypacyjnym charakterze udziału wszystkich uczestników tego procesu (odbiorców i użytkowników), ścisłej współpracy z pracodawcą, który musi wyrazić zgodę na wejście trenera pracy w środowisko zawodowe odbiorcy, stałym wsparciu odbiorcy projektu przed i po podjęciu zatrudnienia, monitoringu pracy przez trenera pracy w miejscu zatrudnienia.

Zastosowanie nowego modelu zatrudnienia osób po 45 roku życia pozwoli na wyposażenie odbiorców w kompetencje i umiejętności zawodowe, które zagwarantują im trwałe utrzymanie się na rynku pracy. Dodatkowym atutem jest monitoring zatrudnienia – działanie dotychczas niezrealizowane w warunkach polskich. Efektywność wsparcia jest mierzona okresem utrzymania się odbiorcy na rynku pracy, a tym samym okresem nieskorzystania z pomocy instytucji rynku pracy. Osoba, która trafia na krótki okres na rynek pracy i powraca do instytucji rynku pracy generuje koszty na wyższym poziomie, niż zakładane w niniejszym projekcie. Dodatkowo, osoba w okresach braku aktywności zawodowej nie odprowadza składek, natomiast korzysta ze świadczeń.

Skuteczność:

Wypracowany w ramach projektu model testowany był na grupie 32 osób długotrwale bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo po 45 roku życia, z niskim wykształceniem, brakiem kwalifikacji do potrzeb rynku pracy, bez doświadczenia zawodowego. Wśród uczestników znalazły się 22 osoby niepełnosprawne. Produkt może zostać zastosowany nie tylko do osób w starszej grupie wiekowej i osób niepełnosprawnych, ale także do niepracujących osób z grup tzw. „trudnych”, które wymagają szczególnego wsparcia. W ramach badań ewaluacyjnych wskazano, ze w wyniku projektu 61% uczestników znalazło zatrudnienie, 64% podniosło swoje kwalifikacje zawodowe i kompetencje społeczne, 68% uczestników projektów nauczyło się lepiej prezentować siebie i swoje umiejętności przed pracodawcą.

Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Publikacja prezentująca metodę, zawierająca opis następujących etapów:

1. Procedura rekrutacji - wieloprofilowe diagnozowanie deficytów odbiorców innowacji z udziałem interdyscyplinarnego zespołu specjalistów składającego się z psychologa, doradcy zawodowego oraz lekarza, pozwoli kompleksowo ocenić sytuację zdrowotną, psychospołeczną i zawodową odbiorcy innowacji.

2. Plan Rozwoju Osobistego (PRO) - uwzględnia holistyczne podejście do wszystkich istotnych sfer życiowych odbiorcy innowacji, nie tylko zawodowych. Podczas spotkania zespołu interdyscyplinarnego, w którym będzie uczestniczył także trener pracy potencjalnego odbiorcy innowacji, zostanie określony „Profil beneficjenta”. Każdy ze specjalistów wyrazi swoją opinię, a następnie zostanie określony koszyk:

  • umiejętności odbiorcy innowacji, które należy wzmacniać;
  • deficytów odbiorcy innowacji, które należy wyeliminować w ujęciu społecznym, zawodowym i zdrowotnym.

3. Przygotowanie uczestnika do wejścia na rynek pracy - najistotniejszym elementem tego etapu realizacji modelu jest wsparcie trenera pracy, którego zadaniem ma być wzmacnianie umiejętności psychospołecznych i zawodowych, tak, aby osoba trafiająca na rynek pracy potrafiła je odpowiednio wykorzystać w środowisku zawodowym.

4. Zatrudnienie – nowym podejściem jest wyszukanie stanowiska pracy dostosowanego do specyficznych potrzeb konkretnej osoby. Pozyskanie odpowiedniej oferty pracy będzie wymagało od trenera pracy znajomości potrzeb klienta, jego możliwości psychospołecznych, zawodowych i zdrowotnych. Z drugiej strony trener pracy będzie nawiązywał ścisłą współpracę z pracodawcą, tak, aby w przyszłości móc monitorować pracę swojego podopiecznego w miejscu zatrudnienia.

5. Monitoring pracy w miejscu pracy - pozwoli wyeliminować niebezpieczeństwo rezygnacji z pracy osoby nowozatrudnionej lub zwolnienie jej przez pracodawcę. Równocześnie półroczny monitoring pracy odbiorcy innowacji prowadzony przez trenera pracy umożliwia faktyczną ocenę zdolności pracownika i jego przydatności na danym stanowisku (obecnie publiczne i niepubliczne instytucje rynku pracy obecnie nie wspierają osób nowozatrudnionych w pierwszym i najtrudniejszym okresie zatrudnienia).

Beneficjent:
  • Elbląska Rada Konsultacyjna Osób Niepełnosprawnych
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany