Metodyka zarządzania wiekiem jako innowacyjne rozwiązanie wspierające aktywność zawodową pracowników 50+
- Adaptacyjność
- projekt innowacyjny
- Osoby po 45/50 roku życia
- Przedsiębiorcy
Nazwa rozwiązania: Model zarządzania zasobami ludzkimi w firmie opierający się na koncepcji zarządzania wiekiem, skoncentrowany na pracownikach w wieku 50 lat i więcej
Rozwiązanie odpowiada na problemy związane z niskim stopniem zatrudniania osób 50+ oraz z zarządzaniem różnorodnością w kontekście wieku pracowników. Często pracownicy 50+ są postrzegani stereotypowo zarówno przez specjalistów zarządzania zasobami ludzkimi i kadrę kierowniczą (np. brak elastyczności, brak gotowości do przyjmowania zmian, gorsze zdrowie w porównaniu z młodszymi kolegami, powolność w uczeniu się).
Narzędzie jest skierowane do przedsiębiorców i pracowników, rozwija kompetencje zarządcze, rozszerza poziom wiedzy na temat tendencji na rynku pracy, zmian demograficznych, uzmysławia konieczność planowania własnej kariery zawodowej. Składa się z dwóch elementów. Pierwszy, czyli metodyka zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwach, jest zbiorem narzędzi, umożliwiającym wprowadzenie koncepcji zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem kwestionariuszy, ankiet, scenariusze rozmów (wywiadów) oraz arkuszy do zestawień statystycznych. Drugim narzędziem jest podręcznik stosowania modelu, który zawiera teoretyczne aspekty związane z zarządzaniem wiekiem (m. in. z planowaniem zatrudnienia, rekrutacją i selekcją w organizacjach ceniących różnorodność), a także z elastycznymi formami zatrudnienia oraz adaptacją stanowisk pracy do możliwości i potrzeb pracowników 50+.
Kto może skorzystać:
Narzędzie przeznaczone jest dla przedsiębiorstw, które nie posiadają wdrożonych strategii zarządzania wiekiem – głównie dla kadry zarządzającej i przedstawicieli działów zarządzania zasobami ludzkimi oraz dla pracowników z grupy wiekowej 50+. Z produktu mogą korzystać również jednostki samorządu terytorialnego; instytucje państwowe; trenerzy zajmujący się prowadzeniem szkoleń w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi; przedstawiciele instytucji rynku pracy; instytucje i organizacje, których tematyka zarządzania wiekiem jest bliska ze względu na realizowane cele; kadra akademicka i studenci kierunków związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Innowacyjność:
Problematyka zarządzania wiekiem była dotychczas głównie opisywana w formie publikacji naukowych, rzadko podejmowano działania zmierzające do rozwiązania problemu niskiego poziomu zatrudniania osób 50+. W porównaniu z innymi narzędziami, oferowany podręcznik zawiera rozwiązania dotyczące wszystkich obszarów zarządzania pracownikami: począwszy od analizy strategicznej przedsiębiorstwa, poprzez rekrutację, planowanie kariery, motywowanie, wprowadzanie elastycznych form zatrudnienia i organizacji pracy, aż po ergonomię i programy zdrowotne, wprowadzania zmian, odejście na emeryturę. W prezentowanym narzędziu połączono potrzeby pracujących osób z kategorii 50+ z perspektywą pracodawców.
Skuteczność:
Z raportu ewaluacyjnego wynika, iż narzędzie zostało wysoko ocenione przez ewaluatora. Metodyka oraz podręcznik zaspokajają potrzeby starszych pracowników na rynku pracy oraz zatrudniających ich przedsiębiorstw.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Metodyka zarządzania wiekiem
Składa się z rozbudowanego pakietu narzędzi umożliwiających wprowadzenie koncepcji zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia mogą być stosowane na różnych poziomach zarządzania zasobami ludzkimi i zostały opatrzone wskazówkami dotyczącymi ich zastosowania. Wśród nich znaleźć można: kwestionariusze, ankiety, scenariusze rozmów (wywiadów) oraz arkusze do zestawień statystycznych.
- Podręcznik „CzłoWIEK to inwestycja. Podręcznik do zarządzania wiekiem w organizacjach”
Podręcznik składa się z ośmiu rozdziałów:
Rozdział 1. Kariera zawodowa a zmieniający się rynek pracy;
Rozdział 2. Zarządzanie wiekiem – ku wzrostowi efektywności organizacji;
Rozdział 3. Planowanie zatrudnienia, rekrutacja i selekcja w organizacji ceniącej różnorodność;
Rozdział 4. Rozwój i awans pracowników 50+;
Rozdział 5. Elastyczność w zatrudnieniu – nowe spojrzenie na zatrudnienie;
Rozdział 6. Adaptacja stanowisk pracy do możliwości i potrzeb pracowników 50+;
Rozdział 7. Jak skutecznie szkolić pracowników dojrzałych wiekowo;
Rozdział 8. Opór wobec zmian – czyli jak efektywnie wprowadzać zmiany;
Rozdział 9. Dezaktywizacja zawodowa i przejście na emeryturę;
Rozdział 10. Wykorzystanie narzędzi public relations do wdrażania strategii zarządzania wiekiem.
Wszystkie narzędzia zostały udostępnione na stronie www.zarzadzaniewiekiem.com.pl
- HRP Czernecka, Jaszczyński spółka jawna
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany