GO WORK szansą dla osób niepełnosprawnych

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: GB Group Polska Sp. z o.o.
Odbiorcy:
  • Osoby niepełnosprawne
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Instytucje rynku pracy
  • Organizacje pozarządowe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Model gry strategiczno-symulacyjnej GO WORK

Rozwiązanie odpowiada na problem niskiej skuteczności działań na rzecz podejmowania zatrudnienia przez osoby niepełnosprawne.

Rozwiązanie przygotowane w ramach projektu pn.: Gra strategiczno-symulacyjna GO WORK pomaga wykreować właściwe postawy i ułatwia nabywanie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w poszukiwaniu pracy w aktualnej rzeczywistości rynkowej z uwzględnieniem niepełnosprawności uczestników gry. GO WORK może być niezależną grą szkoleniową lub też częścią szkolenia jako wsparcie i ilustracja merytorycznych modułów szkoleniowych. Po szkoleniu może funkcjonować jako narzędzie do utrwalania umiejętności nabytych podczas szkolenia. Z jednej strony GO WORK symuluje rynek pracy, gdzie ilość możliwości zatrudnienia jest ograniczona, a poszukujący pracy musi konkurować z innymi kandydatami wykazując się specyficznymi umiejętnościami stanowiącymi korzyść dla potencjalnego pracodawcy. Z drugiej strony gra umożliwia podjęcie jednej z kilku możliwych strategii działania i przetestowania tej strategii w warunkach gry odzwierciedlającej rzeczywistość. Pozwala to na ukształtowanie proaktywnej postawy graczy do aktywności na rynku pracy. Narzędzie wypełnia lukę w warsztacie doradcy zawodowego. Stymuluje usługę doradczą, pobudzając osoby niepełnosprawne do współpracy, a tym samym do większego zaangażowania w planowanie swojej kariery zawodowej.


Kto może skorzystać:

Po pierwsze, rozwiązanie skierowane jest do pracowników publicznych służb zatrudnienia, organizacji sektora pozarządowego zaangażowanych w realizację polityki społecznej, firm prywatnych świadczących usługi wsparcia rynku pracy oraz instytucji samorządowych. Kolejną grupą są bezrobotne osoby niepełnosprawne.


Innowacyjność:

Dotychczas najbardziej rozpowszechnionym sposobem wspierania bezrobotnych osób niepełnosprawnych było doradztwo zawodowe w połączeniu z standardowym programem szkoleń oferowanym przez służby zatrudniania. Gra symulacyjno-strategiczna pozwala na zrozumienie i poznanie skutków decyzji, daje wiedzę o możliwych scenariuszach przyszłości, umożliwia wymianę wiedzy między uczestnikami. Żadna ze stosowanych dotychczas form aktywizacji nie uczyła umiejętności jako naturalnych reakcji, nie angażowała emocjonalnie i nie pozwalała na odczuwanie konsekwencji własnych posunięć.


Skuteczność:

GO WORK stanowi skuteczne narzędzie kształtowania koniecznych w procesie rekrutacji kompetencji jak: autoprezentacja, asertywność, zdolność komunikowania się z grupą, umiejętność przebywania, pracy w grupie, umiejętność odpowiedniego zaprezentowania się w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, pewność siebie, poczucie własnej wartości. Zarówno trenerzy jak i osoby niepełnosprawne wyraźnie potwierdzili swoimi deklaracjami, że dzięki grze udało się osiągnąć wzrost umiejętności w wyżej wymienionych obszarach. Wskazywano również na fakt całościowego oddziaływania rozwiązania. Wpływa ono nie tylko na cechy, kompetencje, zachowania, postawy użyteczne, potrzebne na rynku pracy, ale posiada także potencjał kreowania zmian w codziennym życiu bezrobotnych osób niepełnosprawnych, dostarcza tym osobom bardzo potrzebnego w ich zmaganiach z rzeczywistością kapitału umiejętności społecznych, który będą mogły z powodzeniem wykorzystać także w życiu prywatny, w relacjach ze znajomymi, czy rodziną.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Model gry strategiczno-symulacyjnej GO WORK

Model gry dopasowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych z różnymi rodzajami niepełnosprawności. W jego skład wchodzą: instrukcja dla grających; niezbędne części gry takie, jak plansza, karty zadań czy wirtualne pieniądze oraz pozostałe elementy służące do rozgrywki. Drugim ważnym elementem gry są modułowe materiały szkoleniowe, związane z podnoszeniem kwalifikacji w zakresie podejmowania aktywności zawodowej oraz podejmowania działań mających na celu zdobycie pracy, wraz z materiałami typu audio-video, jako wsparciem do nauki.

  • Podręcznik „Szkolenie dla Trenerów (Train the Trainers)”

Podręcznik zawiera pełen opis działań przygotowujących trenerów do prowadzenia szkoleń dla osób niepełnosprawnych. W jego skład wchodzą program i harmonogram szkolenia; scenariusz szkolenia; założenia i wskazówki metodyczne; materiały szkoleniowe oraz materiały audio-video.

  • Podręcznik użytkownika – Trenerzy

Podręcznik zawiera pełen opis sposobu prowadzenie szkoleń dla osób niepełnosprawnych. Po przejściu szkolenia typu Train the Trainers, trenerzy mogą samodzielnie prowadzić szkolenia w zakresie 10 modułów merytorycznych, a co równie ważne, mogą samodzielnie rozbudowywać grę o kolejne moduły merytoryczne.

  • Podręcznik użytkownika – Osoby Niepełnosprawne

Podręcznik zawiera instrukcję, w jaki sposób samodzielnie samodzielnie przeprowadzić rozgrywkę (w warunkach domowych lub w gronie przyjaciół, np.w klubie) z wykorzystaniem 10 modułów merytorycznych, związanych ze zwiększaniem aktywności zawodowej i skuteczności pozyskiwania pracy.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • GB Group Polska Sp. z o.o.
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany